Torrfluga för lax

Hej!
Inför sommarens lainiotur sitter jag och funderar på att binda upp lite torrflugor för lax, då lainioälven tydligen lämpar sig bra för denna typ av fiske.. Jag har bundit några Royal Wulff på laxkrok men är det nån som har fler tips på vad man kan binda upp??.. Och som kanske funkar för lainiolaxen!?

/Dave
 
Jag har fått för mig att muddlern i lite olika varianter skall funka, har dock inte tagit lax på en muddler ännu men det har blivit en del öringa på laxsträckorna..
 
FJS90/91; sa:
Jag har fått för mig att muddlern i lite olika varianter skall funka, har dock inte tagit lax på en muddler ännu men det har blivit en del öringa på laxsträckorna..

Okej! Jag ska testa binda upp några laxvarianter av dessa.. var även just på biblioteket och lånade en bok om laksefluer. Det fanns några torrisar i den också!

/D
 
Läs nya FiN

Hej David!
Det var en artikel om laxfiske på torrfluga i senaste numret av Flugfiske i Norden. Som ett tips.
 
Testa såna där tubflugor som dom kör med på Island. Vet du vilka jag menar, såna där man knyter tafsen på mitten på tuben. Liksom mitt på allt. Ja, jättebra beskrivning...inte... Bara om bägge parter har sett ett exempel på denna fluga då... Vet du vilken jag pratar om?
 
Riffling hitch

Det är ett hål i tuben, cirka 1/3 från framändan. Där drar du ut tafsen vilket gör att tuben går på tvären i strömmen.
Tekniken kallas "Riffling Hitch" och uppfanns av Art Lee vill jag minnas.

Observera att detta inte är torrflugor vilket föregående talare kanske missförstått.

Peppe
 
jamen ursäkta då...

att jag inte tänkte på vad uttrycket "torrfluga" står för.. Jag tänkte mer på att den faktiskt håller sig högt upp och är ju faktiskt en sorts variant till torris... Men jag ber så hemskt mycket om ursäkt för att jag inte, med onödiga utlägg, förklarade detta utförligt för läsare...
 
Daniel,

Enda syftet var att försöka förklara för den som letar efter torrflugor att tubflugor kanske inte är rätt fluga att prova med.
Det var inte syftat som något ordmärkande även om du kanske uppfattade det så. Mitt åt.

Peppe
 
Ett...

par modifierade råttor kanske funkar, exempelvis Rusty Rat fast med (massa) tupphackel som inte binds ned?

Men vad vet jag, jag fiskar inte lax och binder bara ett mycket litet antal Laxflugor, och då mest för att kolla om jag kan...

Daniel, tagga ner, jag tvivlar på att Peppe menade att dissa dig.

Men å andra sidan så har ju Patric tidigare uttryckt ett intresse av att vi skall närma oss (nötterna) i vissa andra forum...;)

/Anders B
 
va allmänt putt bara :p

hehe, jag tog väl åt mig lite väl kanske då, för vad vet jag inte riktigt nu bara... Va lite putt precis då men jag lovar, det händer bara 2 ggr/år.
Helt riktigt som du säger ändå att om torrflugor efterfrågas bör ju kanske inte tubfluga räknas upp i första hand.
Däremot i andra hand... Fint med kompromissen som vi fick fram här ;)
 
Ja herre jevlar är minsann rätt uttryck.. eller dårarnas julafton..
Tack för torrflugtipsen, även Daniel för riffling-hitch-tubflugetekniktipset som jag nog tror kan vara gångbart i den grunda Lainioälven!

mvh
David
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.