Forskning om att klättrare mfl saknar ämne i hjärnan?

Tjena!

Jag har för mig att några riktigt skärpta forskare (sic) hade kommit fram till slutsatsen att klättrare, mfl "extremsportare" (deras egna begrepp) hade funnit att flertalet äventyrslystna människor saknade något ämne i hjärnan - vilken var deras förklaring varför sådana människor sökte just spänning genom klättring, m.m. Efteråt visade det sig att ingen av forskarna hade provat klättring eller dylikt samt var totalt ointresserade av all typ av "sportande". (hur stor trovärdighet har man då tro?)

Någon som däremot var betydligt mer trovärdig var den bergsguide som i en intervju på TV för inte så länge sedan berättade att han hade forskat om varför vissa tar onödigt dumdristiga risker (för visst finns det sådana) och dessutom får en kick av att just leva på gränsen.

Jag har förgäves sökt på nätet efter någon text som nämner något om det ovan.

Min fråga är givetvis om någon känner till vart man kan få tag på en rapport/intervju/bok samt vad personerna jag söker efter heter?

Allt annat som behandlar ämnet är givetvis intressant det också!

Tack på förhand!
 
Michel.B; sa:
Efteråt visade det sig att ingen av forskarna hade provat klättring eller dylikt samt var totalt ointresserade av all typ av "sportande". (hur stor trovärdighet har man då tro?)

Nu är jag själv förvisso ytterst skeptisk till denna typ av forskning, men ditt argument här håller knappast. Bara för att man inte klättrar innebär ju inte det att man inte är kapabel att identifiera statistiska samband...
 
kommer inte ihåg var jag läste detta första gången men det var nästa 20 år sedan och då gällde det legoknektar och en del extrem"sportare" men en vilja att bara anta självmordsliknande utmaningar.. nu vill ju många av våra fjollklättrare och liknande här kunna sätta sig skälv i den gruppen för att det är ball, troligtvis av samma anledning som många behandlar sina ynkliga fjällturer som polarexpeditioner.. man har helt enkelt en vilja av att "förstora" sin egen prestation och kunna berätta för polarna att man saknar ett ämne i skallen vilket gör att man söker kickar... HALLÅ, det gäller inte er som hänger på klättergym i city ett par gånger i veckan, det gäller inte fjällvandrare i sarek, det gäller inte fallskärmshoppare.. snackar vi däremot att sola el captain, base hoppa från empire state building så kan det nog saknas grejer i skallen.. själv har jag solo klättrat 8:eek:r under perioder, kört motorcykel i 300 knutar, dykt skittuffa dyk på vrak, varit fallskärmsjägare, kampsportat, dörrvakt, med mera, med mera.. det saknas inte några ämnen i skallen, om det saknades innan så har produktionen kommit igång igen med råge.. hehe
 
Patric, det är klart att det är det som avses, det förstod ju du direkt n'est-ce pas?

Det finns nog många sätt att betrakta uppgiften att stå i en dörr, men jag har kanske inte upplevt att majoriteten av dörrvakter ser det som en psykologisk eller intellektuell utmaning, även om jag hört även det resonemanget.

För övrigt förstår jag inte hur man själv ska veta att man inte saknar några ämnen i hjärnan eller nån annan del av kroppen? Jag kan förstå att man kan veta ATT man saknar nåt, men att vara förvissad om motsatsen låter svårare.

Personligen klättrar jag nog snarast trots att de är läskigt, och uppskattar turer som kanske på papperet låter imponerade men där jag personligen tyckt att det bara varit trevligt (när nu detta möjligen har inträffat...). Jag har dock definitivt befunnit mig på väggen och "insett" att det är ofattbart att man utsätter sig för så obehagliga risker/känslor som ibland har uppstått. Det har inte varit på några 8:eek:r vare sig graden varit svensk eller fransk.

Fjollklättring förekommer säkert, framförallt i huvudet på betraktare. Jag har haft förmånen att uppleva att klättrare som regel är allt annat än spänniga. Snarare har jag väl insett att man hamnat i ett samfund av mer eller mindre nördiga och sociala individualister. Folk som troligen är noga med vad de tar för beslut, hyfsat noga med sitt "hantverk" och troligen framförallt anser det själva varför man vågar tro att det man gör innebär tämligen reducerade risker.

Klättrarens själ (http://www.bokus.com/b/9153425669.html)kan antagligen rekommenderas för ytterligare aspekter på just klättrare och i någon mån "risktagare".
 
MAO levels

It's not that adventurous people are missing something
in their brain chemistry, but that levels of MAO
affect motivation and experience seeking.
Its been know for decades that high levels of MAO lead
to depression, which is why MAO-inhibitors are used
to treat depression. On the other hand, lower levels
of MAO correlate with 'experience seeking', which
in the extreme becomes 'risk taking'. Like most things,
it's a spectrum.
In the summer I took part in an experiment organised by Utbildningsradio, where a bunch of climbers were put
through mental-performance tests with a psycologist,
and gave blood to a neurophysiologist, who measured
MAO levels.
In the performance tests we all showed fast, accurate decision making, and good selective attention.
The others' blood tests are unfortunately confidential, but my own showed that I had very low MAO levels,
which I plan to use in my defence if I ever get caught robbing a bank...
I'm not sure when the program will show, but hopefully they will let me know, and I'll post here.

[Ändrat av markh 2006-11-24 kl 10:43]
 
Mezzner; sa:
Fjollklättring förekommer säkert, framförallt i huvudet på betraktare. Jag har haft förmånen att uppleva att klättrare som regel är allt annat än spänniga. Snarare har jag väl insett att man hamnat i ett samfund av mer eller mindre nördiga och sociala individualister. Folk som troligen är noga med vad de tar för beslut, hyfsat noga med sitt "hantverk" och troligen framförallt anser det själva varför man vågar tro att det man gör innebär tämligen reducerade risker.

klättrare, den vill gärna framställa sig som en lite intellektuell elit med smak för udda utmaningar.. det är ytterligare bara en uniform, dom som kallar sig "klättrare" är lika patetiska i sitt "unika" val som alla andra som måste ha uniform för att känna tillhörighet i sin lilla unika krets där alla noga följer den fastställda sterotypen..
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
johnliungman Tips på länkar om forskning kring säkerhet sökes Klättring allmänt 11
eliasw Ny som klättrare 46 år Klättring allmänt 9
hentor Klättrare sökes i Stockholm Klättring allmänt 5
Skogsdjur Klättrare trollhättan/vänersborg Klättring allmänt 1
Tekku Böcker för en ovan klättrare? Klättring allmänt 16
rebecka.gullberg.9 Klättring och klättrare i Nynäshamn Klättring allmänt 1
Frigrön Er väg till den klättrare ni är idag Klättring allmänt 1
seon Hur bra klättrare behöver man bli? Klättring allmänt 7
G.S WEBTV-tips, Norges bästa klättrare Klättring allmänt 1
a.lex Klättrare i Göteborg? Klättring allmänt 4
KristianMattiasson Söker klättrare i skövde? Klättring allmänt 1
Daniel Larsson Ny klättrare! Klättring allmänt 13
wallyvirginia Vildmarksmässan, inget för klättrare? Klättring allmänt 4
peter1959 Klättrare är glömska...? Klättring allmänt 12
fredrik_ Klättring/klättrare i växjö? Klättring allmänt 3
plaskdaja Varför klättrar klättrare? Klättring allmänt 45
utemänniska Boende Teneriffa för klättrare? Klättring allmänt 1
hultis Föräldralediga klättrare i Göteborg Klättring allmänt 2
jtoyra Klättrare i sörmland, sthlm o Luleå! Klättring allmänt 2
Aiki-Kai Svenska klättrare räddade från Stetind Klättring allmänt 0
MIAFIA Från vandrare till klättrare... Klättring allmänt 4
MikeMike Svensk klättrare död i Slovakien Klättring allmänt 3
Buteo Klättrare sökes till Stora Sjöfallet, Gällivare Klättring allmänt 1
Ylvan Höjdrädd klättrare Klättring allmänt 23
jimisola klättrare i problem på lofoten Klättring allmänt 1
pajaflow Franska klättrare omkomna i Tibet Klättring allmänt 0
Peppe83 Uppsala klättrare!!! Klättring allmänt 3
highlandpark Klättrare läser inte Utemagasinet Klättring allmänt 16
olrijo Hur många klättrare i Sverige?! Klättring allmänt 3
utter Klättrare dödsstörtade Klättring allmänt 0
Morphaeus Klättrare i Västerås? Klättring allmänt 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.