Flugfiska Abborre?

Jag undrar om någon har erfarenhet av flugfiske efter Abborre, Gädda eller annan "icke-ädel" insjöfisk. Jag har tidigare varit medlem i en fiskevårdsförening som skötte om en Put-and take-sjö med öring, röding mm. Nu har vi skaffat fritidshus vid mälaren och mitt fiske kommer att skötas mest där. Som ägare till två flugspön, ett i klass 4/5 och ett i klass 6/7 så vore det kul att testa lite där! Är definitivt en nybörjare när det gäller flugfiske och har bara använt flytlina än så länge. Tacksam för kunskap!
 
Flugfiska abborre är kul.

Jag har inga märkvärdigheter att komma med, jag kör (6-7) flytlina med sjunkande tafs, streamer eller fluffiga grejer hullinglöst. Kastar längs ställen där jag misstänker abborre kan finnas (växtsamlingar och stenhögar i vattnet) och låter flugan sjunka för att sedan ta in den lite oregelbundet.
Att kasta på jagande abborre och få hugg är spännande...

Skall prova poppers till sommaren.

Bästa fisket är 18 abborrar på 30 minuter.
 
abborre

Abborrfiske på fluga är en underskattad fiskeform. När det blåser lite så är nog 6-7 det bästa. Men är det vindstilla är de roligt med 4-5. Färggranna streamers eller popper är effektivt. aggressiva hugg och roliga drillningar:) Fiskas enklast från båt då man har fritt bakåt och har större möjligheter att fiska av grund och vikar.

Lycka till

MVH Nils
 
Själv blir jag mest förbannad när de små randiga marodörerna tuggar sönder mina omsorgsfullt bundna vulgataimitationer med brända vingar.
 
Till abborren funkar det bra med alla typer av "guldskalle"-flugor samt poppers. Jätteroligt fiske, särskilt poppers. Var dock beredd på att gäddorna också vill vara med och leka när du fiskar med poppers. Använd därför en gäddtafs för flugfiske, det finns knytbart tafsmaterial att köpa i de flesta fiskebutiker.

Om du ska fiska gädda så använder du även här poppers eller stora flugor helst gjorda av "flash". Flash är glitter som inte suger åt sig vatten. Om du inte vill kosta på så mycket pengar kan du göra dom själva med hjälv av en stor krok samt julgransglitter:)
Egentligen bör man ha ett kraftigare spö när man flugfiskar gädda (klass 7-9) men för att testa går det bra med ditt klass 6/7. Första gången jag provade använde jag ett klass 5/6 och fick en gädda på 5 kilo. SKITKUL!

Att flugfiska med poppers är bland det roligaste fiske som finns!

Lycka till!!!!
 
Tack för alla tips!

Jag förstår att det verkar värt att prova! Tror ni det skulle funka med flytlina och streamers eller poppers? Jag lovar återkomma med mitt resultat - bör det förresten vara varmt eller kallt vatten för den här typen av fiske? (dvs vår/höst eller sommar)
 
Jag kör (som tidigare nämnts) enbart flytlina med sjunkande tafs (en färdig tafs som är gjord för att sjunka, jag gillar inte blyhagel på tafsen) med streamer.

Abborre gillar varmt vatten (inte extremt varmt förstås) men sommarfiske är ju en klassiker. Tidig vår och sen höst blir den mer orörlig.

Stick ut en sommardag och prova. Har solen stekt en längre tid i en sjö kan det vara värt att satsa på kvälls- eller morgonfiske...

Jag fiskar i åar med vadarbyxor, gillar känslan att stå nära vattnet och plocka abborre med korta kast längs bra platser.

Titta här:
http://www.outdoor.se/sportfishnews/articles/popper/
 
Jag förstår att det verkar värt att prova! Tror ni det skulle funka med flytlina och streamers eller poppers? Jag lovar återkomma med mitt resultat - bör det förresten vara varmt eller kallt vatten för den här typen av fiske? (dvs vår/höst eller sommar)

Flytlina bör du använda.
Beroende på vilken typ av streamer du använder kan du använda flytande eller sjunkande tafs.
Abborren blir aktivare i varmare vatten så sommaren funkar nog bäst.
Eftersom det är stor risk att gäddor också hugger kan du skaffa dig knytbart tafsmaterial som du sätter fast mellan tafsen och flugan. Ca: 30cm gäddtafs brukar räcka.
 
Flugfiske efter abborre är riktigt roligt! Jag kan varmt rekommendera upphängare. Gärna en nymf som jagas av en streamer. Min favoritrigg är en vit zonker med inslag av rött och en enkel nymf som upphängare.

Mvh
Paul
 
spännande...

Gud va spännande....!
Läser så det knakar, ska testa det här i vår med en gång!
Fortsätt skriv hur det går till.
Peter
 
Det är inga problem att fiska efter aborre med fluga. Lyckas man fånga en så brukar det det bli många fler till slut. Är de på hugget så tar de flugan precis nedanför fötterna på en. Jag använder en klass 5 flytlina med sjunktafs, men tycker att det kanske är i kraftigaste laget. Aborren är inte så kräsen för vilket flugval du gör men enligt min erfarenhet så fungerar Red Tag samt våtflugor med silver bra. Jag har en kollega som svär på att orange eller flourgrönt är de bästa färgerna för aborre när man flugfiskar.
 

Liknande trådar