Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Flugfiska gädda med #5-spö...
- Trådstartare Mathew
- Start datum
men hur nogaräknade e gäddorna? det e väl egentligen ingen raketforskning att göra en gäddfluga, släng nått som glittrar framför näsan på dom så smäller det.. Det e ju inte röding vi pratar om eller hur?!
Så Anders, fram med julpyntet och släng ihop några trasselsuddar så har du finfina gäddflugor!
Så Anders, fram med julpyntet och släng ihop några trasselsuddar så har du finfina gäddflugor!
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
Gäddor är ofta inte så nogräknade. Men de kan bli präglade på ett visst byte om det finns i stor mängd.-Patric-; sa:men hur nogaräknade e gäddorna? det e väl egentligen ingen raketforskning att göra en gäddfluga, släng nått som glittrar framför näsan på dom så smäller det.. Det e ju inte röding vi pratar om eller hur?!
Så Anders, fram med julpyntet och släng ihop några trasselsuddar så har du finfina gäddflugor!![]()
Jag har fiskat mycket gädda i ytterskärgården, inte med fluga utan med wobblers. Innan strömmingen går till funkar i princip alla färger, men gröna nyanser är då mina favorit. Men när strömmingen kommit och gäddan inriktat sig på just strömming, tycker jag mig ha märkt en markant skillnad i fångstfrekvens mellan blå/silver wobblers, som då är klart bäst (enligt mig) och andra färger.
Raskesven
Raskesven; sa:Men när strömmingen kommit och gäddan inriktat sig på just strömming, tycker jag mig ha märkt en markant skillnad i fångstfrekvens mellan blå/silver wobblers, som då är klart bäst (enligt mig) och andra färger.
Raskesven
Det stämmer nog bra.. Då e de bara å binda trasselsuddar i olika färger..
Nja...
nu var det ju som så att jag är lite av fiskrasist, iom att Gädda inte hittills har varit ett önskvärt byte direkt, varken på fluga eller nåt annat...men om det skulle vara så att mina andra mer favoritiserade fiskarter inte är "anträffbara" så kanske...eventuellt...presumtivt...möjligtvis så kan det (flug)fiskas nån gädda.
/Anders B
nu var det ju som så att jag är lite av fiskrasist, iom att Gädda inte hittills har varit ett önskvärt byte direkt, varken på fluga eller nåt annat...men om det skulle vara så att mina andra mer favoritiserade fiskarter inte är "anträffbara" så kanske...eventuellt...presumtivt...möjligtvis så kan det (flug)fiskas nån gädda.
/Anders B
Re: Nja...

Stor skillnad på gädda och gädda, beroende på vart den vuxit upp. I en mälarvik där gäddan varit stationär hela livet är en 4-kilos gädda gammal, långsträckt, mörkt grön och träig i köttet. En 4-kilos "strömmingsgädda" som vuxit upp i ytterskärgården och följer, jagar strömming, är ung, kort och rundad, guldgul och fullt ätbar. "Strömmingsgäddan" är stark och stridbar relativt "vikgäddan", hoppar och rusar.
Jag tror flugfiske efter "strömmingsgädda" är en upplevelse, i synnerhet om en 10-kilos går på. Då blir det dock till att släppa tillbaks den eller göra gäddfärs.
Raskesven- som tar med flugspöt nästa gång det blir gäddfiske i ytterskärgården
Nu måste jag försvara gäddan litebrook; sa:nu var det ju som så att jag är lite av fiskrasist, iom att Gädda inte hittills har varit ett önskvärt byte direkt, varken på fluga eller nåt annat...men om det skulle vara så att mina andra mer favoritiserade fiskarter inte är "anträffbara" så kanske...eventuellt...presumtivt...möjligtvis så kan det (flug)fiskas nån gädda.
/Anders B
Stor skillnad på gädda och gädda, beroende på vart den vuxit upp. I en mälarvik där gäddan varit stationär hela livet är en 4-kilos gädda gammal, långsträckt, mörkt grön och träig i köttet. En 4-kilos "strömmingsgädda" som vuxit upp i ytterskärgården och följer, jagar strömming, är ung, kort och rundad, guldgul och fullt ätbar. "Strömmingsgäddan" är stark och stridbar relativt "vikgäddan", hoppar och rusar.
Jag tror flugfiske efter "strömmingsgädda" är en upplevelse, i synnerhet om en 10-kilos går på. Då blir det dock till att släppa tillbaks den eller göra gäddfärs.
Raskesven- som tar med flugspöt nästa gång det blir gäddfiske i ytterskärgården
Re: Re: Nja...
Naturligtvis så följer du Anders regel om att inte ta med annat än flugspö för att förhindra återfall till "ful-fiske"..
Raskesven; sa:Raskesven- som tar med flugspöt nästa gång det blir gäddfiske i ytterskärgården![]()
Naturligtvis så följer du Anders regel om att inte ta med annat än flugspö för att förhindra återfall till "ful-fiske"..
Re: Re: Re: Nja...

Raskesven
Men... jag gillar ju "ful-fiske" också...-Patric-; sa:Naturligtvis så följer du Anders regel om att inte ta med annat än flugspö för att förhindra återfall till "ful-fiske"..![]()
Raskesven
Jo...
som jag sa...eller skrev...ju att jag var lite av en fiskrasist. Nog vet jag om att det är skillnad på gädda och gädda, mestadels beroende på var de "bor".
Min aversion har mer att göra med att de är lite av korkade krokodiler...jag vet inte hur jag ska förklara det, den liknelse jag har mellan Småvilt/Älg-jakt och Harr & Öring/Lax-flugfiske fungerar liksom inte på gädda...men att det finns andra än mig som gillar att fiska gädda så är väl det bara bra...
Om man fiskar gädda med Flugspö eller annan fisk är oävet för mig, däremot så hävdar jag att man som flugfiskenybörjare bara ska ta med sig flugspöt när man fiskar...iaf om man vill bli en duktig flugfiskare, risken för "återfall" är för stor annars
/Anders B
[Ändrat av brook 2004-04-14 kl 16:58]
som jag sa...eller skrev...ju att jag var lite av en fiskrasist. Nog vet jag om att det är skillnad på gädda och gädda, mestadels beroende på var de "bor".
Min aversion har mer att göra med att de är lite av korkade krokodiler...jag vet inte hur jag ska förklara det, den liknelse jag har mellan Småvilt/Älg-jakt och Harr & Öring/Lax-flugfiske fungerar liksom inte på gädda...men att det finns andra än mig som gillar att fiska gädda så är väl det bara bra...
Om man fiskar gädda med Flugspö eller annan fisk är oävet för mig, däremot så hävdar jag att man som flugfiskenybörjare bara ska ta med sig flugspöt när man fiskar...iaf om man vill bli en duktig flugfiskare, risken för "återfall" är för stor annars
/Anders B
Hmm...
för att ta tillbaka denna tråd från gäddans vara eller icke vara i mitt liv...
Jag skulle ha funderat ordentligt på att använda ett #5 till Gäddorna, iom att (trots att det är gäddor) så bör man inte drilla dem med för klena grejor => onödigt djurplågeri...mao så delar jag Patrics uppfattning, rätt utrustning (vare sig det gäller Jakt eller Fiske) för att undvika att bytet plågas i onödan...
/Anders B
för att ta tillbaka denna tråd från gäddans vara eller icke vara i mitt liv...
Jag skulle ha funderat ordentligt på att använda ett #5 till Gäddorna, iom att (trots att det är gäddor) så bör man inte drilla dem med för klena grejor => onödigt djurplågeri...mao så delar jag Patrics uppfattning, rätt utrustning (vare sig det gäller Jakt eller Fiske) för att undvika att bytet plågas i onödan...
/Anders B
Re: Jo...

För att ev. ge något till tråden; något liknande de större havsöringsflugor med liten skalle och i streamerform som finns, kanske vore något för gäddan?
Raskesven-fortfarande flugfiskenybörjare.
Det rådet följer jag till sommarens vandring med flugfiske. Gjorde det förra sommaren också, vilket jag då ångrade eftersom flugspöt knäcktes första vandringsdagen i buschen. Denna sommar ligger dock flugspöt i en "bombproof" tubbrook; sa:.....
Om man fiskar gädda med Flugspö eller annan fisk är oävet för mig, däremot så hävdar jag att man som flugfiskenybörjare bara ska ta med sig flugspöt när man fiskar...iaf om man vill bli en duktig flugfiskare, risken för "återfall" är för stor annars![]()
/Anders B
För att ev. ge något till tråden; något liknande de större havsöringsflugor med liten skalle och i streamerform som finns, kanske vore något för gäddan?
Raskesven-fortfarande flugfiskenybörjare.
Liknande trådar
- Svar
- 24
- Visningar
- 2 M
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg