Folk är klena nuförtiden ?

Jo det stämmer nog. Även i min livstid fanns vissa tunga arbeten kvar där kroppen härdades efter att utföra samma jobb varje dag med tunga uppgifter. Till slut tog ju kroppen stryk och då gick det inte längre.
Kom ihåg gubbarna som berättade om svansen, yxan och den tunga brosslingen i skogen där stockarna drogs ihop och vägdes upp balanserande på vältan. På vägarbeten lastades gruset för hand upp på flaket. Ledningsarbeten och stolphål grävdes med spett, korp och spade. Jag bara luktade lite på dessa jobb och idag är de borta men även idag finns fortfarande en del monotona arbeten som sliter på kroppen.
Gym i all ära men börjar du i arla gryning med sådant slit till kvällningen härdas kroppen.
 
Fin film! Många prestationer från förr imponerar. Inte minst vandringar barfota.

Man använde nog hästar och andra djur frekvent för transporter. Och pulkor och slädar vintertid hellre än att bära sommartid över myrmarker.

Thure
 
Det krävs inte bara ett pannben/järnvilja för detta. Ska kroppen hålla så behöver den vänjas vid att bära tungt och det händer inte på några veckor av träning, inte bara muskler utan även leder ska tränas att klara belastningen. Nog finns det folk som bär tungt till vardags nuförtiden, utryckande personal inom räddningstjänsten, jägarsoldater m fl.
Men det finns säkert undersökningar som visar att dagens ungdomar som kallas till mönstring har sämre fys-värden än förr. Fler unga spelar mer datorspel och mindre aktiva i ungdomsidrott och friluftsorganisationer, samt färre växer på på lant- och skogsbruk.
Men så slets nog också fler kroppar ut i förtid förr, allt var inte bättre förr.

/Patrik
 
Det krävs inte bara ett pannben/järnvilja för detta. Ska kroppen hålla så behöver den vänjas vid att bära tungt och det händer inte på några veckor av träning, inte bara muskler utan även leder ska tränas att klara belastningen. Nog finns det folk som bär tungt till vardags nuförtiden, utryckande personal inom räddningstjänsten, jägarsoldater m fl.
Men det finns säkert undersökningar som visar att dagens ungdomar som kallas till mönstring har sämre fys-värden än förr. Fler unga spelar mer datorspel och mindre aktiva i ungdomsidrott och friluftsorganisationer, samt färre växer på på lant- och skogsbruk.
Men så slets nog också fler kroppar ut i förtid förr, allt var inte bättre förr.

/Patrik


Förr tillbaka hade gubbarna ett namn för detta, att de i kroppen blivit så härdad att muskler, senor och den järnhårda härdningen fått sitt resultat. Kom inte ihåg just nu vad den här segheten benämndes men visst är det långt ifrån dagens vardagliga övningar då och då.
Jag kom ihåg alla dessa muskulösa pojkar som klev in och först när samma slitmuskler jobbat en längre tid funkade med de muskeltaniga gubbarna. En rolig övning var att dra finger. När vår äldre värsting knöt näven tjöt våra vältränade och trevliga pojkar och skrek rakt ur. Själv var jag både stor till växt och hade jobbat flera år men nådde vissa av de äldres järnhårda musklers aldrig styrka. Jag var långt ifrån klen.
Med det sagt, vi är klenare, mycket klenare idag. Men vi har en arbetsmarknad idag där förhoppningsvis inte vi inte sliter ut oss som våra förfäder fick göra.
 
Klart att samhället har ändrat kraven på oss, och för det mesta vill jag hävda till det bättre.
Visst har vi ett problem med för lite rörelse i vardagen, det håller jag med om, men på det stora hela är det väl bättre att inte behöva släpa 100 kg på ryggen genom skogen.

Imponerande bedrifter dock, och även imponerande politisk drivkraft och beslutsmässighet. Glöm inte att de politiker som drev detta hade långsiktighet framför ögonen på ett sätt vi ser ganska lite av idag....

//P
 
En kortare tid i livet kunde man ju klara denna tunga belastning,men visst gav det tillslut förslitningsskador redan då. Dessutom lägre total livslängd ändå. Vad som idag borde vara angeläget är ju att redan små barn ska använda och belasta kroppen för att bli starkare och friskare. Mera fysiska lekar med andra ord.
På "äldre skelett " som ändå varit äldre människor ser man dock färre artrosförändringar än idag,vilket antas bero på att barn redan tidigt belastade kroppen mer,oaktat den eventuella sämre kosten.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.