Förslag på lätt skrivmaskin?

Verkar som baby hermes verkar vara the shitz, följt av olivetti lettera, sen olympia splendid, addo tippa. Bara att kolla vilka som har bra tabbar.
 
Före datorernas tid skaffade jag mig en Olivetti lettera 32. Den visade sig vara guld värd när jag arbetade ute i buschen och skulle skriva rapporter, tjänstebrev mm. 3,5kg, tabbar och rejält byggd, givetvis med typhiss. Fungerar väl utan 2 hål i väggen. I tropikerna bodde den mellan uppdragen i gevärsskåpet där det var torrare.
Behöver du å, ä och ö minskar utbudet.

go tur

Det går med umlauts och baksteg...

Kommer du ihåg hurvida den hanterade tabbar på ett vettigt sätt? Var det en sån där lägg till/ta bort spak eller fast metallklämmor i bakkant? Olivettis maskiner är/var ju jäkligt snygga och brukar kosta en del idag pga sitt dekorativa värde!
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Jo, du är inte ensam om att föredra skrivmaskin för att framställa text. Ta till exempel Jan Guillous hela författargärning. Han vägrade att skriva på datorn utan använde IBM med kula och hade ett antal för säkerhets skull som back-up.
 
Jag tänker att det säkert är svårare att hitta bläck/färg-band till en skrivmaskin som passar än att hitta en skrivmaskin.
Sen måste man hålla den torr ute i skogen annars kommer den rosta sönder snabbare än kvickt.
 
Det finns många och goda skäl att föredra skrivmaskin framför dator (även om jag personligen gillar att skriva på ett modernt tangentbord). En utveckling som kommit de senaste åren är digitala "skrivmaskiner" som använder e-bläck, t.ex här:
Flowo typewriter with curved E Ink display offers a similar feel as a real typewriter - Good e-Reader (goodereader.com)
Sådana ger förstås ingen mekanisk känsla, men de löser uppgiften att skriva "distraktionsfritt" om det är vad man är ute efter. I min värld en ganska bra kompromiss.
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Skaffa sekreterare 😀
Har en på en vind ej snabbt fram men kanske säljbar senare.
Har minne av en ˋskojare´i en skrivmaskins affär nära Skara domkyrka sålde en grön IBM kula och släpte med ett korigeringsband men den ´finnesen´fans ej på denna.
För mig var det en resekrivmaskin bar ner den till tåget och sedan till ett student huset,fungerade bra att skriv uppsats på men var ju bätte att frakta med amazonen.
 
Skaffa sekreterare 😀
Har en på en vind ej snabbt fram men kanske säljbar senare.
Har minne av en ˋskojare´i en skrivmaskins affär nära Skara domkyrka sålde en grön IBM kula och släpte med ett korigeringsband men den ´finnesen´fans ej på denna.
För mig var det en resekrivmaskin bar ner den till tåget och sedan till ett student huset,fungerade bra att skriv uppsats på men var ju bätte att frakta med amazonen.

Finns en som har i sin tjänst att skanna det jag skriver, få ut tecknen via ocr och stoppa in i digitala dokument. Inte hela tjänsten givetvis. Men känns ändå bra.
 
Det finns många och goda skäl att föredra skrivmaskin framför dator (även om jag personligen gillar att skriva på ett modernt tangentbord). En utveckling som kommit de senaste åren är digitala "skrivmaskiner" som använder e-bläck, t.ex här:
Flowo typewriter with curved E Ink display offers a similar feel as a real typewriter - Good e-Reader (goodereader.com)
Sådana ger förstås ingen mekanisk känsla, men de löser uppgiften att skriva "distraktionsfritt" om det är vad man är ute efter. I min värld en ganska bra kompromiss.

Nä, vill inte bidra till mer elektroniskt junk och massa gruvor.
 
Och metallen i en skrivmaskin kommer ifrån?

Den skadan är ju redan gjord (dessutom för längesedan). Om jag köper en ny e-skrivmaskin eller en laptop så skickar jag en signal till marknaden om att det behövs mer. Och sen tror jag att det inte krävs särskilt mycket begåvning för att inse att sällsynta jordartsmineraler och andra ämnen som krävs för modern halvledarteknik kräver jävligt mkt mer markförstöring, vattenförstöring och energi för att utvinna än bonnalegeringarna i en skrivmaskin. Germanium, rhodium, neodynium, platina, guld etc etc in absurdum. Gör gärna en jämförelse med en jäkla skrivmaskin från 60-talet och återkom.
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.