Forskning om att klättrare mfl saknar ämne i hjärnan?

Har hittat något...

I en artikel av Fredrik Sträng nämner han en dokumentär på TV som förmodligen sändes för ca 6 år sedan...

http://www2.utsidan.se/mcKinley/varfor.asp
"För inte allt för länge sedan gick en dokumentär på TV, om människor som tänjer på gränserna och gör saker, som uppfattas som dåraktigt och dumdristigt av många. Denna dokumentär riktade sig framför allt mot äventyr som blivit allt mera populära, som t.ex. klättring, fallskärmshoppning, forsränning o.s.v. Den intressanta med denna dokumentär var att den sammanställdes av forskare som inte alls utövar sport i någon större utsträckning. Damen som hade analyserat äventyrarna fick frågan om hon själv provat på någon klättring eller annan form av sport som uppfattas som "extrem". Damen svarade nej, på denna fråga. Hon påpekade också att hon över huvudtaget inte var intresserad av sport!? Vart tog denna dams trovärdighet om hennes analyser vägen? Jag bara frågar."

Fredrik Sträng verkar ju definitivt sätta sig i försvarsställning. Själv skiter jag fullständigt i vad folk har för uppfattningen om mina intressen - det är just mina interssen och därmed är det något jag gör för mig själv, inte någon annan.

Nu har nog en och annan missförstått mig angående mitt syfte med att få fram mer info om ämnet. Jag känner mig definitivt inte attackerad bara för att jag råkar vara klätterintresserad. Om någon vill "attackera" mig med argument som "du är en genetisk avvikelse, vet du inte det?" ... så funkar inte detta på mig - jag mår bra i mig själv och skulle nog må ännu bättre av att göra mig av med lite självförtroende. Jag behöver inte försvara mig eller svara på något om något jag är intresserad av. Jag skiter helt enkelt i om någon tänker för sig själv "jaså, han är en sån..." - jag har alltid gått min egen väg och det är allt.

Varför jag ville veta mer om ämnet är på grund av att jag helt enkelt är klätterintresserad och läser allt jag kommer över. Jag är också mycket intresserad av människokroppen som organism och hur vi funkar både psykiskt och fysiskt och därför tar jag mycket lätt till mig nya forskningsrön utan att ha förutfattade meningar eller känna att jag behöver försvara mig.

För att kort sammanfatta min inställning:
"We never tire of each other, the mountain and I."
-- Lao Tzu
 
Re: MAO levels

Thank you very much, very good information indeed! :)

markh; sa:
It's not that adventurous people are missing something
in their brain chemistry, but that levels of MAO
affect motivation and experience seeking.
Its been know for decades that high levels of MAO lead
to depression, which is why MAO-inhibitors are used
to treat depression. On the other hand, lower levels
of MAO correlate with 'experience seeking', which
in the extreme becomes 'risk taking'. Like most things,
it's a spectrum.
In the summer I took part in an experiment organised by Utbildningsradio, where a bunch of climbers were put
through mental-performance tests with a psycologist,
and gave blood to a neurophysiologist, who measured
MAO levels.
In the performance tests we all showed fast, accurate decision making, and good selective attention.
The others' blood tests are unfortunately confidential, but my own showed that I had very low MAO levels,
which I plan to use in my defence if I ever get caught robbing a bank...
I'm not sure when the program will show, but hopefully they will let me know, and I'll post here.

[Ändrat av markh 2006-11-24 kl 10:43]
 
Alla tänjer väl sina gränser?
Jag tänjer mina så ofta tillfälle ges.
Men det behöver ju inte betyda att gränserna är extrema.
Alla saknar nog något, eller har för mycket av något annat.

Beträffande dörrvakter har jag hört att det funkar bra, så länge dom inte tuggar tugg-gummi samtidigt :)
 
-PaTRiC-; sa:
själv har jag solo klättrat 8:eek:r under perioder, kört motorcykel i 300 knutar, dykt skittuffa dyk på vrak, varit fallskärmsjägare, kampsportat, dörrvakt

fett grumt ju!

din ubermench, låter oss tro att du bara slarvar bort tiden på utsudan.se när du er hamilton x 100 !
 
För att få lite genusperspektiv på den här frågeställningen noterar jag, helt utan förvåning, att det ännu inte finns några inlägg från kvinnor i den här tråden.....
 
ceciliao; sa:
För att få lite genusperspektiv på den här frågeställningen noterar jag, helt utan förvåning, att det ännu inte finns några inlägg från kvinnor i den här tråden.....

Ja visst är det typiskt? Men, stereotypen för en (dumdristig) "risk-tagare" är ju man, många forskningsdecipliner är mansdominerade, de som vill bevisa något (vare sig de medger det eller ej) är oftast män. De som tänjer på gränser så att de kliver in i döden är i huvudsak män.

Å andra sidan, finns ju en hel del kvinnor som faller in under medias begrepp "extremsportare". Att klättra K2 eller Everest är onekligen risk-fyllt men har ändå gjorts av (dock) en handfull skara kvinnor (ca 75 av 1500 på Everest om jag fått rätt siffror?).

"I can't understand why men make all this fuss about Everest — it's only a mountain."
-- Junko Tabei - Japan
 
ceciliao; sa:
För att få lite genusperspektiv på den här frågeställningen noterar jag, helt utan förvåning, att det ännu inte finns några inlägg från kvinnor i den här tråden.....

Nej eller hur... Jag har följt tråden med intresse, men inte kommit på något att tillföra den.

Håller med Gunnar om att tänja gränser. Det finns många sätt att tänja gränser på. Och sen beror det väl lite på hur man är, det finns ju folk som är fullt nöjda med att aldrig utöka sin "ram" som de lever i.
 
jamo; sa:
-PaTRiC-; sa:
själv har jag solo klättrat 8:eek:r under perioder, kört motorcykel i 300 knutar, dykt skittuffa dyk på vrak, varit fallskärmsjägare, kampsportat, dörrvakt

fett grumt ju!

din ubermench, låter oss tro att du bara slarvar bort tiden på utsudan.se när du er hamilton x 100 !

du missade poängen, det e inget speciellt med något av det, småtjafs alltihop.. sen e jag inte adlig som carl
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
johnliungman Tips på länkar om forskning kring säkerhet sökes Klättring allmänt 11
eliasw Ny som klättrare 46 år Klättring allmänt 9
hentor Klättrare sökes i Stockholm Klättring allmänt 5
Skogsdjur Klättrare trollhättan/vänersborg Klättring allmänt 1
Tekku Böcker för en ovan klättrare? Klättring allmänt 16
rebecka.gullberg.9 Klättring och klättrare i Nynäshamn Klättring allmänt 1
Frigrön Er väg till den klättrare ni är idag Klättring allmänt 1
seon Hur bra klättrare behöver man bli? Klättring allmänt 7
G.S WEBTV-tips, Norges bästa klättrare Klättring allmänt 1
a.lex Klättrare i Göteborg? Klättring allmänt 4
KristianMattiasson Söker klättrare i skövde? Klättring allmänt 1
Daniel Larsson Ny klättrare! Klättring allmänt 13
wallyvirginia Vildmarksmässan, inget för klättrare? Klättring allmänt 4
peter1959 Klättrare är glömska...? Klättring allmänt 12
fredrik_ Klättring/klättrare i växjö? Klättring allmänt 3
plaskdaja Varför klättrar klättrare? Klättring allmänt 45
utemänniska Boende Teneriffa för klättrare? Klättring allmänt 1
hultis Föräldralediga klättrare i Göteborg Klättring allmänt 2
jtoyra Klättrare i sörmland, sthlm o Luleå! Klättring allmänt 2
Aiki-Kai Svenska klättrare räddade från Stetind Klättring allmänt 0
MIAFIA Från vandrare till klättrare... Klättring allmänt 4
MikeMike Svensk klättrare död i Slovakien Klättring allmänt 3
Buteo Klättrare sökes till Stora Sjöfallet, Gällivare Klättring allmänt 1
Ylvan Höjdrädd klättrare Klättring allmänt 23
jimisola klättrare i problem på lofoten Klättring allmänt 1
pajaflow Franska klättrare omkomna i Tibet Klättring allmänt 0
Peppe83 Uppsala klättrare!!! Klättring allmänt 3
highlandpark Klättrare läser inte Utemagasinet Klättring allmänt 16
olrijo Hur många klättrare i Sverige?! Klättring allmänt 3
utter Klättrare dödsstörtade Klättring allmänt 0
Morphaeus Klättrare i Västerås? Klättring allmänt 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.