Tips förankra tältpinnar stående

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Hej!
tar tacksamt emot lösning,-ar till att ståendes kunna förankra tältpinnarna i marken?

mvh
André

Menar du att du inte vill böja dig alls, ens för att hitta rätt ställe för tältpinnen i marken och få ner spetsen?

Någon kanske har en mer "färdig" lösning men för att spåna lite tror jag på att konstruera nån form av hylsa som har ungefär samma diameter som tältpinnen. Eventuellt ngt konad så att du kan trycka in tältpinnen och få den att sitta fast lite grann. Då kan du trycka ner pinnen i marken och sedan dra hylsan uppåt för att lossa den.
Gummiband som @Snödrivan föreslår kan ju också fungera men om man ska kunna lossa pinnen utan att böja sig tror jag ändå på hylsa.

Den sista pressningen gör man nog bäst med foten. Om man har tillräckligt rejäla kängor.

Pinnar av typen på bilden, ihålig, med platt topp, är snälla mot kängorna och böjer sig inte så lätt, vilket jag gissar är praktiskt i sammanhanget. Y-pegs är inte så sköna och tål våld (kängor är våld för tältpinnar) sämre.

EastonNanoNailStake.png

Menar du att du inte vill böja dig alls, ens för att hitta rätt ställe för tältpinnen i marken och få ner spetsen?

Någon kanske har en mer "färdig" lösning men för att spåna lite tror jag på att konstruera nån form av hylsa som har ungefär samma diameter som tältpinnen. Eventuellt ngt konad så att du kan trycka in tältpinnen och få den att sitta fast lite grann. Då kan du trycka ner pinnen i marken och sedan dra hylsan uppåt för att lossa den.
Gummiband som @Snödrivan föreslår kan ju också fungera men om man ska kunna lossa pinnen utan att böja sig tror jag ändå på hylsa.

Den sista pressningen gör man nog bäst med foten. Om man har tillräckligt rejäla kängor.

Pinnar av typen på bilden, ihålig, med platt topp, är snälla mot kängorna och böjer sig inte så lätt, vilket jag gissar är praktiskt i sammanhanget. Y-pegs är inte så sköna och tål våld (kängor är våld för tältpinnar) sämre.

Visa bilaga 41917
Helt rätt inte alls. Tack för konade idéen och typ av tältpinnar.

Kan du inte sitta på en pall då och sätta ner dem?

Det är sällan marken i fjällen är en perfekt gräsmatta som på en camping, så ofta får du banka ner dem hårt bland sten och grus. Låter svårt.

Det är sällan marken i fjällen är en perfekt gräsmatta som på en camping, så ofta får du banka ner dem hårt bland sten och grus. Låter svårt.

Jag tänker också att det blir svårt i stenig och jobbig mark där man behöver känna sig fram och hitta en bra väg för tältpinnen. Men vi vet ju inte om TS syftar på fjällvandring.

En lösning är ju att välja ett tält som är enkelt att resa och som inte behöver så många tältpinnar för att stå bra. Gärna ett tält där man kan justera fästena för tältpinnarna så att de inte måste vara på ett exakt avstånd från varandra. Då ökar ju möjligheten att hitta ett ställe där pinnen går ner.

Jag tror det svåra är att hitta exakt rätt ställe för pinnen. Att få ner den i hård jord kan man ju ordna med foten. Jag bankar sällan ner tältpinnar utan trycker ner dem med mina lundhags.

Pall var kanske ingen dum idé, beroende på TS behov. Som pall kan man ju använda ryggsäcken. Antingen som lösning, eller om det är jobbigt men uthärdligt, som nödlösning ifall det blir svårt att hitta rätt plats för någon av pinnarna.

Tack för tipst, kan inte sitta på en pall.
Helt rätt därav ställde frågan till Er erfarna här.

Alltså förlåt en nyfiken fråga men du kan ändå ligga i ett vanligt tält?
Kan det vara ett alternativ att lägga ut liggunderlaget och sedan sätta i tältpinnarna liggandes?

Alltså, jag tror att du kan hitta en metod som fungerar helt okej ståendes. Men jag tänker att det kanske är lättare att hitta en metod som fungerar i 90% av fallen ståendes om du har en lösning för resterande 10%. Ofta är det ju en tältpinne som strular mest liksom. Jobbigt att behöva dra upp alla man redan fått i och flytta tältet för att en pinne inte vill i.

För att spåna vidare kanske man kunde fästa en tältpinne på en känga på något sätt för att få i den. Vet inte om det blir lättare att hitta rätt väg genom marken jämfört med en längre stång. Kan inte se hur man skulle konstruera detta men i mitt huvud ser jag nån slags hätta som du kan trä in främre delen av kängan i som har en konformad hylsa för tältpinne som du kan trycka fast en pinne i.

Kan du helt enkelt undvika stenig mark blir det ju enklare.

Tack för tipst, kan inte sitta på en pall.
Helt rätt därav ställde frågan till Er erfarna här.
Vi är många erfarna tältare här men det är nog första gången jag i varje fall hört den frågan. Är det ett rymligt familjetält på camping dvs ståhöjd i tältet eller ett lågt vandringstält. I det senare fallet undrar jag hur du kan komma in och ut i tältet om du inte kan böja dig ner för att sätta markpinnarna?

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips