Förvaring av Kanadensare

Hej alla!
Jag är sugen på att skaffa en kanadensare men undrar hur man brukar göra med förvaring av sådana. Jag bor i Arvika som ligger i en vik och har en hamnplats innanför en bom där jag hoppats på att kunna ha kanoten liggandes när jag inte använder den. Tror ni jag behöver skaffa hamnplats eller är kanoter klassade ungefär som cyklar som man får ställa nästan varsomhelst?

En fråga till har jag; de flesta av de kanadensare jag tittat på verkar inte ha någonting man kan använda för att låsa fast dem. Jag har ingen möjlighet att ta hem den mellan varven och även om jag inte tänkt betala mer än ett par tusenlappar vill jag ju inte att den ska bli stulen. Hur gör ni?

Ursäkta om det är dumma frågor, jag är ganska ny på det här =)
 
Lås med kätting runt en toft. Presenning runt kan vara bra mot t ex sot smuts alger och getingbon.

Thure
 
När jag var ung hade vi ett kanothus där kanoter och jollar låg under tak och bakom lås.
Kanothuset med innehåll blev uppeldat av våda.
Alla har givetvis inte ett garage eller förråd att ha den i.

Bra råd med kätting men andra änden måste låsas någonstans oxså.

go tur
 
Det är bra råd!
Men hur är det med reglerna? Var får jag lägga kanoten?

Fråga aktuell båtklubb, hamn, kommun vad som gäller.

Eller prova att kedja fast den på lämplig plats och se vad som händer, du kan ju märka kanoten med ditt namn och telefonnummer.

En aluminiumkanot har stag i aluminium som är lämpliga att dra en kätting runt.
 

Aktuellt

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

”I nivå med luften vid flerfiliga motorvägar”

Ny forskning visar att klätterskornas skosulor släpper ut riskfyllda kemikalier i luften när de nöts. Nu växer trycket på branschen att agera.

På två hjul genom Karelen: Grusvägar, bastur och möten för livet

Två irländska cyklister reser till finska Karelen för att utforska områdets “grå guld” – alla övergivna, slingrande grusvägar.
En vajerögla genom något eventuellt förtöjningshål gör det enkelt att låsa fast den. Finns ofta i för och akter på fsbrikdbyggda kanoter. Det hindrar ingen som är förberedd men ökar chansen att någon som bara passerar snor den eller slänger den i sjön.
Annars frågar du en markägare om du får hyra en plats för den och då kan du kanske bygga något bättre.
Lägg den gärna på träbockar som står något så när rakt alt är justerade så att kanoten ligger rakt.
Jag skulle inte linda in den i en presening då det inbjuder till mögel men att spänna upp ett "tält" över den kan vara en fördel på sikt.
 
Råttsäkert

En vajerögla genom något eventuellt förtöjningshål gör det enkelt att låsa fast den. Finns ofta i för och akter på fsbrikdbyggda kanoter. Det hindrar ingen som är förberedd men ökar chansen att någon som bara passerar snor den eller slänger den i sjön.
Annars frågar du en markägare om du får hyra en plats för den och då kan du kanske bygga något bättre.
Lägg den gärna på träbockar som står något så när rakt alt är justerade så att kanoten ligger rakt.
Jag skulle inte linda in den i en presening då det inbjuder till mögel men att spänna upp ett "tält" över den kan vara en fördel på sikt.

Förutom det juridiska som jag inte behärskar så skulle jag ”bygga” någon ställning i metall i stället för i trä.
Se mitt inlägg nummer 4 på https://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=14633&highlight=tr%E4

Råttor och nog andra ovälkomna djur har nog det svåra att klättra på metall än på trä

Per
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips