Meta lax.

Att meta lax är ett kult fiske. Det är ingen hokus-pokus häller.
Utrustning är enkel: 5-6m teleskopspö funkar. Spiralsänke och krok.

detta er utrustning som vi har här i älvarna.
Sänket skal sitta ca 10-20cm över kroken. Laxen går med kantern när älven är blank och det är lite vatten.
Därför är det viktigt att inte springa ner och börja fiska mitt i,men först fiska av närmaste kant.

jag har på 2-3st halvfeta maskar. Så släpper jag ner mask och sänke.
När sänket träffar botten lyfter man upp sänket,så att den går fri botten.

nappet känner du på att det nippar i linan.( inget tungt ryck)
Då gjör man mothugg. Bind en ulltråd på linan ( över vattnet) så att du lättare ser linan!!!!

detta är utrustning och fiskemetoden som fiskas
 
Sedan början av 2000-talet är maskmete förbjudet i samtliga strömmande fjällvatten som länsstyrelsen förvaltar.
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Förstod på metoden att det handlar om en norsk smålaxälv. Lite tufft att både nå ut till och bärga storlaxen i Norrbottensälvarna med den utrustningen.🥵
 
Förstod på metoden att det handlar om en norsk smålaxälv.
Lite tufft att både nå ut till och bärga storlaxen i Norrbottensälvarna med den utrustningen.🥵
Beror inte det på vad som finns längre upp längs "metreven"? Med ett lagom anpassat laxspö som linlager
och "metreven" fäst med tunn bomullssytråd i toppen av det lååånga metspöt - så byter man bara spö
när hugget kommer och bomullstråden brister. Men visst, i Sverige är det lika olagligt det med...
Skulle säkert rubriceras som "kastmete i strömmande ädelfiskvatten" av länstyrelsens fiskeriinspektör
när hen dyker upp. Gränsar väl till dynamitfiske i deras ögon...
 
Beror inte det på vad som finns längre upp längs "metreven"? Med ett lagom anpassat laxspö som linlager
och "metreven" fäst med tunn bomullssytråd i toppen av det lååånga metspöt - så byter man bara spö
när hugget kommer och bomullstråden brister. Men visst, i Sverige är det lika olagligt det med...
Skulle säkert rubriceras som "kastmete i strömmande ädelfiskvatten" av länstyrelsens fiskeriinspektör
när hen dyker upp. Gränsar väl till dynamitfiske i deras ögon...

Beror väl på vars man är. Räkfiske (som också är driftmete) är tillåtet i ätran, viskan och lagan har jag för mig.
Enligt riverkeepern vid Örekilsälven så förbjöd de maskfiske där för att det blev så många djupa krokningar och det inte gick att återutsätta fisken. Vilket såklart är en icke-fråga om man enkom fiskar för middagsbordet såklart.
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Beror inte det på vad som finns längre upp längs "metreven"? Med ett lagom anpassat laxspö som linlager
och "metreven" fäst med tunn bomullssytråd i toppen av det lååånga metspöt - så byter man bara spö
när hugget kommer och bomullstråden brister. Men visst, i Sverige är det lika olagligt det med...
Skulle säkert rubriceras som "kastmete i strömmande ädelfiskvatten" av länstyrelsens fiskeriinspektör
när hen dyker upp. Gränsar väl till dynamitfiske i deras ögon...
Vad man ska med metspöt till överhuvudtaget i såna fall begriper jag inte riktigt. Man kan lika gärna få masken att stå stilla, eller sakta röra sig ner i strömmen med enbart sänke och laxspö. Sex meter metspö når inte långt i tex Torneälven.
Apropå maskförbudet läste jag Gunnar Westrins krönikor om hur bra fostran mete med mask var för honom som barn, för att veckan efter raljera för maskförbudet ovan odlingsgränsen. Våra barn var tydligen inte värda att få den fostran.....
 
Beror inte det på vad som finns längre upp längs "metreven"? Med ett lagom anpassat laxspö som linlager
och "metreven" fäst med tunn bomullssytråd i toppen av det lååånga metspöt - så byter man bara spö
när hugget kommer och bomullstråden brister. Men visst, i Sverige är det lika olagligt det med...
Skulle säkert rubriceras som "kastmete i strömmande ädelfiskvatten" av länstyrelsens fiskeriinspektör
när hen dyker upp. Gränsar väl till dynamitfiske i deras ögon...
Man har ofta rulle på metspöt...
 
Hej. Detta settet att fiska lax på,går helt utmärkt i alla älvar!!!
Tror ni att alla laxar simmar mitt i älven? Eller kan den kanske simma in till kanten.
Har ni aldrig hört om någon som fått lax i torneälven 5m från kanten??

det andra: den lilla garnbiten på linan! Det är en garnbit man knyter på linan för att lättare se linan var den är.
Klart man har rulle på spöt med 0,50 mono lina.

nu fiskar jag som lausvik sa i flom älvar. 7-8m breda älvar på det minsta.
Vi har fått mycke lax i år. Flera på 8+. Min är en av dom 8,4kg.

så det går helt utmärkt att fiska så!!!!

skitfiske
 
Jag fiskar ofta i Umeälven. Sedan några år tillbaka återutsätter jag all laxartad fisk. Reglerna angående fredning har blivit så krångliga / ändras så ofta / att jag inte ids sätta mig in i dom.
Jag behåller lagom stor gädda, lake och abborre, allt annat går tillbaka.
Laxen köper jag på affären.
/John
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.