Förslag på bra kompass önskas

Hej!

Har tänkt att köpa en kompass och ge bort till min sambo. Jag vet inte mycket om vilka som är bra och inte, kan ju inte fråga han heller, då blir det ingen överraskning :) Finns det någon enkel, inte allt för dyr kompass som funkar här i Sverige och även på en expedition ute i världen?

Har tänkt att handla från addnatue.com

Tack för hjälpen!

/Petra

Lästips

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Ptra; sa:
Hej!

Har tänkt att köpa en kompass och ge bort till min sambo. Jag vet inte mycket om vilka som är bra och inte, kan ju inte fråga han heller, då blir det ingen överraskning :) Finns det någon enkel, inte allt för dyr kompass som funkar här i Sverige och även på en expedition ute i världen?

Har tänkt att handla från addnatue.com

Tack för hjälpen!

/Petra

Jag använder Suunto MC2 G som är en spegelsyftkompass. Spegeln är bra på vinterturen för att kontrollera ansiktet i kyla och ger bättre precision vid navigeringen. G-modellen har s k global nål som kan användas över hela jordklotet.

De Suunto-modeller jag ha använt slår Silva med hästlängder både avseende kvalitetskänslan och funktionerna. Dessutom brukar de vara någon hundring billigare.

//J

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips