Meta Abborre i malmö kanal!

Har någon bra tips om var man får riktigt stora borrar i Malmö kanal?.

Själv har jag ett par toppenställen men man kan alldrig få nog med tips.
 
Är det ingen som har förslag på platser?

Är det ingen som vill rekomendera bra platser i malmö kanal för Abborrfiske?

Konstigt att ingen svarat på detta då jag så ofta ser folk fiska längs malmö kanal.
 
Lite nyfiken..

Eftersom vattnet i Malmös kanal nog är bland det skitigaste jag vet så blir man lite fundersam - vad gör ni egentligen med fisken ni får upp?

/ Ulf
 
Ja visst kan jag väl göra det!

mipert; sa:
kanske om du talar om dina toppenställen...

Förresten är det väl inte tillåtet att fiska i kanalen i centrum?
Ja jag har inga problem att berätta för anndra sportfiskare var jag fångat mina fiskar, snarare tycker jag de sportfiskare som varken avslöjar platser eller till och med gömmer sitt drag i handen när man talar med dem är helt pantade i huvudet.

Detta har bland annat hänt mej i Kivik när jag fiskade havsöring och talade med en fiskare som hade stått en bit från mej och när han var uppe på land för att dricka kaffe så försökte jag prata med honom om diverse beten och bra platser, men gubben gjorde allt för att inte visa vad han hade för drag, utan höll det väl gömt i handen och talade om några helt andra drag för öringen i tron att jag inte visste vad de gillade, (Har haft sommarstuga i Kivik sedan jag var 5 år) så nog fan vet jag vad som är bra och inte bra, och vilket väder som är bäst.

Jag har tagit en del hyffsade abborrar snett mittemot pågatågen och längre bort mot malmö Roddklubb i viktklasserna från 200 gr och upp till ett flertal över 0,5 kg och den största som jag tagit där vägde 0,975 kg.

Sedan var det bra en period vid bron som går mellan slottsparken och mölleplatsen, men numera så har jag inte fått några som är att räkna med.

en annan plats som jag också tagit fina borrar på är vid Hovrätten och där omkring.

Sedan vet jag att det är bra längs med vägen till värnhemstorget vid brandstationen och skattemyndigheten, men har faktiskt inte fiskat där.

den största jag tagit i kanalen vägde 1,355 kg och tog på en luktjigg från berkely och som liknar en mask och är helt svart, den är ofta ett giftigt vapen i abborrjakten och har räddat mig många gånger då inget annat fungerat, och inte bara i kanalen utan överallt jag fiskat.

Och inte är det förbjudet att fiska i malmö Kanal! jag har då alldrig sett någon sådan skylt under mina 43 år i livet, bara vid dammarna i slottsparken och pildammarna och dammarna vid Ribbersborg.

Nå vad kan du själv rekomendera för bra ställe!
 
Re: Lite nyfiken..

UlfJohansson; sa:
Eftersom vattnet i Malmös kanal nog är bland det skitigaste jag vet så blir man lite fundersam - vad gör ni egentligen med fisken ni får upp?

/ Ulf

Jag släpper alltid tillbaka min fisk efter fotografering och vägning.

"Om detta är en fisk som är värd och vägas och fotograferas"

Annars åker de tillbaka direkt, utom en och annan som jag tagit hem till mina katter då fisken varit skadad i gällarna eller så, och de har glladeligen ätit dem kokta.

Och visst är det skrämmande att malmö har så skitigt vatten i kanalen, se bara på Stockholms ström som är så ren att det går att dricka vattnet direkt utan att riskera att bli sjuk, och desutom har ett enastående havsöringsfiske och likaså fångas det lax med, detta är ett tydligt tecken på bra vattenkvalitet.
 
Hej! Är lite nyfiken på om någon av er i Malmö-området känner till bra abborrvatten utanför kanalen? Jag hade en stor abborre som nosade på ett drag när jag fiskade efter horngädda vid ön. Kan det löna sig att fiska efter abborre vid ön (innanför vid "hamnen" eller utanför)? Är de ätbara eller är det för skitigt vatten? Hur är det överhuvudtaget när det gäller Öresund och att fiska efter gädda/abborre - är det för salt? Har för mig att jag på 80-talet läste om en kille (Fredrik Stjärnqvist, som nog är känd i sportfiskekretsar) i Fiskejournalen och att han fångade stora gäddor i Lommabukten...
Kanske man hade kunnat trolla efter abborre med canadensare i Lommabukten?
 
Lödde å är ju känt för sina stora gäddor och abborrar..

Men annars så finns det ju fina möjligheter till havsöringsfiske i Skåne. Närliggande platser är t ex brofästet och Barsebäck men även Lommabukten. Havsöringssäsongen börjar 1 januari och fisket når sin topp i mars-april innan horngäddan kommer och förstör. Kan man åka lite längre finns flera fina rev mellan Trelleborg och Ystad. Österlenskusten upp mot Stenshuvud/Kivik är erkänt bra havsöringsvatten. Under sommarmånaderna finns fina möjligheter att fiska multe längs kusterna. Multen, som också brukar kallas "Nordens bonefish" pga sin stridbarhet, fiskar man med gröna algimitationer men är svårflörtad. Kraftig utrustning anbefalles iaf.
 
myospinae; sa:
Hej! Är lite nyfiken på om någon av er i Malmö-området känner till bra abborrvatten utanför kanalen? Jag hade en stor abborre som nosade på ett drag när jag fiskade efter horngädda vid ön. Kan det löna sig att fiska efter abborre vid ön (innanför vid "hamnen" eller utanför)? Är de ätbara eller är det för skitigt vatten? Hur är det överhuvudtaget när det gäller Öresund och att fiska efter gädda/abborre - är det för salt?

Man ser ofta stora abborrstim mellan kanalmynningen - Ribban - Ön. Antagligen är det samma fiskar längs denna sträckan som inne i kanalen. Om de är ätbara eller inte vet jag inte, men jag skulle i alla fall inte pröva.
Annars är det som David skrev, Lödde å som gäller för både gädda och abborre i närheten av Malmö.

/g
 
Tack för tipsen! Lödde å känner jag till och fiskar en del där. Trist att man inte skulle våga äta abborrar tagna utanför Malmö, men är det ingen som rekommenderar det så lyssnar jag på det. Horngädda eller havsöring är det väl för övrigt ingen som tvekar att äta tagna från Öresund eller... (de är väl inte så ofta inne i kanalen ändå)? Är det någon av er som brukar få abborre i "hamnbassängen" på insidan av ön? Jag undrar för det hade varit ett lättillgängligt metställe för mig tillsammans med dottern som börjar bli road av fiske. Om vi inte använder kanot så är Lödde å lite jobbigt att meta i för henne (5 år) pga vass och (lite) strömt vatten som gör att hon får flytta flöte/agn hela tiden.
 
Jag hinner aldrig skriva något i denna tråd...

Men två bra platser i kanalen är mellan Kaptensbron och vattenkanonerna vid Wallenbergparken.

Vi bodde nära förut så när jag fiskade var det där, jag har även sett åtskilliga hyfsade abborrar dras upp där av andra.
Annars är det bra vid svängen mitt emot polisstationen.

I Västra hamnen har jag aldrig fiskat men jösses vilka idar jag sett bland båtarna när vi suttit med en latte från Espresso House sommartid.

En gång kom ett stim med muskelfiskar som fick mina flickor att bli imponerade.

Lödde å, ja...
Vi bor numera i Lödde och jag är besviken på mina erfarenheter hittills. Några mindre gäddor har det blivit men oftast meningslöst fiske. Naturligtvis beror det på att jag har ont om tid och sällan får tillfälle att fiska men jag är inte van vid att meta med majs och bröd och inte få något alls. Tre mörtar tror jag är resultatet hittills.

Jämfört med när vi åker ”hem” till Bäveån i Bohuslän, då sticker jag ned till ån en halvtimme och får i princip alltid något. I somras femton flugabborrar på trettio minuter.

Här äldsta dottern (då fyra år) vid fiske i Lödde å.

6094594.jpg
 
Härlig bild på din fiskande dotter

Din bild får mej att minnas de fina sommardagarna när jag var liten och satt och metade mört eller abborre, ingenting går upp mot den tidens fiske.

När jag tänker tillbaka på hur man tålmodigt satt i timmar och stirrade på flötets rörelser i hopp om det stora hugget Ahhhhh vilka tider det var.

Tyvärr så har man inte samma tålamod i dag utan jag kollar ofta om betet är borta eller har dött osv.

Tänk om man fick bli barn igen och siita på bryggan och stirra.
 

Liknande trådar