Förslag på lätt skrivmaskin?

Den skadan är ju redan gjord (dessutom för längesedan). Om jag köper en ny e-skrivmaskin eller en laptop så skickar jag en signal till marknaden om att det behövs mer. Och sen tror jag att det inte krävs särskilt mycket begåvning för att inse att sällsynta jordartsmineraler och andra ämnen som krävs för modern halvledarteknik kräver jävligt mkt mer markförstöring, vattenförstöring och energi för att utvinna än bonnalegeringarna i en skrivmaskin. Germanium, rhodium, neodynium, platina, guld etc etc in absurdum. Gör gärna en jämförelse med en jäkla skrivmaskin från 60-talet och återkom.

Genom att köpa en begagnad dator eller platta bidrar du också till återbruk, men är det en mekanisk skrivmaskin du vill ha så är det ditt val och jag respekterar det. Men att åberopa miljöskäl klingar delvis falskt i mina öron - tänker på man på tyngd och volym innebär skrivmaskinen dyrare transporter. Beroende på vad man vill visa kan man säkert räkna fram den ena eller andra som miljövänligare.

God tur med din skrivmaskin!

/Patrik

Genom att köpa en begagnad dator eller platta bidrar du också till återbruk, men är det en mekanisk skrivmaskin du vill ha så är det ditt val och jag respekterar det. Men att åberopa miljöskäl klingar delvis falskt i mina öron - tänker på man på tyngd och volym innebär skrivmaskinen dyrare transporter. Beroende på vad man vill visa kan man säkert räkna fram den ena eller andra som miljövänligare.

God tur med din skrivmaskin!

/Patrik

Nej, sorry, men nej. En transport av en 4 kilos skrivmaskin är inte i närheten av att producera en ny laptop. Då får man vara kliniskt dum i huvudet för att få den matematiken att gå ihop,

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

HasseQ

Temp. avstängd
Kan du inte bara rista in dina storverk direkt i berghällen?
Precis, kan bli väldigt fint.

b7.JPG

Och metallen i en skrivmaskin kommer ifrån?
Järn och alu faller väl inte in under kategorin sällsynta jordartsmetaller? Om du frågar mig är det lite som att jämföra björk eller gran med mahogny. Järn och alu är väl dessutom rätt tacksamt att återvinna och jag kan ha fel men jag tror att det är betydligt svårare att återvinna metaller i telefoner, datorer, läsplattor m,m.

HasseQ

Temp. avstängd
Det är ju fantastiskt med den moderna tekniken. Vilket lyft. Smartphones och surfplattor, med bloggar om man vill. Speciellt gillar jag Ebook readers, man kan ha med ett helt bibliotek på en resa, som bara väger några 100g. Mkt bättre än bildstenar...

Det är ju fantastiskt med den moderna tekniken. Vilket lyft. Smartphones och surfplattor, med bloggar om man vill. Speciellt gillar jag Ebook readers, man kan ha med ett helt bibliotek på en resa, som bara väger några 100g. Mkt bättre än bildstenar...

Ja det är fantastiskt hur vi kan "förenkla" våra umbäranden på bekostnad av liv och landskap i den ekonomiska periferin. HÅLL UPP TILLVÄXTEN!

Du får gärna leva som på stenåldern om du vill, men säg inte åt andra vad dom skall göra.

Det gör jag visst det. Om du nu levde efter din egna devis så skulle ju du inte be mig att inte säga åt andra. Du får ju vara konsekvent.

Och det vore ju himla förargligt om folk tänkte efter innan de konsumerade.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips