Flugfiskeset - Nybörjare - hjälp

Hejsan,

Har under hela min aktiva fiskekarriär fluktat på flugfiske, har dock aldrig fått tummen ur tills idag.

Satt och kollade in nytt haspelspö och rulle när en arbetskollega undrade om jag inte skulle köpa ett flugfiskespö istället. sagt och gjort jag bestämde mig för att göra detta.

Sedan kom bekymren. Då jag kommer att fiska mindra harr och öring kom vi överens om att ett 9' klass 5/6 spö med WF 6 lina skulle passa mig då jag också skulle ha möjlighet till större fisk om jag skulle önska.

Problemet är vad skall jag köpa? Vill inte lägga ut en massa pengar för att sedan upptäcka att det inte var min grej.

Det finns då ett antal set på marknaden i en prisklass som jag finner attraktiv d.v.s. mellan 1000-1500:-

Loop Adventure
Vision Intro
Bäcksländan
Guideline Aplha
Ron Thomphson Monterra

Problemet är hur jag som nybörjare skall kunna veta vilket av dessa som är bra.
Är det något av dessa set ni INTE kan rekommendera?

Läste lite på forumet och kan iofs inte hitta något negativt om dessa.

Finns det andra set får ni gärna rekommendera dessa, en fördel är om de finns i Stockholm.

Andreas
 
bra spö

Pool 12 brukar ha en del "set" (spö, rulle, lina)
två vänner som har börjat flugfiska har köpt deras travelpool spön klass 5/6. 9" och jag kan inte säga annat än att jag e väldigt imponerad! det enda kruxet har varit linan som var av dålig klass i bägge fallen, lägg till ett par kronor och få en bättre lina...
hade för mig att dom betalade ca 1500:-
dom dyrare märkena kan du vänta med tills det är dags att byta upp sig,
och jag kan lova att flugfiske är något för dig... har man en tagit ett flugspö i handen så släpper man det inte!

Lycka till med din nya livsstil!!!
 
nisseman; sa:
det enda kruxet har varit linan som var av dålig klass i bägge fallen, lägg till ett par kronor och få en bättre lina...

Har ingen erfarenhet gällande detta paket, men linorna i en del av de billiga paketen är inte av hög kvalité, mycket annat är heller inte att vänta sig. Använde den medföljande linan i en halv säsong, då tog mitt tålamod slut. Tog mitt flugfiskespö och gick till en handlare som själv är inbiten flugfiskare. Han rekommenderade en lina som jag är mycket nöjd med. Kasttekniken började med en gång fungera mycket bättre. Samma erfarenheter har två av mina kamrater, de har också köpt nya linor till sina ”paketspön”.

Ifall jag skulle köpa ett paket idag skulle det bli Loop Adventure. Vilket paket du än beslutar dig för, undvik de allra billigaste.

Lycka till med inköpet,
Roger
 
Några tips.

Hej!

Håller med föregående skribenter om att det är värt att lägga några extra kronor på en bra lina, det "lönar" sig. Av denna anledning skulle jag såda dig för att se upp lite med RT, en kompis till mig har en lina från dem som har ett helt enormt "minne" - något som inte direkt underlättar fisket. Hur deras spön är vet jag inte.
 
Har nog bestämt mig för Bäcksländan med tanke på att jag inte hört något direkt kritiskt om dessa paket.
De ligger också mycket bra till i pris.

Andraes
 
Sländan är ett fint paket, har det mesta i spöväg från dem både spinn, haspel, jerk, flugspön från klass 3 och uppåt till 12,6. har väl blivit färgad genom åren :) men har aldrig heller haft något att klaga på då det gäller Sländan..

Skitfiske på er...
 
vision

nu kom mitt svar lite för sent :/ men jag kan väl ge tips till framtida flugfiskare (nutida också för den delen :)
vision är enligt mig det spö som ger mest spö/krona
en väldigt prisvärd rulle är ron thompson dynadisc
som skunklina brukar handlaren kunna ge nåt bra alternativ, men lägg inte mer än 2-300.
på flytlinan ska man lägga mer krut, för med den vill du få linan att "självsträcka" utan allt för mycket kraft.

sedan för klasser så är 5-6 ett bra nybörjarspö, det funkar till ALLT :)
7-12 är grövre fiske, lax, grov öring, gädda, osv.
0-4 är lätt fiske, om man är lite erfaren så är 3-5 bra för mindre öring och harr

nu orkar jag itne skriva mer :)
 
Vision

Bättre sent än aldrig.

Har inte varit och shoppat något spö ännu. :)

Som jag förstått det är Vision 3zone ett bra spö frågan är om deras intro är av samma kvalitet. Bäcksländan skall enligt uppgift ha samma klinga som strömsländan som jag tycker mig sett beröm och åter beröm över.

Men överlag verkar det inte vara någon större skillnad mellan alla dessa spön. får helt enkelt gå till butikerna och vifta lite på spöna och känna efter.

Linan verkar vara desto mer kritisk. Hur vet jag att jag inte blir påprackade en skitlina?

Andreas
 
skitlina

en skitlina är billig ;)
men biträdet brukar kunna linor, men lägg iaf 500 på en flytlina, jag ska köpa en ny lina på lördag, jag är inställd på minst 700.

när jag var i en putntakedamm så träffade jag på en jävligt rolig fiskevakt som tipsade om http://www.dan-tackel.com/ för secondhandlinor, där kan du få tag på en sjunklina som duger för putntake ivf för runt 100kr, tror att de är rätt billiga på övriga fiskegrejer med

kom att tänka på en sak till, om du kan få tag på ett flerdelat spö så är det jävulskt skönt när man håller på o springa omkring i naturen (jag har ett loop adventure 5-6 4delat som är ett av de skönaste spöna jag kännt på, för endast 1000kr, men de tillverkas inte längre :( ) o sen har jag ett klass 4-5 2delat, 4-5 använder jag aldrig, det är för jobbigt o ta med sig, mitt 4delade går nästan ner i min 30l haglöfs. så är ett 4delat spö bara 2-400kr dyrare så tycker ivf jag att det är klart värt de pengarna
 
Farsan började flugfiska förra året o han köpte Loops adventure set jag har provat det o de är väldigt nybörjarvänligt + att de e bra avägt allting.
 
adventure

får man tag på ett begagnat adventure så bör det kosta 5-700, är det i bra skick så är det KLART värt det, men det är nog itne så lätt o hitta :p
 
Loop

Blir med största sannolikhet ett Loop Adventure 5-6.
Kan nog få tag i ett nytt set för runt 900:-

Återkommer med intryck.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
snuffle Första flugfiskeset Fiske 3
pjh891013 Vilket flugfiskeset ska jag köpa?? Fiske 7
skogsflicka Fjällfiske för nybörjare Fiske 31
slideaway Nybörjare Fiske 2
aksello Tips på utrustning för nybörjare, insjöar i sörmland Fiske 11
forell [Nybörjare] Söker haspel/spinnfiske kit. Fiske 1
brutalaccent Flugfiske söp för nybörjare? Fiske 1
forell [Nybörjare] Söker haspel/spinnfiske kit. Fiske 3
Ibrahimovic Flugfiskespö för nybörjare? Fiske 11
NiklasGr9 Nybörjare inom flugfiske... Fiske 7
JR Wigert Nybörjare på flugfiske här. Fiske 2
Avslutat1005 harasjömålas flugström är toppen för nybörjare! Fiske 0
markus82 Böcker för nybörjare? Fiske 5
Northstar Nybörjare med flugfiske Fiske 11
OscarD Hjälp! Öringfiske i fjällen Fiske 5
lsjonsson Ny fiskart håller på att sprida sig norr ut. Hjälp till att stoppa den! Fiske 7
friluftsrookie Hjälp mig hitta en bra och packbar flytring! Fiske 12
Molngrabb Hjälp en nybörjade med utrustning! Fiske 2
jonathan.molin Köpråd vadare! Hjälp Fiske 2
enriktighunter Lite hjälp med utrustning? Fiske 5
speedy hjälp med fiskevandrig! Fiske 5
mikano Fiskevandring Helagsområdet -08 *hjälp* Fiske 1
misenos Vill ha hjälp att köpa UL haspelrulle och spö Fiske 14
vuogga HJÄLP ANG: Vildmark fiske som gick på TV...... Fiske 4
Sweeper Hjälp med val av fiskeplatser i Dalälven... Fiske 2
Malindo Wader-boot: hjälp till i vâr produktutveckling! Fiske 40
maskon Hjälp mej välja rulle! Fiske 8
jenkka hjälp mig flugfiska i keb-abisko Fiske 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.