Flygvapnets kängor

Hej! Jag har fått ett par Flygvapnets svarta kängor i present av en kapten, då han tyckte att kvaliteten hos mina andra kängor var lika med "man får vad man betalar för".
Eftersom jag själv gjorde lumpen 88 och då hade kängor som var använda många, många år innan mig vet jag att kvaliteten hos (åtminstone) dom kängorna var helt suveräna.
Fast dom kängorna som jag hade i lumpen var bruna har jag för mig.
Dom här som jag fick från flygvapnet är svarta.
Nu undrar jag om någon vet något mera om dom kängorna.
Dom är helsvarta (läder)med svart gummisula där det står "Tretorn 1986"
Tretorn gör väl bra grejer men om någon vet något mera så vore det kul?

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Låter som vanliga Marschkänga 90. Finns i tre varianter: standard, stålex (m stålhätta), vinterutgåva (tjockare sula + skidbingdningsknölar).

Testad här på utsidan.

260 vill jag minnas är storleken eller för att vara mer exakt längden i millimetrar.

Tycker också att det låter som Marschkänga 90 som redan skrivits.
/Daniel

Lägg upp en bild så vi får se din obskyra känga!

Arbesko tillverkade 90kängan och mig veterligen inte tretorn. Dessutom låter 1986 väldigt tidigt för 90kängan. På den tiden vi hade ett stort försvar och det var mer regel än undantag att försvarsgrenarna hade helt egen utrustning från regnställ till sambandsystem. Jag tror att det är en flygvapenspecifik känga av ej tidigare skådad modell.

trådskaparen har ju redan konstaterat att det inte fanns någon plasthätta så marchkänga 90 går ju bort.

Ok, flyget hade förr en känga som liknade marinens sjöstridskänga. Det kanske är en sån? Dockj har jag ingen bild eller dylikt. Flygförarnas "kängor" var förr inte avsedda för rejälare vandring så såna kanske utesluts?

Så här ser dom ut.

PICT1_4358.jpg

PICT0003_4358.jpg

PICT0002_4358.jpg

Det där ser ut som den gamla marsch kängan men den på bilden har ju cellgummi och längre skaft.
Fanns ju en känga med cellgummi som jag tror kallades gummikänga , kängan på bilden ser bara ut att vara en variant av denna.
Har faktiskt sett en liknande känga på öb så ovanliga kan dom ju inte vara men bra kvalite det är det sanneligen.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips