Försvarets

Försvarets vintersovsäck

Hej!
Finns det någon där ute som har erfarenhet av försvarets vintersovsäck? (dvs innersäck+yttersäck..tro den heter 2000)
Jag har fått låna en sådan och undrar nu vad "konforttemperatur" är för denna? Ska ut på en liten vintertur och vill gärna komma undan kostnaden för en ny vintersäck!
Sökte lite i forumen och fann en tråd som "hade hört att den klarar -40"

Vet att det är väldigt varierande från person till person hur man upplever kyla/värme men dela gärna med er av ev. erfarenheter!
Tack! Jesper
 
Hade modellen äldre (Fjällräven inre, Ekens(?) yttre) under en överlevnadsvecka då temperaturen under nätterna låg runt -15... Jag tyckte dock att det var varmt då, fick öppna vid fötterna lite. Låg då bara i underkläder i säckarna. Så -40 med nya och ett underställ ska nog inte va några problem.
 
Även jag har bara använt det gamla systemet, det med innersäck i dun, och yttersäck i syntet.

Under en övning i Överkalix vintern 96/97 låg vi några km från en flyplats där de uppmätte -36 på natten. Vi sov som små grisar, det var inget problem.

Jag har sett och klämt på det nya systemet, det ser extremt varmt ut, (iof sådär nyfluffigt, våra prylar var ju rätt slitna) Så -40 tror jag absolut.

Sovsäcken är absolut en viktig del i detta att sova ute när det är riktigt kallt, men minst lika viktigt är att ligga vindskyddat, ev underkläder måste vara torra, rejäl mössa och bra isolering under, tror många slarvar med den biten.

/Tommy
[Ändrat av Tommy125 2005-03-10 kl 11:32]
 
Hade jag råd hade jag köpt dessa sovsäckar (sovsäck 2000). De är riktigt mysiga när det är kallt som attan. Se till att skaka luft i dem och ha den tunna säcken ytterst, då fungerar det bäst. I den tjocka finns även en barriärvägg som du kan dra runt bålen så att du verkligen stänger inne den varma luften. Funkar jättefint i min mening.
/samme
 
Sovit i gamla dubbelsäck systemet (dun/syntet) i -43 grader utan större problem. Detta efter över en vecka "bakom fiendens linjer", dvs ej snustorra säckar och rätt dålig allmänkondition. Att isolera genom att lägga byxor och jackor över säcken samt kanske ytterligare plagg mellan säckarna ger rätt många extra grader vid en eventuell köldknäpp.
// KJ
 
Sovsäck 2000

Sovsäckssystemet fungerar mycket bra i sträng kyla. Har använt det i tält i -40 utan att frysa. Förstärk med ett rent underställ och en balaclava så är det nog inga problem. Det finns säkert bättre dunsovsäckar som också är lättare men de brukar kosta en slant...
 
Re: Civil version?

sajberjohan; sa:
Är det någon som vet om det finns något liknande system för civila som är billigare?

Civilt och civilt, men norska Nanok har sin endurance serie som riktar sig till forskare, fotografer, jägare och...militär. Yttersäcken klarar ca 0 grader och innersäcken ca -10 grader. Systemet går att köpa var för sig och kostar ca 2 500 kr tillsammans (ca 1400 för minus 10, ca 1100 för nollan).

Jag har yttersäcken till Endurance och bedömer den som klart tjockare än yttersäcken till sovsäck 2000. Helt annan kvalité också, fyllningen är tjockare och spänstigare. Dessutom har den två dragkedjor (så att man kan sitta i säcken och fippla med prylar) och en vattentät löstagbar fotpåse (så att man kan sitta fullt påklädd i säcken och fippla ;) ).

Nackdelen är vikten, med fotpåse och kompressionsfordral väger nollsäcken ca 1700 gram. Men priset är bättre, fyllningen tjockare och jag förmodar (har inte testat!) att systemet är varmare än sovsäck 2000.

Själv har jag använt SovS2000 under civila omständigheter ner till ca 25 minus och den funkar bra, men minus 40, brrr, då skulle jag nog vilja ligga med fältbyxor, filtladdar och tröja ;).

//J
[Ändrat av joru 2005-03-10 kl 19:29]
 
-30 C är i varje fall inga problem under bra förhållanden. Med bra förhållanden menar jag att man har ätit och druckit ordentligt samt att man är torr.

Systemet är mycket kompetent och tåls att jämföras med civila säckar i de övre prisregionerna.
 
Kan meddela att Sovsäckssystem 2000 fungerar ypperligt i en sådan extrem temperatur som -40

Har nämligen själv upplevt det under GU på K4 2001-2002.
Sov i ett tunt ylleställ, balaklava och rejäla sockor.
Dra åt dragskon så att bara munnen sticker ut och andas bara genom denna och inte näsan för att undvika kondens som blir till ispansar under natten!

Töm task och tarm innan du kryper ned (detta för att kroppen använder sig av blod för under matsmältningsprocessen som annars bidrar till att värma upp dig) och gör ngt för få upp värmen i.e. armhävningar, åkarbrasa etc.

Hoppas det hjälper!

Mvh,

Henrik
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.