Försvaret har köpt nya flerbränslekök

Men vänta nu är det någon som vet vad FM har köpt?
Måste vara någon här som hört något om vad man testat.
Eller är det så enkelt som Nova?
 
Vad jag har läst och hört så gjordes dessa tester i slutet av 90-talet /början av 2000-talet när man antog Primus Omnifuel.
Då utbudet på marknaden är nästan oförändrat sedan början av 2000-talet så gissar jag att om det gjorts några ytterligare tester så har det troligtvis gjorts av vinterenheten i Boden och Arvidsjaur i mindre skala.

Vad har hänt sedan 2000 på marknaden från de olika märkena
Primus:
-Omnifuel 2 är exakt samma kök som tidigare generationer, endast kosmetiska detaljer som ändrat.
-Omnilite ett mindre omnifuel med sämre effekt och lägre vikt.

Optimus:
-Optimus nova har fått en ny pump design
-Optimus polaris har tillkommit, nu har Optimus ett flerbränslekök som kan använda gas och flyttande bränslen. Polaris har ca 450W högre effekt än Nova och 300W högre än Omnifuel på pappret troligtvis p.g.a. att man kan använda gas.

MSR:
XGK EX har ersatt tidigare XGK modeller och blivit mycket stabilare
Whisperlite universal kan använda gas nu utöver flytande bränslen

Om jag spekulerar vilt så gissar på tre kandidater:
Troligast: Primus Omnifuel p.g.a. att det redan funnits i systemet och erfarenheten finns av att använda köket

Möjlig utmanare: Optimus Polaris, Katadyn group(ägare av optimus) har tillverkat FM´s soldatkök och att välja en och samma leverantör för mer utrustning är ett logistiskt klokt val.

Mindre troligt: MSR XGK EX, Flera nordiska länder har antagit XGK köket bl.a. Norge och vad jag har hört Danmark också. XGK har använts många år av Amerikanska Marinkåren också så det skulle kunna vara ett steg mot buzzword´et interoperabilitet.
 
Vad jag har läst och hört så gjordes dessa tester i slutet av 90-talet /början av 2000-talet när man antog Primus Omnifuel.
Då utbudet på marknaden är nästan oförändrat sedan början av 2000-talet så gissar jag att om det gjorts några ytterligare tester så har det troligtvis gjorts av vinterenheten i Boden och Arvidsjaur i mindre skala.

Vad har hänt sedan 2000 på marknaden från de olika märkena
Primus:
-Omnifuel 2 är exakt samma kök som tidigare generationer, endast kosmetiska detaljer som ändrat.
-Omnilite ett mindre omnifuel med sämre effekt och lägre vikt.

Optimus:
-Optimus nova har fått en ny pump design
-Optimus polaris har tillkommit, nu har Optimus ett flerbränslekök som kan använda gas och flyttande bränslen. Polaris har ca 450W högre effekt än Nova och 300W högre än Omnifuel på pappret troligtvis p.g.a. att man kan använda gas.

MSR:
XGK EX har ersatt tidigare XGK modeller och blivit mycket stabilare
Whisperlite universal kan använda gas nu utöver flytande bränslen

Om jag spekulerar vilt så gissar på tre kandidater:
Troligast: Primus Omnifuel p.g.a. att det redan funnits i systemet och erfarenheten finns av att använda köket

Möjlig utmanare: Optimus Polaris, Katadyn group(ägare av optimus) har tillverkat FM´s soldatkök och att välja en och samma leverantör för mer utrustning är ett logistiskt klokt val.

Mindre troligt: MSR XGK EX, Flera nordiska länder har antagit XGK köket bl.a. Norge och vad jag har hört Danmark också. XGK har använts många år av Amerikanska Marinkåren också så det skulle kunna vara ett steg mot buzzword´et interoperabilitet.

Nästa fråga är om det är någon bra affär mer än kunna skryta med FM leverantör.
Men helt klart kommer många civila följa samma val.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.