Födosök, ätliga växter

Kimkim, du är inte lurad! Klart du får plocka kirskål och harsyra! För du var väl inte ironisk nu? :sneaky:
På gamla ödegårdar får du dessutom plocka frukt och annat som står kvar utan att någon bryr sig.
 
Va? Får man inte plocka blad och blommor? Shit. Du borde kanske ha koll som gammal scout men i så fall är jag 100% lurad för jag är uppvuxen med att ta både nässlor, kirskål, granskott, harsyra m.m. m.m. Jag trodde att det var vedartade växter man inte fick bryta stammen på. Jag känner mig lurad nu.
Att gräva upp rötter misstänkte jag att man kanske inte får.. men enkelt att göra utan att orsaka någon störning för markägaren.
Du måste även borsta bort gruset från skorna sen också, för det tillhör markägaren :)
 
Medan pastan kokade kröp jag runt och hittade späda maskrosblad, röllika, kirskål och skogslök. Detta hackade jag fint och rörde ner med lite olja och salt i tortellinin. Voilà, snabbpasta med snabbpesto, inte illa som middag en vanlig tisdag i naturen. :giggle:
 
Va? Får man inte plocka blad och blommor? Shit. Du borde kanske ha koll som gammal scout men i så fall är jag 100% lurad för jag är uppvuxen med att ta både nässlor, kirskål, granskott, harsyra m.m. m.m. Jag trodde att det var vedartade växter man inte fick bryta stammen på. Jag känner mig lurad nu.

Så du menar att en gran inte är en vedartad växt =)
 
Va? Får man inte plocka blad och blommor? Shit. Du borde kanske ha koll som gammal scout men i så fall är jag 100% lurad för jag är uppvuxen med att ta både nässlor, kirskål, granskott, harsyra m.m. m.m. Jag trodde att det var vedartade växter man inte fick bryta stammen på. Jag känner mig lurad nu.
Att gräva upp rötter misstänkte jag att man kanske inte får.. men enkelt att göra utan att orsaka någon störning för markägaren.

Jag skulle säga att du får, för eget bruk under turen i skogen plocka vildväxande nässlor, kirskål och harsyra, men inte granskott. Jag skulle vilja säga att du inte ska göra åverkan på levanade träd, och det gäller inte bara stammen. Möjligen skulle man kunna ta lite av det torra grankvistarna längst ner för att tända eld med men knappt egentligen det heller. Att bara stammen och inte stora grenar och skott på träd skulle vara fredade låter fel i mina öron.

/Patrik
 
Jag skulle säga att du får, för eget bruk under turen i skogen plocka vildväxande nässlor, kirskål och harsyra, men inte granskott. Jag skulle vilja säga att du inte ska göra åverkan på levanade träd, och det gäller inte bara stammen. Möjligen skulle man kunna ta lite av det torra grankvistarna längst ner för att tända eld med men knappt egentligen det heller. Att bara stammen och inte stora grenar och skott på träd skulle vara fredade låter fel i mina öron.

/Patrik

Ja, du har rätt. Knäcka vedartade kvistar menade jag borde inte skrivit stam.
Man har ju inte heller rätt att knäcka av grenar från vindfällen om man ska vara noga.

(Just granskott och torra grankvistar att tända med, förutsatt att man tar försiktigt och aldrig mycket från samma träd tycker jag är helt rimliga undantag dock.)
 
Det är mer intressant att diskutera vad man KAN äta i naturen än vad man FÅR.

Jag tycker båda är relevanta. Om man kan äta men inte får plocka enligt allemansrätten så är det ju upp till skogsägaren att tillåta eller inte tillåta plockningen, såvida det inte är fridlysta växter eller skyddat område för då överrider det ju markägarens ev avvikande vilja.

Kör in en ordvits på delvis samma tema: Han hette Ville men kunde inte!

/Patrik
 
Som hästtjej så känns det konstigt om alla som låter hästen äta lite i skogen riskerar att göra allvarliga övertramp av allemansrätten.
Har aldrig kollat så noga vad de äter men låter dem inte välta träd och sånt..

Önskar jag hade nått att komma med på matfronten men har inte orkat ut på sånt i regnet.
 
Allemansrätten i Sverige gäller inte granskott, man måste fråga skogsägaren.

En växt som jag glömde nämna och som absolut är värd att plocka nu är sommargyllen (jag skrev sommargylling först, den får du ju inte plocka!). Den blommar som bäst här nu. Tar du blomknopparna kan du använda dem som broccoli och det är ganska lätt att få ihop en hög. Bladen är också ätliga.

https://www.dagsattplocka.se/sommargyllen

Det öser ner här också. Det blev middag från frysen idag.
 
En av mina favoriter vad gäller ätbart, är kaveldun. Inte för att den är god. Utan för att den är mättande och lätt att känna igen. Ingen förväxlingsrisk. När man fått några abborar på sommaren kan man koka några rötter från kaveldun steka abborrarna och bli mätt.
Dom kokas som potatis.
/John
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.