foto

går i tankar att köpa en kamera .har funderingar på att köpa en nikon d60 så frågan är om det är en bra kamera .for en som inte har fotat så mycket.vore tacksam med lite synpunkter
 
Frågan är väl inte om det är en bra kamera eller inte utan snarre om det är rätt kamera för dig.
Vad har du tänkt använda den till?
 
Då jag själv är "Nikon-holist" så gillar jag deras D-moseller.
Har själv kört D40 och D50 och är väldigt nöjda med dessa.

Skulle nog själv snegla mot D80 i och med att nya D90 kommit och pressar priserna på den.

/Peter
 
Jag anser att det är lite att kasta pengarna i sjön att köpa en digital systemkamera om man inte kan fota med en systemkamera.

Kommer man hela tiden att ha kameran på Auto kan man nästan lika gärna köpa en 8 megapixel kompaktkamera.


Så den viktiga frågan att ställa är: Vilka funktioner vill du ha på kameran?


För MIN del så är det t.ex. såna saker som exponeringskompensation och möjlighet att använda extern blixt med "manuell" inställning (d.v.s. ställa bländaren manuellt). Och framförallt möjlighet att använda de gamla objektiv jag har.

Men annars är det ganska små skillnader mellan att använda vår Canon A580 och min Nikon D70. A580:n är däremot mindre och smidigare att ha med sig. A590 har dessutom bildstabilisering (vi köpte inte den eftersom den kostade ett par hundralappar mer).

Man får fyra stycken A590 för samma pris som en D60.
 
För lite information för ett råd...

Ett par viktiga parametrar vid val av kamera är till vad? Bärbarhet och betjäningsbekvämlighet?
Vid senaste bergsvandringen hade en av deltagarna en nyinförskaffad avancerad digital sytemkamera och ett par kostbara objektiv. Jag hade mina två gamla analoga. Vid efterträffen när vi skulle visa bilder för varandra visade det sig att hennes exponeringar hamnat snett och vinnt, pga manuellt läge intällt satt skärpan fel och exponeringarna var stundtals flera steg ifrån.
Mina 15 bilder var inte speciella men horisontella, skarpa och rätt exponerade, de 100-tal jag lämnade hemma var av dubbletter och av privatkaraktär. Vi fungerar olika med kamera.
Så om D60 är rätt kamera för dig kan bara du avgöra....
Men kompakt och normalvädertålig är ett par goda grunvärderingsgrunder.....
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.