Försvarets sovsäckar!

Jag undrar hurdan komfort-temperaturen, vikten m.m. på försvarets (vinter-)sovsäckar är...
Jag funderar nämligen på att köpa en "civil" sovsäck och vill gärna ha någonting att jämföra med.

Och varför har ingen lagt in recension på försvarets sovsäckar???
Själv har jag ju som sagt inget annat att jämföra med.

Tacksam för svar
/
Mighty Rasta
http://www.fbu.se/
 
Vet inte riktig men

Den plut jag låg på var ute marcherade över 35 timmar i minus 15 grader. Efter detta lade vi oss i igelkott och vaknade upp insnöade. Fryset hade man inte gjort, så komfort temp måste nog var ganska låg.
Har själv en NorthFace Snowshoe komf.temp: -7 grader, sov i den när det var cirka 10-15 grader, då små frös man faktiskt lite.
 
om jag inte minns helt fel så är vintersovsäcken i själva verket en sommarsäck med ett tjockt vadderat överdrag, dvs en dubbel sovsäck. varm: jajemensan, tung: oooojaa...tar mycket plats också. men om du har pulka att lasta i kanske vikt och tyngd inte spelar lika stor roll.

/johan
 
Sovsäck 2000

Jag har nu fått reda på att försvarets sovsäckar inte är en enda bestående modell, utan det finns en stor mängd olika säckar.

Dock har jag genom FMV ( http://www.fmv.se/ ) fått reda på specifikationerna för den nya "Sovsäck 2000", som följer:

Försvarets sovsäckar är ett system, det är 4 delar:
<b>del 1</b>, Sovsäck 2000 är en ca 2 kg tung innersovsäck som klarar ca -18
grader
<b>del 2</b>, Sovsäck 2000 lätt är en ca 0,9 kg tung yttersovsäck som klarar ca 0 grader
<b>del 3</b>, Enmanstält 2000 är en ca 1 kg tung bivybag som skall bäras vid
behov och då vid dåligt väder
<b>del 4</b>, Sovsäckspåse 2000 är en kompressionspåse till hela systemet
 
Sovsäckar

Sover normalt varmt men är känslig för temp vid matbrist. FMs fibersäck, genomsydd ca 2 kg tempgräns 0 grader, FMs dunsäck genomsydd ca 1,3kg, tempgräns dito. Med två dun i varandra gick det hyfsat att sova i snöka om jag fick mat på kvällen, utan mat vaknade jag alltid av kyla. Köpte mig en dubbel, lätt Schweitzisk dunsovsäck, 1,4kg. Sov nätterna igenom.....Slutsats FMs normer och din är inte likställda... Sovsäcksöverdrag, bivacsäck, fleecefoder, silkeslakan rekommenderas, i all ära men med en 1,4 kg sovsäck och ett lätt tält kommer jag bara upp i tre kg och kan ta med mig två tjocka liggunderlag (håll ihop dem med kardborrband) och bor vida konfortablare och torrare än i någon snöka....Så jämför inte med en massorganisations utrustning utan pröva olika civila alternativ och se vad som passar dig!

Go tur

Johan K
 
Military Shop

Enligt Military Shop som säljer "Sovsäckssystem 2000" är temperaturgränsen -40 om man använder vinter och sommarsäcken tillsammans. Endast vintersäcken har -17 som gräns.
 
Sovsäck 2000 - mina erfarenheter :)

Innersäcken består av två lager fyllning och har en ganska biffig krage. Den är inte genomsydd. Den väger som sagt 2 kilo. - 18 grader är nog en ren överlevnadstemp. Min erfarenhet är att den klarar ca 10 minus med bra underlag och mat i magen.

Yttersäcken är en ren sommarsäck med ett lager fyllning och utan krage. Yttertyget sitter löst utan sömmar. 0 grader är nog överlevnadstemp där också.

Jag har sovit i hela systemet d v s inklusive överdrag i temperaturer ner mot -27 utan att frysa. Då hade jag lä och dubbla liggunderlag och var varm, mätt och uppvätskad innan jag lade mig.

Min bedömning är att systemet har ungefär samma nedre temperaturgräns som en civil syntetsäck i samma viktklass. Jag har i o f s bara erfarenhet av två syntetsäckar, Ajungilakk Denali och Haglöfs Hot Spot.

Mellan tummen och pekfingret: -25-30 ok, -40 njaaa...överlevnadstemp tror jag, om man inte har tillgång till förstärkningsplagg förstås. Försvarsmakten har ju både värmebyxor och värmejackor och räknar väl med att de används.

Övrigt: huvan är bra tycker jag, varm och go och sluter tätt kring ansiktet. Det är lite väl många snören att pilla med (två snören per säck och en elastisk snodd vid halskragen) men när allt har dragits åt så kommer värmen smygande. Systemet är stort så ta gärna med varma kläder ner i säckens fotända för att fylla ut tomrummen. Obs, gäller bara om du är under 220 cm lång :).

En sjysst säck och funkar bra om man vill ha ett allroundsystem men som Johankse skrev; det finns civila alternativ. Carinthia gör t ex ett modulärt system som verkar väldigt genomtänkt.

Mvh,

Johan
 
Charinta och Sovsäck 200 är samma sak...

Som sagt svenska sovsystem 2000 till verkas av det österikiska bolaget charintia. För de som vill köpa cilvila saker (mao annan färg). Finns dessa till försäljning genom http://www.nortanex.com om jag inte minns fel.
 
Var köper man Sovsäckssystem 2000

Bara undrar var man köper Sovsäckssystem 2000 billigast? Jag vet att Recon (www.recon.se) och Military Shop (www.militaryshop.se) säljer den men finns det något företag ute i Europa som har den i sitt sortiment?

Det brukar vara bra mycket billigare om man kan hitta den hos något annat friluftsbolag utomlands, t ex tyska Globetrotter (www.globetrotter.de).

Någon kanske har kontaktinformation till företaget. Har inte kunnat hitta dem på Internet.
 
Re: Var köper man Sovsäckssystem 2000

Johan.E.S.; sa:
...finns det något företag ute i Europa som har den i sitt sortiment?

Någon kanske har kontaktinformation till företaget. Har inte kunnat hitta dem på Internet.

Sök carinthia + sleeping bag så får du en massa träffar på olika företag som säljer deras sovsäckar.

Carinthias egna hemsida hittar du på adressen: http://www.carinthia-bags.com/home.htm Där kan du även leta efter återförsäljare i Österrike, Tyskland och Schweiz.

Hoppas det hjälpte dig något.
/Henke
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
7S Norska försvarets kassa sovsäckar. Bo och sova 8
Nyburgaren Försvarets gamla grejer och annat överskott? Duger det? Bo och sova 43
jesperj Försvarets Bo och sova 15
sajberjohan Försvarets Yllefilt Bo och sova 3
tierp69 Försvarets 4 Mans Tält Bo och sova 14
agrippa ID på dessa sovsäckar? (Temperatur, fyllnadsmaterial, vikt) Bo och sova 1
Obbmundson Erfarenheter av deuter exosphere sovsäckar någon? Bo och sova 1
Lanbit Sovsäckar för beredskapslager? Bo och sova 10
a00n Erfarenhet av sovsäckar från Malachowski? Bo och sova 2
Ooscar Cumulus Excuistic-sovsäckar Bo och sova 11
Svartling1 Vilka sovsäckar har du? Bo och sova 20
Pickadoll Sätta ihop/kombinera två sovsäckar Bo och sova 10
saigon Sovsäckar till hela familjen? Bo och sova 11
Joell Pajak sovsäckar Bo och sova 32
GomanGo Nya sovsäckar till familjen- Marmot? Cumulus? Behöver tips! Bo och sova 13
Snickaren Dubbla sovsäckar. Fjällräven Skule + Funäs Lite? Bo och sova 13
Nyburgaren "Wearable" sovsäckar med ärmar och ben. Något för den rastlöse eller bara dumt? Bo och sova 7
mmr Vilka egenskaper väger tyngst i EN-test för sovsäckar? Bo och sova 17
skogsbaronen Sovsäckar - Normal variation i fyllnadsvikt Bo och sova 15
Survivorboy Robens sovsäckar - någon som provat? Bo och sova 6
Soldanna Prisvärda sovsäckar familj? Bo och sova 10
Fabrikörn Urberg Sovsäckar Bo och sova 11
chilehead Dubbla sovsäckar - vilken effekt Bo och sova 21
medic Volym sovsäckar Bo och sova 3
mkruse Erfarenhet av sovsäckar önskas Bo och sova 20
Småtärna Har syntetfyllning förbättrats mycket i sovsäckar? Bo och sova 3
hästtjejen Sovsäckar och liggunderlag? Bo och sova 12
Askan Cumulus-sovsäckar för Skåne Bo och sova 21
GustavSeidel Erfarenhet av Haglöfs sovsäckar Bo och sova 5
Kogoyo Kombinera sovsäckar Bo och sova 8
janneeden75 Cumulus sovsäckar Bo och sova 2
Helosun Roberts sovsäckar, för bra för att vara sant? Bo och sova 5
mc_piloten Att koppla sovsäckar Bo och sova 13
birru Cumulus sovsäckar korta? Bo och sova 8
maximm Fungerar dessa sovsäckar för att min familj ska sova skönt om natten? Bo och sova 1
manselin Äldre sovsäckar Bo och sova 6
never Sovsäckar Mckinley Husky Haglöfs Hudson?? Bo och sova 0
Korallaven Fula sovsäckar Bo och sova 7
thomas.vastervik Råd och tips om sovsäckar från fjällmark Bo och sova 11
Chrabban nu till lite tipps om sovsäckar Bo och sova 23
ea constance Erfarenheter utav "Fjällmark" sovsäckar? Bo och sova 5
Esko747 Sovsäckar och felaktiga data Bo och sova 9
kottefilip Sovsäckar (och annan utrustning) från Nepal Bo och sova 3
vattenringar Sovsäckar för par Bo och sova 11
clain Någon som testat Sea to Summit Trek Series Sovsäckar Bo och sova 6
Fröken Löf Sovsäckar för (frusna) kvinnor Bo och sova 4
joanna Klassning av Cumulus sovsäckar i förhållande till EN 13537 Bo och sova 3
trbngr Robens sovsäckar Bo och sova 8
såg SAVOTO sovsäckar Bo och sova 0
baffinguarapo Temperatur sovsäckar Bo och sova 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.