Flugfiske efter Abborre och Gädda

Jag har flugfiskat ett antal år efter fisk som inte är traditionella flugfiskar. Man läser ofta att både abborre och gädda nappar bra på fluga på våren, men själv har jag inte haft någon framgång.

Jag har provat att fiska på samma ställen där både metare och spinnfiskare håvat upp fisk efter fisk.

Enda gången jag lyckats få upp en större mängd abborrar var i en sjö i dalarna som var över full med tusenbröder, ingen direkt sensation.

Jag bor nu mera i Göteborg och har försätt mig med det Gulakortet fyllt flugasken med vad jag tror är bra flugor, men hur hittar jag bra flugfiske ställen för abborre och gädda?

Håller själv på att experimentera med framförallt gädda på fluga. I Nodreälv så tar laxfiskarna nästan mer gädda än lax, där finns risk för riktiga krokodiler oxå.. Prova Ingetorpssjön(precis norr om Kungälv, kör rakt igenom förbi sjukhuset och följ vägen till första sjö på vänster sida), garanterat mycket gädda. Annars så har du ju hela Svartedalen, där är det dock fiskekort på de flesta ställena.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
jag glömde

När jag precis flyttat till Göteborg så fick jag vid mer än ett tillfälle Aborre på fluga i en sjö som jag tror heter Kvarndammen eller nått sånt i Mölnlycke.

Liknande trådar

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips