Enhands lax- och saltvattensflugspö

Hejsan!

Jag går och lurar på att köpa alt. bygga mig ett flugspö för lättare enhansflugfiske efter lax, kustfiske efter havsöring och kanske till ochmed nån gång "saltwaterfishing" i ngt varmare land (fisktyp: bonefish, crevalle o dyl.).
Går en sådan kompromiss att få ihop med gott resultat?
Hade tänkt mig en spänstig klinga på 9-10 fot i linklass 9, ev. med en liten fightingbutt.
Tips o synpunkter?
Förslag på bra klingor eller spön?/sladden
 
Nja...

inte för att jag har fiskat med ett dylikt renodlat Westindiaspö, men jag viftade på en #9:a, i en butik.
Känslan är att likna vid ett kraftigt gäddspinnspö (järnspett mao).
Inget spö, som jag skulle vilja drilla mina öringar med i alla fall.

/Björn
 
9:a tung att kasta med en hand

Hej,

Har själv Loops gula enhandsspö i klass 8-9. Till det kör jag med en 9 WF-lina men måste säga att det är väldigt tungt med en hand (visserligen tillhör jag väl inte grabbarna med de grövsta underarmarna men ändå... ;-) Spöt är skönt men med en hand blir linan väldigt tung, framförallt när jag kör med större, tyngre flugor för gädda och lax.
Mitt tips är helt klart att välja en 7-8 för enhands som du kan använda till lättare lax och havsöring. Ska du sedan upp i klasserna 9 och uppåt skulle jag gå över till tvåhands. Bygger du det sedan själv kan du fixa ett kort tvåhands om det är så att du vill hålla ner längden för att göra det smidigt samtidigt som du har en extra arm att ta i med när du skjuter ut stora flugor.

/Peppe

[Ändrat av peppe_malmqvist 2002-02-24 kl 18:51]
 
Jag misstänker att du har en fightingbut på ditt #9-spö, peppe.

Har du inte funderat på att byta denna mot en längre dito?
Vips, så har du ett tvåhandsspö.:)

/Björn
 
Stämmer bra det!

Jovisst har jag en fighting butt som jag tar tag i för att trycka till lite. Den är dock lite fet och att förlänga den på ett snyggt sätt till att bli ett riktigt handtag (utan att bara borra och förlänga) är inte helt trivialt men en bra ide.
 
Tja, det verkar alltså som om de flesta rekommender klass 8# före klass 9#. Intressant! Det lättaste av mina andra spön bär en 4# och det tyngsta 7#. Alla (6 st) är mer än 13 år gamla och mjuka "finlirspön". Har under resans gång börjat förstå att dagens spön generellt har gått mot det styvare hållet (?).

Det där Diamondback saltvattenspöt, hur ligger det till i pris? Hittade ingen uppgift i testen om det. Var kan man känna på ett sådant?

Tackar för inkommna erfarenheter och tips, fler är välkomna!/sladden
 
hhmm

Jag tycker nog att det är svårt att kombinera ett laxflugspö med öringkustfiske...
Det är ju helt beroende på vilket laxfiske spöt ska användas till...Ska du bara använda spöt i ngn liten "flomälv" i Norge där du inte "riskerar" att stöta på ngn lax över 6-7 kg,då kan det ju funka med ett 10-11 fots spö i klass 7-8..Men om du jagar lite större lax så vill jag nog rekommendera åtminstone ett 11-12 fots spö(enhands) i klass 8-9.Men det är ju definitivt för "tungt" för öringfiske..
Men generellt tycker jag nog inte att det är för tungt att fiska enhands med en klass 9 lina...
Jag fiskade mkt med ett 12 fots enhands spö,med sydd lina där klumpen var klass 11,men då var det ju mest underhandskast som gällde...(mörrumsån)
Men jag upplevde inte det som speciellt tungt...
 
Tänkte bara berätta vad mitt val "landade" på.

Det blev ett Scierra bluewater 9 fot klass 8. Iochmed detta val kan man nog utgå från att underhandskast är kraftigt nedprioriterat (har inte testat ännu, men det känns sannolikt). Jag har testat närmare tiotalet olika spön innan jag föll på detta spö. När jag först såg spöt blev jag tveksam, det har ett litet extra handtag en bit upp ovanför enhandshandtaget och antydde en rackarns "torskpåk". Men i handen känns spöt mkt lätt och vid provkastningen klickade det direkt. Spöt känns underbart lättkastat trots att det är ganska snabbt. De nedre två tredjedelarna har (som sig bör på ett dylikt spö) en rejäl ryggrad som borde möjliggjöra drillning av mer stridbar fisk än klass och längd antyder. Jag tvivlar ändå inte på att det är ett nöje att drilla även en halländsk-bohusländsk relativt småväxt havsöring på det. Något harrspö är det dock inte! Till det har jag avsevärt bättre spön. Till mitt nya hemmavatten Ätran torde det däremot bli en rolig kamrat. Lax upp till maximalt 10 kg tror jag är fullt realistiskt. Åker jag till Norge lovar jag att överväga ett grovt, långt tvåhands! (Vill ju inte göra mig skyldig till nån sorts djurplågeri med för lätt utrustning).
Tack för alla tips o synpunkter!/sladden
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.