Förutsättningar Kebnekaise?

avslutad210712

Gäst
....Pratade med en kompis som sa att man bör ha stegjärn till toppturen. Jag erbjöds att låna hans, men det går att hyra på Fjällstationen (nästan 100% på det), det borde vara att föredra så man slipper bära dem hela vägen, eller?...

Ja det finns att hyra men det går inte att boka i förväg.
 
Oki, tänkte om det gick bättre att förutspå någorlunda nu, iom att det börjar närma sig.

Har letat utan resultat. Är det nån som har någon bra länk till någon tråd om Kebne här på forumet?

Om du har några specifika frågor så kanske vi kan svara direkt?

Kan tipsa om att stegjärn verkligen behövs under förutsättningar då det blivit isigt på toppen. Kan bli fullkomligt omöjligt att ta sig upp utan och dessutom farligt att befinna sig där. Stegjärn kan med fördel hyras på fjällstationen till en relativt modest kostnad samt att ni slipper släpa med er dem under hela vandringen.

Alla här säger att västra leden är enkel vandring; men tänk på att det handlar om ett berg med, i partier, relativt hög lutning, mycket lös mark/sten och utsatt för väder/vind. Om ni inte har erfarenhet av liknande vandringar eller god fysik så kan det bli förvånansvärt ansträngande och tidskrävande för bl.a. knän på vägen ner.

Ett annat moment som man lätt kan glömma bort är att man behöver korsa bäckar med smältvatten på vägen upp som kan vara både djupa och strömma beroende på rådande förutsättningar.


Se detta som en liten motvikt till vad jag tyckte var lite lättsam information i denna tråden. Med en kombination av rätt attityd, förberedelse, förutsättningar, sunt förnuft och utrustning så kommer man långt och definitivt upp på kebnekaises sydtopp.
 
Jag är van att vara ute i skogen med allt vad det innebär. Riktig fjällvandring har jag dock aldrig ägnat mig åt.

Jag tänker använda mina Meindl Vakuum GTX-kängor och antagligen mina M90-byxor (har funderat på att skaffa ett par andra, men jag gillar M90, även om det kan se lite töntigt ut med såna).

Vad ska man tänka på när man korsar jokkarna, behöver man något särskilt i utrustningsväg?
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.