Tips av stativ för foto-video-tubkikare i fjällen?

Jag har ett stativ som jag använder för vanlig kamera, videokamera och tubkikare på dagsturer. Har även haft med det på någon längre kanottur. Men det väger 1,9kg och det tycker jag är för tungt för att ta med på 10-dagars fjällturer. Är det någon som har förslag på ett lätt och stabilt stativ att ta med i fjällen? Vad använder ni? Det behöver nödvändigtvis inte vara fullhöjd.
 
Ett lättviktsstativ med krok under kan ju belastas med ryggsäcken eller annan påse och på så så sätt bli stabilare.
Din observationskikare kräver ju ett stabilt stativ. Fundera på ett lägre som kan gå i spagat och dubbla som makrostativ.
Själv är jag slav under tre stativ och behöver oxså lätta och minska. Har klart för mig vad jag vill ha men är inte märkesfärdig och än mindre modellfärdig ännu.
Observationskikaren brukar jag dock lämna hemma under fjäll och bergsvandringar.
go tur
 
Ett lättviktsstativ med krok under kan ju belastas med ryggsäcken ...
Observationskikaren brukar jag dock lämna hemma under fjäll och bergsvandringar.
go tur

Ja, det är just det att tuben stannar hemma vid fjällvandringar. Jag har iaf haft med den på kanotturer, bla 3 ggr i Sjaunja. Då kan man ta med sig lite mer än på vandring.

Jag använder ett Hama Star som väger 620 g och kostar 155 kr på Electro World.

http://www.electroworld.se/product/...tar-700?scid=PRICECOMP_PRISJAKT#tab-more-info

Har dock inget att jämföra med utan valde det p.g.a. låg vikt och lågt pris. Klarar förmodligen inte en tubkikare dock.

Kanske ett alternativ. Sparar 1,3 kg jämfört med det jag har nu. Det blir väl lite stadigare om jag inte drar ut stödbenen helt utan sitter ner.

Jag förstår problemet med tub på fjällturen. När vi är två fågelentusiaster med på färden tar vi med ett Velbon CX mini som väl kostade under 300 kr. När jag är själv och vill ha med tuben har jag en uppfinning för att spara vikt:

http://www.utsidan.se/blogs/fowwe/index.htm?tag=132

/Hans

Smart lösning. Men det är väl ett enbent stativ? Kanske lite svårt att använda till videon om man vill vara med själv. På bilden ser staven ut att stå för sig själv. Gör den det eller lutar den mot väggen bakom? Jag använder en 1,7m lång bambustav med diameter 3,5 cm vid vandring så det går inte att direkt använda din lösning. Men den kanske går att anpassa efter viss tankemöda.
Din tub verkar mums för fjällvandrare. Min tub väger 1,3kg och din 500g. Här kan jag tydligen också spara vikt.
Jag har inspirerats av din och Björns blogg om Njoatsosvagge och kommer kanske att göra en tidig vandring i nedre delen till sommaren. Då skulle det vara fint att ha tuben med. Men inget är bestämt än.
 
Men det är väl ett enbent stativ? Kanske lite svårt att använda till videon om man vill vara med själv. På bilden ser staven ut att stå för sig själv. Gör den det eller lutar den mot väggen bakom? Jag använder en 1,7m lång bambustav med diameter 3,5 cm vid vandring så det går inte att direkt använda din lösning. Men den kanske går att anpassa efter viss tankemöda.
Din tub verkar mums för fjällvandrare. Min tub väger 1,3kg och din 500g. Här kan jag tydligen också spara vikt.
Jag har inspirerats av din och Björns blogg om Njoatsosvagge och kommer kanske att göra en tidig vandring i nedre delen till sommaren. Då skulle det vara fint att ha tuben med. Men inget är bestämt än.

Ja, det är enbent så i fjällen får man ju hålla det upprätt med händerna. Håller med om att det är mycket skönare att sitta på en sten och spana utan att behöva hålla kikaren hela tiden. Men den där tjocka bambustaven, väger inte den ganska mycket?

Kul att du är nyfiken på Njoatsosvágge. Här behövs verkligen skådas. Kanske du rapporterar på Artportalen Svalan? Det vore bra med fler rapporter, och att fågellivet blir mer undersökt.
 
På den tiden vandringsryggsäckar hade ram monterade min kamrat en stativskruv i övre änden av alaska-ramen. Han hade en liten kulled i ytterfickan på säcken och vid raster gick det lätt och snabbt att fixa ett åtminstone hyfsat stöd för sittande kikarspaning med tuben.
 
Fowwe:
Staven väger 450g vilket är ungefär likvärdigt med gåstavar. Framför allt så är den mycket stabilare och jag kan lägga hela min tyngd på den utan problem. Jag har instabilitet i en fot och då är det bra. Likaså är den mycket stabil vid vad där tvåhandsfattningen gör att jag kan styra den bra även i mycket strömt vatten. Den vibrerar inte heller som klenare stavar kan göra vid vad.

Artportalen. Jag har registrerat mig men inte rapporterat några fynd än. Jag har återupptagit fågelskådandet de senaste åren och brukar åka över till Gotland en vecka höst och försommar för att skåda(är medlem i GOF). Några besök vid andra fågellokaler utöver de hemma brukar det också bli. Men jag är inte någon expert. Har observerat knappt 200 arter.

På den tiden vandringsryggsäckar hade ram ...

Jag har just en ryggsäck med ram, en Fjällräven Expedition inköpt 1969. Den funkar suveränt fortfarande men jag har ersatt säcken med tre drybags vid fjällturer. Är då nere i 1400g för alltihopa. Att sätta kulled på ramen verkar vara en jättebra idé. I kombination med staven skulle det nog gå att få ihop en trefot till ett fotostativ. Ska försöka klura ut något som passar min ram. Stort tack för tipset.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Snödrivan Tips från er som svettas mycket Utrustning allmänt 17
Andrea1 Tips förankra tältpinnar stående Utrustning allmänt 17
Johan123 Tips på Wiresåg? Utrustning allmänt 28
NaturRasmus Märkning av tillfälliga vandringsleder - tips sökes! Utrustning allmänt 29
evinrude Tips på lätta karbiner med bra kvalitet? Utrustning allmänt 13
Annnaa Tips på syntetsovsäck 3 säsong Utrustning allmänt 12
Lyckokatt Custom made väska för kök - tips? Utrustning allmänt 15
Cuba Cola GRANITE GEAR Crown 2 60 ? Tips på lättare säck? Utrustning allmänt 7
tsebring Söker tips på bra zip-lock påsar Utrustning allmänt 5
Kogoyo Tips på kikare: lätt, grym optik, hyfsad förstoring, rimligt pris Utrustning allmänt 65
behedwin Ersätta min biltema sovsäck - söker tips! Utrustning allmänt 37
Clsw Tips om vardagsskor Utrustning allmänt 42
Simonsimonsson Söker tips på Remfästen till Klättermusens hålband. Utrustning allmänt 5
Johan123 Önskar tips på lätt och delbar kajakpaddel i glasfiber Utrustning allmänt 20
avslutmedlemskap0904 Tips Utrustning allmänt 0
mindful Tips på 3 säsongssovsäck Utrustning allmänt 10
Sverker G Tips på kikare Utrustning allmänt 15
joa_bj Tips på microfiberhandduk? Utrustning allmänt 21
NaturBoel Tips på bra och vattentäta walkingskor sökes! Utrustning allmänt 2
cloud76 Tips på snabbingångna vandrarkängor! Utrustning allmänt 14
Silver Fang Tips på ryggsäckar Utrustning allmänt 5
Silver Fang Tips på kläder och utrustning för dagsvandring och fiske Utrustning allmänt 0
croby Tips på lämplig Vandringsryggsäck? Utrustning allmänt 4
Pasjostrom Tips på "allroundryggsäck" ca 40-45l Utrustning allmänt 15
Bjofa Tips för barnfamilj (barn på 4 och 2 år) för vår/sommar/höst tältningar Utrustning allmänt 10
salvion Tips på: Solglasögon, Handduk och Kudde Utrustning allmänt 26
Meritaimen Rymlig Kylväska tips Utrustning allmänt 0
croby Tips på vandringsskor? Utrustning allmänt 12
salvion Tips på Strumpor till kängor sökes Utrustning allmänt 19
Vtvdjgsaga90 Filtrera vatten med PU coated textil (tips) Utrustning allmänt 12
dmchris Tips på damasker Utrustning allmänt 3
Peaken Mattermos tips Utrustning allmänt 12
ÅsaRosa Tips på bra Kylväskor till kajaken Utrustning allmänt 9
bredviken Tips runt PowerTrekk från myFC Utrustning allmänt 0
arjemma Tips på sportklocka? Utrustning allmänt 8
PojkeniSkogen Lite hjälp och tips för en nybörjare Utrustning allmänt 9
Mattias1981 Tips på ny klocka Utrustning allmänt 21
seww Tips från er med Berghaus Vulcan Utrustning allmänt 7
fritzov Tips för utrustning till nybörjarvandrare. Utrustning allmänt 29
majkelsson Efterlyses Stroppar alternativt ett Tips Utrustning allmänt 6
John Andersson Friluftstelefon, tips. Utrustning allmänt 28
graylingman Tips om filékniv önskas Utrustning allmänt 8
osiriz Hjälp en nybörjare med tips på utrustning Utrustning allmänt 6
TROY GARNER Tips: Olivgrön lättviktspressening med alu foliesida Utrustning allmänt 2
fotografiskt Dina bästa tips och trix Utrustning allmänt 10
UteMats Tips på bra vandringsstav Utrustning allmänt 14
tango Tips på bra tålig walkie-talkie PMR-bandet Utrustning allmänt 34
Murro Tips: inReach, tvåvägs kommunikator Utrustning allmänt 1
mattias_uno Tips på knivblad? Utrustning allmänt 4
ricke Önskar tips på valningsfria turskidor med stålkant Utrustning allmänt 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.