Meta lax.

Att meta lax är ett kult fiske. Det är ingen hokus-pokus häller.
Utrustning är enkel: 5-6m teleskopspö funkar. Spiralsänke och krok.

detta er utrustning som vi har här i älvarna.
Sänket skal sitta ca 10-20cm över kroken. Laxen går med kantern när älven är blank och det är lite vatten.
Därför är det viktigt att inte springa ner och börja fiska mitt i,men först fiska av närmaste kant.

jag har på 2-3st halvfeta maskar. Så släpper jag ner mask och sänke.
När sänket träffar botten lyfter man upp sänket,så att den går fri botten.

nappet känner du på att det nippar i linan.( inget tungt ryck)
Då gjör man mothugg. Bind en ulltråd på linan ( över vattnet) så att du lättare ser linan!!!!

detta är utrustning och fiskemetoden som fiskas
 
Sedan början av 2000-talet är maskmete förbjudet i samtliga strömmande fjällvatten som länsstyrelsen förvaltar.
 
Förstod på metoden att det handlar om en norsk smålaxälv. Lite tufft att både nå ut till och bärga storlaxen i Norrbottensälvarna med den utrustningen.🥵
 
Förstod på metoden att det handlar om en norsk smålaxälv.
Lite tufft att både nå ut till och bärga storlaxen i Norrbottensälvarna med den utrustningen.🥵
Beror inte det på vad som finns längre upp längs "metreven"? Med ett lagom anpassat laxspö som linlager
och "metreven" fäst med tunn bomullssytråd i toppen av det lååånga metspöt - så byter man bara spö
när hugget kommer och bomullstråden brister. Men visst, i Sverige är det lika olagligt det med...
Skulle säkert rubriceras som "kastmete i strömmande ädelfiskvatten" av länstyrelsens fiskeriinspektör
när hen dyker upp. Gränsar väl till dynamitfiske i deras ögon...
 
Beror inte det på vad som finns längre upp längs "metreven"? Med ett lagom anpassat laxspö som linlager
och "metreven" fäst med tunn bomullssytråd i toppen av det lååånga metspöt - så byter man bara spö
när hugget kommer och bomullstråden brister. Men visst, i Sverige är det lika olagligt det med...
Skulle säkert rubriceras som "kastmete i strömmande ädelfiskvatten" av länstyrelsens fiskeriinspektör
när hen dyker upp. Gränsar väl till dynamitfiske i deras ögon...

Beror väl på vars man är. Räkfiske (som också är driftmete) är tillåtet i ätran, viskan och lagan har jag för mig.
Enligt riverkeepern vid Örekilsälven så förbjöd de maskfiske där för att det blev så många djupa krokningar och det inte gick att återutsätta fisken. Vilket såklart är en icke-fråga om man enkom fiskar för middagsbordet såklart.
 
Beror inte det på vad som finns längre upp längs "metreven"? Med ett lagom anpassat laxspö som linlager
och "metreven" fäst med tunn bomullssytråd i toppen av det lååånga metspöt - så byter man bara spö
när hugget kommer och bomullstråden brister. Men visst, i Sverige är det lika olagligt det med...
Skulle säkert rubriceras som "kastmete i strömmande ädelfiskvatten" av länstyrelsens fiskeriinspektör
när hen dyker upp. Gränsar väl till dynamitfiske i deras ögon...
Vad man ska med metspöt till överhuvudtaget i såna fall begriper jag inte riktigt. Man kan lika gärna få masken att stå stilla, eller sakta röra sig ner i strömmen med enbart sänke och laxspö. Sex meter metspö når inte långt i tex Torneälven.
Apropå maskförbudet läste jag Gunnar Westrins krönikor om hur bra fostran mete med mask var för honom som barn, för att veckan efter raljera för maskförbudet ovan odlingsgränsen. Våra barn var tydligen inte värda att få den fostran.....
 
Beror inte det på vad som finns längre upp längs "metreven"? Med ett lagom anpassat laxspö som linlager
och "metreven" fäst med tunn bomullssytråd i toppen av det lååånga metspöt - så byter man bara spö
när hugget kommer och bomullstråden brister. Men visst, i Sverige är det lika olagligt det med...
Skulle säkert rubriceras som "kastmete i strömmande ädelfiskvatten" av länstyrelsens fiskeriinspektör
när hen dyker upp. Gränsar väl till dynamitfiske i deras ögon...
Man har ofta rulle på metspöt...
 
Hej. Detta settet att fiska lax på,går helt utmärkt i alla älvar!!!
Tror ni att alla laxar simmar mitt i älven? Eller kan den kanske simma in till kanten.
Har ni aldrig hört om någon som fått lax i torneälven 5m från kanten??

det andra: den lilla garnbiten på linan! Det är en garnbit man knyter på linan för att lättare se linan var den är.
Klart man har rulle på spöt med 0,50 mono lina.

nu fiskar jag som lausvik sa i flom älvar. 7-8m breda älvar på det minsta.
Vi har fått mycke lax i år. Flera på 8+. Min är en av dom 8,4kg.

så det går helt utmärkt att fiska så!!!!

skitfiske
 
Jag fiskar ofta i Umeälven. Sedan några år tillbaka återutsätter jag all laxartad fisk. Reglerna angående fredning har blivit så krångliga / ändras så ofta / att jag inte ids sätta mig in i dom.
Jag behåller lagom stor gädda, lake och abborre, allt annat går tillbaka.
Laxen köper jag på affären.
/John
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...