Förutsättningar Kebnekaise?

Hej! Tänkte ge mig (vi är 3 i gruppen) ut på första fjällvandringen. Har tidigare varit ute och gått en del, lite i lumpen, men aldrig så här. Detta kommer att pågå under 5 dagar i juni, med Kebnekaises sydtopp som huvudmålet och när det är avklarat blir det lite avstickare, vart är ännu inte bestämt. Det blir att sova i tält, vilket vi tränat en del på!

Jag har lite frågor till er som kan det här :)

Pratade med en kompis som sa att man bör ha stegjärn till toppturen. Jag erbjöds att låna hans, men det går att hyra på Fjällstationen (nästan 100% på det), det borde vara att föredra så man slipper bära dem hela vägen, eller?

Om man skulle skada sig ute på fjället, av det allvarligare slaget, är det då problem att få hjälp? Har till och från haft lite problem med ena hälsenan och slet i den igen för en tid sedan. Det bör inte vara några problem i juni, men jag vill vara lite förbered på det värsta. :)

Hur mycket tenol bör man ha med sig till resan? Jag har använt triangaköket en del, men har aldrig riktigt tänkt på hur mycket som går åt. Men 1 liter? Är det lagom?

Och maten, bör allt inhandlas innan resan eller provianterar man för några dagar och fyller sedan på inne på någon Fjällstation? Folk brukar skriva att man ska köpa efter hand, men 5 dagars mat borde få plats i min 60 liters rygga? Fäster liggunderlag och sovsäck utanpå. Och tältet delar vi på 3, så vikten på det blir inte stor.

Okej, såga mig! Vad ska jag tänka på eller vad har jag tänkt snett?

Tack för hjälpen!
 
Pratade med en kompis som sa att man bör ha stegjärn till toppturen. Jag erbjöds att låna hans, men det går att hyra på Fjällstationen (nästan 100% på det), det borde vara att föredra så man slipper bära dem hela vägen, eller?

Jag har varit uppe två gånger på sommaren och en gång på vintern, och aldrig känt att jag behövt stegjärn. Visst, själva toppen är lite brant, och kan vara bra hal, men med en stor dos försiktighet tror jag man klarar även riktigt isiga förhållanden. I värsta fall får man väl helt enkelt nöja sig med att komma nästan hela vägen fram.

Ska du använda stegjärn så tror jag att du har en del att tjäna på att "träna" med dom innan du går sista 20 m upp till toppen, annars riskerar du att snubbla på dom och trilla av ändå.

Pelia sa:
Om man skulle skada sig ute på fjället, av det allvarligare slaget, är det då problem att få hjälp?
Ja. Jag har bara haft sporadisk mobiltäckning i trakten kring Fjällstationen. Jag skulle aldrig räkna med att kunna ringa efter hjälp, och även om man kan det så dröjer det innan hjälp är på plats. Man kan inte heller räkna med att vädret tillåter helikopterräddning (om det nu skulle vara så akut att det behövs). Sikta på att kunna hantera de problem som kan uppstå på egen hand, och välj färdväg så att riskerna blir lagom för dig.

Pelia sa:
Hur mycket tenol bör man ha med sig till resan? Jag har använt triangaköket en del, men har aldrig riktigt tänkt på hur mycket som går åt. Men 1 liter? Är det lagom?
Nu beror det ju på vilket kök man har och hur man använder det, men en liter törs jag nästan lova dig kommer att räcka. Om du har bra koll så skulle du kunna bära med dig mindre, men personligen orkar jag inte bry mig om några hundra gram bränsle.

Men ta och laga dina middagar den här veckan på köket och notera hur mycket du gör åt, så har du ju en uppfattning sen.

(Jag har för mig att det finns Tenol att köpa på Fjällstationen, men då blir det ju att köpa en hel literflaska om man nu tagit med sig för lite.)

Pelia sa:
Och maten, bör allt inhandlas innan resan eller provianterar man för några dagar och fyller sedan på inne på någon Fjällstation?
För en så kort vandring skulle jag hellre bära allt från början. Man slipper styra vandringen efter hur mycket mat man har kvar, och det är billigare och bättre utbud om man köper allt innan.
 
Den ligger i rätt tråd, det är ju trots allt en expedition du planerar.

Stegjärn anser jag bara behövs om ni tänker ta den svåra vägen som innebär klättring. Detta är det som benämns den östra vägen. Om ni istället lägger lite mer tid och vandring och tar den via den västra vägen är det mer traditionell vandring. Skall ni ta sydtoppen som är enklare än nordtoppen så föreslår jag för er att ta just västra vägen vilket kräver minst förkunskaper. Då kan ni också lämna stegjärnen hemma om det inte varit en riktigt seg sommar som lämnat kvar snö och is. I år har det ju varit rätt varmt dock i hela Sverige så även vid Kebnekaise tror jag.

Kolla här: http://www.webbkameror.se/webbkameror/kebnekaise/index.php . Ser ut som det smält undan rätt bra redan nere vid stationen.

Skadar man sig riktigt illa trots att man förberett sig väl finns fjällräddningen som tar dig till sjukhuset i Kiruna via helikopter om det är riktigt illa. Om du tror att du kommer behöva fjällräddningen så stanna hemma, men du behöver inte vara orolig över att dö ute i vildmarken om olyckan är framme. Så långt ute i ödemarken ligger inte Kebnekaise. Telia har dessutom en mast vid fjällstationen och jag tyckte täckningen var helt ok när jag var där förra året.

Hur mycket bränsle som går åt är väldigt beroende på vilken typ av mat ni kommer laga. Mat som bara kräver att vattnet kokar upp blir ju en himla skillnad från pasta som skall koka 5-6 minuter. Återkom med idéer om mat så kan det bli ett bättre svar.

Maten på fjällstationen är dyr och även om det är gött att slippa bära på all mat så skulle jag aldrig få för mig att handla där utan det blir mer ett tillfälle för ren lyx som chips och dricka när humöret är lågt.

60 liter ryggsäck bör räcka om du ser till att bara ta med kläder du kommer använda och inte för mycket extraprylar som "kan vara bra att ha". Var förnuftig och rationell och ta inte med både hängslen och livrem så att säga.
 
Stegjärn behövs inte ...

... ens på östra leden. Man går över Björlings glaciär som är snötäckt (kanske för mycket snö i juni, beroende på vilken del av juni du menar). De guidade grupperna har då trampat upp en bra stig över glaciären och undvikit ev bredare sprickor. På toppglaciären är det gott om snö i juni, så inte heller där behövs stegjärn.
 
Tack för alla svar!

I matväg blir det mest frystorkade portioner som inhandlas, det är inte så mycket vatten till dem. Samt en del kaffe och gröt. Men jag siktar på min liter flaska, det ska gå!

Angående fjällräddningen där så låter det bra, samt ganska logiskt att det funkar så i Sverige. Kan inte minnas att jag hört om någon som dött av att hälsenan går (Vilket absolut inte kommer att hända, men ändå)

Tack än en gång! Vi tre som ska åka är ruskigt taggade, 26 dagar kvar!

Och en till fråga, känns som alla svarar olika på den: Är det sjukt mycket mygg, eller är det överkomligt? Har både hört att det knappt finns mygg när man kommer upp på fjället på grund av vind och avsaknad av skog, samt de som säger tvärt om. Kanske beror det på vädret? Vad är era upplevelser?
 
För det första när ni går upp så tidigt så är det fortfarande kallt på nätterna och myggen har inte kommit igång i juni.

För det andra är mygg sällsynta på kalfjället eftersom de blåser bort så den sträckan som det ens kan vara en risk är mellan parkeringsplatsen och fjällstationen.

Så det är nog lugnt skulle jag säga.
 
Stegjärn m.m.

I juni bör det ligga massor av snö kvar, så de lär inte behövas. Personalen i uthyrningen på Keb har alltid färska rapporter. Jag har behövt stegjärn i början av juli, medan andra gånger gått bra utan i augusti. Fråga och hyr om det varit varmt och snön blivit till is.

Packningen: Det är inte volymen som är största problemet, utan vikten, i alla fall om du haft hälseneproblem. Att ha sovsäcken utanpå en 60-literssäck låter som en tung packning, dessutom är det så lätt att det börjar "dingla" och blir ännu tyngre. Försök få in allt i ryggsäcken, annars prioritera bort något.

Telia har god täckning i området, andra operatörer värdelösa. Men nödsamtal (112) går att ringa från andra operatörer också. Däremot, som tidigare sagts, räkna inte med att ambulansen kör fram inom en kvart.............
 
Lånar tråden lite...

Jag och tre andra ska upp till Kebne andra veckan i Augusti. Vad tror ni om möjligheterna att ta sig upp på sydtoppen utan stegjärn?
 

avslutad210712

Gäst
Lånar tråden lite...

Jag och tre andra ska upp till Kebne andra veckan i Augusti. Vad tror ni om möjligheterna att ta sig upp på sydtoppen utan stegjärn?

Precis som tidigare nämts - omöjligt att svara på eftersom det varierar från år till år.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.