Förslag på lätt skrivmaskin?

Verkar som baby hermes verkar vara the shitz, följt av olivetti lettera, sen olympia splendid, addo tippa. Bara att kolla vilka som har bra tabbar.
 
Före datorernas tid skaffade jag mig en Olivetti lettera 32. Den visade sig vara guld värd när jag arbetade ute i buschen och skulle skriva rapporter, tjänstebrev mm. 3,5kg, tabbar och rejält byggd, givetvis med typhiss. Fungerar väl utan 2 hål i väggen. I tropikerna bodde den mellan uppdragen i gevärsskåpet där det var torrare.
Behöver du å, ä och ö minskar utbudet.

go tur

Det går med umlauts och baksteg...

Kommer du ihåg hurvida den hanterade tabbar på ett vettigt sätt? Var det en sån där lägg till/ta bort spak eller fast metallklämmor i bakkant? Olivettis maskiner är/var ju jäkligt snygga och brukar kosta en del idag pga sitt dekorativa värde!
 
Jo, du är inte ensam om att föredra skrivmaskin för att framställa text. Ta till exempel Jan Guillous hela författargärning. Han vägrade att skriva på datorn utan använde IBM med kula och hade ett antal för säkerhets skull som back-up.
 
Jag tänker att det säkert är svårare att hitta bläck/färg-band till en skrivmaskin som passar än att hitta en skrivmaskin.
Sen måste man hålla den torr ute i skogen annars kommer den rosta sönder snabbare än kvickt.
 
Det finns många och goda skäl att föredra skrivmaskin framför dator (även om jag personligen gillar att skriva på ett modernt tangentbord). En utveckling som kommit de senaste åren är digitala "skrivmaskiner" som använder e-bläck, t.ex här:
Flowo typewriter with curved E Ink display offers a similar feel as a real typewriter - Good e-Reader (goodereader.com)
Sådana ger förstås ingen mekanisk känsla, men de löser uppgiften att skriva "distraktionsfritt" om det är vad man är ute efter. I min värld en ganska bra kompromiss.
 
Skaffa sekreterare 😀
Har en på en vind ej snabbt fram men kanske säljbar senare.
Har minne av en ˋskojare´i en skrivmaskins affär nära Skara domkyrka sålde en grön IBM kula och släpte med ett korigeringsband men den ´finnesen´fans ej på denna.
För mig var det en resekrivmaskin bar ner den till tåget och sedan till ett student huset,fungerade bra att skriv uppsats på men var ju bätte att frakta med amazonen.
 
Skaffa sekreterare 😀
Har en på en vind ej snabbt fram men kanske säljbar senare.
Har minne av en ˋskojare´i en skrivmaskins affär nära Skara domkyrka sålde en grön IBM kula och släpte med ett korigeringsband men den ´finnesen´fans ej på denna.
För mig var det en resekrivmaskin bar ner den till tåget och sedan till ett student huset,fungerade bra att skriv uppsats på men var ju bätte att frakta med amazonen.

Finns en som har i sin tjänst att skanna det jag skriver, få ut tecknen via ocr och stoppa in i digitala dokument. Inte hela tjänsten givetvis. Men känns ändå bra.
 
Det finns många och goda skäl att föredra skrivmaskin framför dator (även om jag personligen gillar att skriva på ett modernt tangentbord). En utveckling som kommit de senaste åren är digitala "skrivmaskiner" som använder e-bläck, t.ex här:
Flowo typewriter with curved E Ink display offers a similar feel as a real typewriter - Good e-Reader (goodereader.com)
Sådana ger förstås ingen mekanisk känsla, men de löser uppgiften att skriva "distraktionsfritt" om det är vad man är ute efter. I min värld en ganska bra kompromiss.

Nä, vill inte bidra till mer elektroniskt junk och massa gruvor.
 
Och metallen i en skrivmaskin kommer ifrån?

Den skadan är ju redan gjord (dessutom för längesedan). Om jag köper en ny e-skrivmaskin eller en laptop så skickar jag en signal till marknaden om att det behövs mer. Och sen tror jag att det inte krävs särskilt mycket begåvning för att inse att sällsynta jordartsmineraler och andra ämnen som krävs för modern halvledarteknik kräver jävligt mkt mer markförstöring, vattenförstöring och energi för att utvinna än bonnalegeringarna i en skrivmaskin. Germanium, rhodium, neodynium, platina, guld etc etc in absurdum. Gör gärna en jämförelse med en jäkla skrivmaskin från 60-talet och återkom.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
gusbo Bushbuddy på kalfjället, förslag på bränslen Lättpackning 18
komfortPerZonen Blöta trailrunners när man inte rör på sig? Lättpackning 56
Kriegsgrisen Sy på ett bra sätt vid bygge av ryggsäck Lättpackning 2
CalleNilsson Lätt enmanstält med vettig höjd på innertältet Lättpackning 19
diwic Vad skulle du minska på i den här listan? Lättpackning 27
Dosferra Tips på dunjacka. Lättpackning 6
Saphire kokkärl på 2,5l? Lättpackning 8
grodanbolle Vad har ni på bena? Lättpackning 13
LightDan Packa lätt - rätt eller brist på vett? Lättpackning 252
Friskus1 Kamera på vandring? Lättpackning 2
Dania Tips på lätta/torra skor för fjällvandring Lättpackning 12
grodanbolle Sugen på ett Nitro Lite? Lättpackning 10
Christoffer Hedman Hårda kängskaft ökar belastningen på knän. Lättpackning 7
Kilo Lima Hur få lättare packning på skogsturer? Lättpackning 55
camoscio Utrustning på låglandet Lättpackning 1
grappen Pris på Tarptent Double Rainbow Lättpackning 26
gusbo Engelskt perspektiv på svensk utrustning Lättpackning 47
såg finns det tält på 1hg Lättpackning 12
splashmore Ground Cloth på svenska Lättpackning 25
Osterberg Vad tjänar jag på att byta liggunderlag? Lättpackning 36
Jörgen Fjaderlatt.se Paraply på fjället Lättpackning 52
tsd Storlek på liggunderlag Lättpackning 20
Jörgen Fjaderlatt.se Genom Sarek på vintern - diverse prylar Lättpackning 8
Jörgen Fjaderlatt.se Genom Sarek på vintern - utrustningslista Lättpackning 0
Jörgen Fjaderlatt.se Genom Sarek på vintern - sovsystem Lättpackning 0
Jörgen Fjaderlatt.se Genom Sarek på vintern - vattenförsörjning Lättpackning 6
Jörgen Fjaderlatt.se Genom Sarek på vintern - rulka Lättpackning 36
Jörgen Fjaderlatt.se Genom Sarek på vintern Lättpackning 5
Jörgen Fjaderlatt.se Gaskök på vintern - isolerade eller inte? Lättpackning 16
Davva2 Lätta, varma lägerskor på vintern Lättpackning 15
Martin Fjäderlätt Studiebesök på Primus Lättpackning 0
Jörgen Fjaderlatt.se Ultralätt klädd på älgjakten Lättpackning 74
såg lätta på ryggsäcken.. Lättpackning 13
Jörgen Fjaderlatt.se Packrafting - kurs på Yellowstone Lättpackning 3
andy69 Erfarenheter av lättare "på kroppen utrustning"! Lättpackning 42
kallefs Tabell för att föra in utrustning/vikter på nätet? Lättpackning 11
MickeArv Vikt på packning till kebnekaise Lättpackning 28
testudo Täta sömmar på tarptent Lättpackning 6
honkydory Lätta pryl nyheter på OutDoor 2008 Lättpackning 0
Brune Jörgen Fjäderlätt på TV Lättpackning 0
oscar jensen Caldera Cone på väg! Lättpackning 0
estetdrägg Lite vikter på sidenprylar... Lättpackning 16
mipert "En tredagarsvandring på Skåneleden drar ungefär tjugo kilo packning per person"... Lättpackning 25
gusbo Haglöfs LIM Ultimate jacka på rea 1000kr Lättpackning 3
Vättlefjäll Håll koll på vikten, ladda ner kalkylatorn! Lättpackning 9
MrZog Lätt ryggsäck på ca 50 liter Lättpackning 36
alven UL-prylträff på FairEnough? Lättpackning 1
Martin Fjäderlätt Vi har klämt på Haglöfs sommarnyheter Lättpackning 12
greenjuice Rekord på upptältning av Tarptent Contrail Lättpackning 1
PetNor Tips på tång och spegel. Lättpackning 13

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.