Kraftig, rymlig, lätt, ergonomisk ryggsäck?

Nej, nu funkar inte min kära gamla Fjällräven Trapper 50s längre (bilden). Jag tycker jag bär lika många prylar utanpå ryggsäcken som inuti den. Topplocket går knappt att stänga ibland. Det är ett h-vete varje gång något ska plockas fram. Jag behöver någonting större.

Men det är inte så enkelt. Den har en serie fördelar som jag inte lyckats finna hos någon annan ryggsäck jag provat (t ex i Naturkompaniets sortiment).

En fördel med denna ryggsäck, bortsett från att den burits ofta under 15 års tid, är att den sitter perfekt mot min svank. Den har stålskenor som jag kunnat ställa in för att passa. Jag får inte tillräckligt stöd med de flesta ryggsäckar jag testat, de ligger inte emot hela ryggytan in i svanken, och det behöver jag.

Vidare är den tämligen lätt för att ha en så pass bra bärkonstruktion som jag tycker att den har. 1,3 kg. Väven är mycket rejäl och tål att gnidas mot stenar om man skulle råka göra det. Första småhålen börjar uppstå först nu. De ryggsäckar jag kikat på med liknande väv och med ordentlig bärkonstruktion väger alla kring 3 kg. Den får absolut inte väga mer än 2!

En annan fördel är att den tillåter mig att fritt röra på huvudet, även om jag har något packat ovanpå.

Och den har sidofickor. Bra för småsaker och T-spritflaskor som ska stå upp. Knappt några ryggsäckar har sådan konstruktion nu ser det ut som? De flesta ser väldigt smala ut. Vad är det bra för (om man inte klättrar)?

Priset jag får betala för att ha en lätt men rejäl ryggsäck är alltså att allt inte får plats i den. Det är inte bara tält och sådant som hamnar utanpå, jag brukar även fästa diverse skalplagg, regnskydd, foppatofflor, handuk, matskål och annat i spännremmar. Det är i och för sig bekvämt att ha en del sådana saker nära till hands. Men det är inte optimalt.

Hur stora ryggsäckar använder ni för att få plats med allt under en flerdagarstur? Jag bär ofta kring 12-15 kg men vill ha utrymme för att ibland ha ytterligare 5 kg. (Då får jag kanske finna mig i att bära prylar utanpå). Räcker 70 liter eller föredrar ni ännu större? Jag tycker det låter lite, även om det är mer än 50... Vad tror ni, kanske kan man till och med satsa på att ha lite luft över i ryggsäcken så att kängorna får plats när man ska vada? Det vore skönt att veta att de får plats i tryggt och torrt förvar istället för att dunsa runt utanpå. Hur gör ni?

Efterlysningen gäller alltså: En rymlig ryggsäck som det går att röra på huvudet med, som kan anpassas till en ganska lång rygg med svank (konstruktion med kuddar på stuss och skulderblad funkar ej för min svank, ryggsäcken måste följa ryggraden), är reglerbar i höjd (dam/herr-modell är då mindre väsentligt), och som har rejäl väv och väger 1,5-2 kg?

Troligtvis, om ni inte lyckas bevisa att motsatsen är bättre, föredrar jag även en något bredare konstruktion med sidofickor, snarare än att gå för mycket på höjden. Detta för att kunna röra på huvudet.
 

Bilagor

  • IMG_1389.jpg
    IMG_1389.jpg
    84.9 KB · Visningar: 2,376
Crux Ak70?

Jag funderar på om Crux Ak70 kan vara något för dig.

Men jag är lite osäker på om man kan anpassa ramen i dessa, den verkar ha en tvådelad ram, M-frame som inte går att böja + en titan stång i mitten, den som ligger längs ryggraden. Frågan är om man kan böja om titan stången.

Det finns folk på Utsidan som har Ak70 och som kanske kan svara på det?
 
70 liter räcker gott och väl för en veckotur. Jag har drygt 60 liter och på en tiodagarstur (i tält) så är den iofs knökfull de första dagarna pga mat, men det går bra. Då har jag liggunderlaget utanpå.

Tyvärr har jag för dålig koll på andra ryggsäckar än min egen för att kunna tipsa konkret.
 
Bra ryggsäck

Min sambo använder sig av Bergans Trollhetta lady, och hon säger sig vara helt nöjd med den.
Relativt lätt, men med krafig väv, justerbar bäranordning. Topplocket kan justeras upp så att man kan ha mycket i säcken. Bak på säcken sitter en extra säck att använda på dagsturer.
 
Bergans verkar väga lite väl mycket.

Crux ser lovande ut. Vore intressant att veta om det går att forma metallskenorna?

I ett blogginlägg läste jag att den är något framåtlutad. På vilket sätt då? Vad jag behöver är alltså en S-form: bra med krökning strax ovanför höftbältet för att fylla ut svanken, och sedan en bakåtbuktning för axlarna. Alternativt får jag bära ryggsäcken högt och dra åt höftbältet i midjan/svanken, med risk att inte kunna andas. :)

En nackdel tycks vara sidofickorna. För små för att kunna användas till något. Skulle man gå i regn utan skydd fyller de troligtvis funktionen att samla vatten... Jag hade hellre sett ett par ordentliga sidofickor eller ingenting alls. Eller vad säger ni som använder den?

Kan axelremmarnas fäste regleras höjdmässigt?
 
Bergans verkar väga lite väl mycket.

Crux ser lovande ut. Vore intressant att veta om det går att forma metallskenorna?

I ett blogginlägg läste jag att den är något framåtlutad. På vilket sätt då? Vad jag behöver är alltså en S-form: bra med krökning strax ovanför höftbältet för att fylla ut svanken, och sedan en bakåtbuktning för axlarna. Alternativt får jag bära ryggsäcken högt och dra åt höftbältet i midjan/svanken, med risk att inte kunna andas. :)

En nackdel tycks vara sidofickorna. För små för att kunna användas till något. Skulle man gå i regn utan skydd fyller de troligtvis funktionen att samla vatten... Jag hade hellre sett ett par ordentliga sidofickor eller ingenting alls. Eller vad säger ni som använder den?

Kan axelremmarnas fäste regleras höjdmässigt?

* Detta med den eventuella framåtlutningen är inget som jag någonsin reflekterat över, alltså inget problem.
* Kan inte svara på om metallskenan (den är i ett enda stycke) går att forma. Vill inte prova heller, då jag är nöjd med den form den redan har. Det viktiga är att mäta sin rygglängd enligt anvisningarna på hemsidan innan beställning. Gör man det är jag tämligen säker på att ryggsäcken kommer att sitta skönt på ryggen! Ryggskenan kan dock enkelt tas ur om så önskas!
* Sidofickorna är visserligen relativt grunda. De är dock mycket användbara för mig. I den ena sidofickan brukar jag stoppa mina vadar-/läger-skor för att snabb komma åt dem vid eventuella vad m.m. I den andra sidofickan brukar jag ha påsen med tältbågarna. Detta säkrar jag med sido-/kompressions-remmarna som finns på varje sida. Om du vill ha din bränsleflaska i någon av dessa fickor tror jag du kan knöka dit den och sedan säkra detta med sidoremmarna.
* Axelremmarna kan inte regleras höjdmässigt på det sätt som jag tror att du menar. Därför viktigt att mäta sin rygglängd! Annars finns det alla andra justeringsmöjligheter i bärsystemet.

Lars Östlin
 
Den M-formede aluramen går ikke å forme.
Men Titan-platen kan man ta ut å forme slik at den vil passe i svanken.

Anders
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
MartinPaddlr Ryggsäck med kraftig "tälthållare" högst upp Transportera 45
Kimkim Lätt rygga i liten storlek 35-55L Transportera 15
Elvah Lätt ryggsäck cirka 50 liter Transportera 10
Ratatoskr Rygga till "lätt" vandring i Alaska med kamerautrustning Transportera 10
Fjällkjell Ny ryggsäck -lätt! Transportera 23
grodanbolle Lätt ryggsäck? Transportera 22
utesälen Stor och lätt? Transportera 2
moue Ryggsäck 55-65l. Lagomt lätt till vinter och sommarturer. Transportera 16
Deltidseremiten Lätt ryggsäck för kort dam? 65-70 L Transportera 26
majjen Lätt, liten pulka? Transportera 19
Sentient6 Ny (lätt) ryggsäck ca 40-45 liter Transportera 28
whynot Lätt och bra ryggsäck Transportera 8
Jackiie Lätt ryggsäck ca 1 kilo? Transportera 16
Rikard_L Större lätt ryggsäck Transportera 25
MS Frog Packa "lätt ryggsäck" Transportera 1
Baslägerliv Lätt rygga Transportera 17
pelka Vill ha tips på Lätt 25-35L ryggsäck?? Transportera 3
Oskar R. Lätt ryggsäck Transportera 8
Bulldozer Lätt vandringssäck? Transportera 7
tiddelipom Lätt dagturssäck 25 - 30 L Transportera 4
majjen Lätt - men bra - 60-liters-säck Transportera 52
aiken rygga för lätt vandring? Transportera 30
dojjan77 Lätt ryggsäck för veckoturer Transportera 6
Adam_Skevstad Lätt ryggsäck för snabbmarsch i fjällen Transportera 8
grodanbolle Lätt bra dagryggsäck? Transportera 8
Christinar Lätt ryggsäck till liten tjej Transportera 3
svartöra Lätt 55L säck? Transportera 15

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.