Födosök, ätliga växter

Jag är tyvärr dålig på att leta ätliga växter när jag är ute i naturen. Jag har tänkt i flera år att odla, torka, fermentera, lägga in i lag, men tyvärr bara på idéstadiet ännu. Men man i år kanske det sker. :)
 
Lökodling på friland är oftast älskad av ohyra, men odlar man rätt med blandning av rätt sorter samt gödslar rätt kan det ge god avkastning, till en hel del jobb. Att tro att hemodlat är självgående och gratis blir besviken. Det är väl därför att friväxande lockar, fritt och gratis,
 
Jo, det stämmer. Jag har dock inte bläddrat i den ännu. En annan bok som jag tror jag missat att tipsa om men som är väldigt fin och informativ är Vildvuxet- mat och huskurer från naturen av tidigare nämnda Lisen Sundgren med vackra illustrationer av Nadia Nörbom (Bonnier Fakta). Rekommenderas!
 
Jag såg den i flödet på sociala mediet, men vet inte om jag kan motivera mig att köpa den. Jag har tillräckligt med böcker om att laga mat i naturen, torka och etc...
 
Vildplockat kokboken kom snabb med Instabox, och då var jag tvungen att läsa den. Den är lättläst, med fina bilder. Och den känns som en uppdatering av boken det vilda köket.
 
Kul! Jag har varit på hajk med elever. Vi har smakat på fetknopp, ängssyra, strandkvanne och björklöv. De tyckte björklöv var det konstigaste. Idag har jag plockat kajp, älggräs och nässlor. Sommargyllen har redan blomknoppar så det är dags att skörda dem också.
 
Niki och Lena var med på Nyhetsmorgon på tv4 och pratade om vildplockade växter.
Voj voj, det kommer hela tiden nåt om vilt grönt i maten men sedan när de lagar så strör man kirskål över pannkakan :).
Det har kommit en mängd liknande böcker och experter de senaste åren.
Hoppas ni har eller läst Källmans Vilda växter som mat och medicin. Där får man "riktiga" uterecept på växterna, innehåll, urfolkens användning etc. Inget blaj och tro utan vetenskaplifg fakta.
Det mesta av det gröna smakar hö men funkar i nöd eller ett visst urval. Provade fräsa våtarv med arméns hudsalva enligt boken och det var rätt gott!
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.