Hur många klättrare i Sverige?!

Jag undrar om det är nån som har koll på hur många aktiva klättrare det finns i sverige?!
Jag läste att det fanns ca 485000 fotbollsspelare, så jag blev lite intresserad av att veta...

MVH Rickard

Kolla med förbundet

Ett svar får du säkert om du kollar med Svenska Klätterförbundet. Sedan är det väl inte ett korrekt svar på antalet aktiva klättrare utan bara de som är anslutna till förbundet men det är nog enda chansen att få en siffra från någon.

http://www.utsidan.se/skf är länken till deras hemsida.

/H

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Minst 3200

Enligt den statistik som Svenska klätterförbundet sammanställde för 2001 där 24 av Sveriges 53 kätterklubbar hade svarat så var 3199 st betalande medlemmar i SKF. Gissnigsvis så är det väll mellan 1000-2000 till som är anslutan till SKF men som inte svarat. Sen får man spekulera vidare om hur många som inte är anslutna till någon förening.

Enligt den statistik som finns så är 74% av de som klättrar män.

Svenska klättreförbundet har som mål att bli 7000 medlemar till 2005.

Lycka till med vidare funderingar om antal.

/Mattias

Hur många klättrar i Sverige?

Under 2001 ökade Svenska Klätterförbundet antalet medlemmar från ca 3000st till 4000st.
Detta berodde till stor del förmodligen på försäkringen som ingår när man blir medlem.
Antalet personer med utrustning beräknar vi till någonstans mellan 10 000-15 000st.
Denna siffra grundar sig till stor del på såld utrustning, men är enligt min åsikt det bästa vi kan använda som underlag.
Detta betyder att de flesta inte är anslutna till någon klubb, och det är det vi vill ändra på.
Målsättningen är inte att öka antalet klättrare primärt, utan att de som redan utövar klättring skall anluta sig till en klubb.

Du som är medlem i en klubb men ej engagerar dig i klubben passar jag på att tala om att det är något som är lärorikt. Så börja stödja svensk klätttring genom att hjälpa din klubb med ditt engagemang och dina tankar om hur klättringens framtid ska se ut i Sverige.

Mvh
Anders Lindfors
Ordförande Svenska Klätterförbundet

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips