Flugspö till gädda ?

har hört att man ska ha 7/8 lr 8/9 klass men vad för typ av spö ska man ha ett snabbt ett långsamt ? ett långt ett kort ? nån som har nåt spö att rekommendera ?

Tacksam för svar Mvh Joel

Skit fiske på er
 
flugfiskarn; sa:
har hört att man ska ha 7/8 lr 8/9 klass men vad för typ av spö ska man ha ett snabbt ett långsamt ? ett långt ett kort ? nån som har nåt spö att rekommendera ?

Tacksam för svar Mvh Joel

Skit fiske på er

Eftersom man skall ha iväg rätt stora flugor så ere väl bra om spöt inte e för klent.. Jag tycker kanske inte att man skall ha ett specifikt spö bara för gädda.. Personligen så använder jag ett "snabbt" 9fots 7/8 spö som jag annars har till rent kustfiske för öring å makrill, valde ett "snabbt" spö till kustfisket för att kunna klyva vind. Jag har fått för mig att denna egenskap hjälper till när jag hivar med gäddflugor..

Nu har jag som vanligt bajsat ur mig en massa åsikter.. Hoppas att Brook eller Graip som vet mukke mer om spön än mig dyker upp och fixar till detta!!

/Tjoflöjt i lingonskogen
 
Kustspö!

Hej Joel!

Jag har själv ett 9,6 fots WF8 spö från Pool12 som jag är mycket nöjd med. Det ända jag skulle vilja förändra är den lilla "fighting butten". Jag tycker den skulle ha gjorts något längre så att man kunde utföra tvåhandskast om man önskar.

Jag skulle nog föredra ett längre spö framför ett kortare, detta för att bättre kunna lyfta linan vid fiske med sjunktafs eller sjunklina. Jag skulle oxå jämföra ringarnas storlek på spöna. Pool spöt har ganska stora snakeringar och det märks på linfriktionen. Spöt upplevs lite framtungt men det gör mig inget eftersom jag har en ganska tung rulle som balanserar upp det hela. Åk ut och prova lite spön vet jag. Far min har precis köpt sig ett Strömsländan III 10 fot #7/8. Mycket trevligt spö att kasta med. Lite ovant i början men när man kommit underfund med spöt så är det väldigt långkastande. Dessutom ett bra pris.

Lycka till!

//Niclas
 
Köpte själv ett spö under våren för kustfiske och gäddfiske. Själv föll jag för ett saltvattenspö som egentligen är utvecklat för det lite lättare tropiska flugfisket efter ex. bonefish. Kraven på ett sådant spö är lite förenklat (har tyvärr inte provat själv) att de ska kunna kasta långa överhandskast i växlande vindförhållanden med ofta stora, buskiga flugor. Den utvecklingen har gått åt spön som inte är så värst mycket längre än 9 fot och med en relativt kvick aktion. De är dock inte alltid så överjäkligt snabba och käppiga som många tror. Vissa fungar hyffsat för underhandskast, men är det ett viktigt krav bör man nog titta på lite längre spön. För överhandskast tycker jag personligen att kastandet blir lättare och mer harmoniskt med en längd kring 9 fot. Klass 7/8 funkar för mig. Mitt viktigaste råd dock: Provkasta olika spön! Se oxo till att det är rätt lina på det spö du provar! fel lina kan sabba intrycket av vilket spö som helst. Mitt val föll på ett scierra bluewater 9fot klass 7/8, jag är jättenöjd så här långt. (fiskar harr, öring, regnbåge mm med ett 9,6 fots rackelhanen, som har en helt annan karaktär).
Lycka till!
 
Håller...

med alla de råd som föregående skrivare givit (FJS90/91 eller Läderlappen, bestäm dig! ;)), men att köpa ett speciellt gäddflugspö är inget jag skulle göra i begynnelsen av min flugfiskekarriär.

Som redan är rekommenderat och skrivet, så skulle även jag rekommendera ett så kallat saltvatten(flug)spö till gäddflugfisket, men då bör det ju även påpekas att det skall vara en j*****t kall dag i h******t innan jag fiskar gädda frivilligt...vare sig med fluga eller dynamit.

/Anders B
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Piranha_paradise Rulle till flugspö Fiske 3
cyanopsis alternativ tub till 7-delat flugspö Fiske 14
Joakimlejon Gula kortet Göteborg, flugspö men vilka beten? Fiske 4
erske Val av flugspö Fiske 25
blekingefiskaren Flugspö Fiske 21
ala flugspö och haspelrulle? Fiske 14
bredviken Flerdelat flugspö?? Fiske 3
Tobbe L Flugspö Fiske 7
Nappe Bygga flugspö, idéer? Fiske 18
Graip Flugspö/isyxa Fiske 3
moekk Black Master Flugspö Fiske 1
PoH Byta flugspö, tips någon ? Fiske 7
AA Bygga eget flugspö Fiske 60
AA Flerdelade flugspö Fiske 18
olind Kort spö till (äldre) Shimano Sedona 500FA för cykelcamping Fiske 3
Llama Kastspö till nybliven pensionär (present) Fiske 18
Norrbottningen Nya fiskeregler på G för att rädda vildlaxen o öringen i våra Östersjöälvar från Norrbotten till Uppland. Fiske 3
lsjonsson Ny fiskart håller på att sprida sig norr ut. Hjälp till att stoppa den! Fiske 7
Ralphandersson Tips på fjällområde för att hyra stuga vecka 44 och vandra till fiskeplatser Fiske 0
lsjonsson GÖS-en guide till Sveriges hetaste fiskevatten Fiske 14
lsjonsson Till Trassselgubben Fiske 4
Martin 0725 Spötips till novis! Shimano 200B Fiske 3
fuentes Vilken lina till abborre, gädda, insjö? Fiske 4
Alternativ till mask Fiske 13
dunderbjorn Fiskekompis resa rån Stockholm till Dalarna Fiske 1
Älgö låda till portabelt ekolod? Fiske 6
Fiskson Bästa stället att åka till över en helg? Fiske 5
mojja1 Älvdalen till fots komplettering Fiske 1
mojja1 Älvdalen till fots?? Fiske 3
avslutat080903 SVT: Rödingen blev till gädda ?!?! Fiske 6
axen290 Lack till cane spön Fiske 2
divadiva gå till tertojåkka? Fiske 2
divadiva helikoptertransporter till fjällfisket Fiske 18
divadiva plats i bilen för flugfiskare till lappland Fiske 0
flindra Drag till metspö Fiske 13
M.Gustavsson Crippled Minnow till Gös? Fiske 3
Älgö Från flätad till nylon...? Fiske 2
Tigershark Länkar till bra fiskeforum/fiskesidor. Fiske 16
srpp Present till flugfiskare? Fiske 14
M.Gustavsson ska oxå till Jämtland v.33 Fiske 0
Edsbyn Till Pakistan igen Fiske 3
v99helto Klingor till spöbygge direkt från tillverkare Fiske 11
fesk Saknar underdel till Elbe President 12 fot Fiske 1
peppe_malmqvist Forumister till mässan? Fiske 2
Malindo Wader-boot: hjälp till i vâr produktutveckling! Fiske 40
vuogga Längtan till fjällen.... Fiske 3
M.Gustavsson 1 Dag kvar till Norge!! Fiske 1
peppe_malmqvist Ammarnäs till Gaula? Fiske 0
peppe_malmqvist Placering av ringar i förhållande till ryggrad Fiske 5
corollamannen Tips till haspelspöbyggnad? Fiske 0

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...