Abborre och skeddrag

Vad har ni för erfarenheter av skeddrag som bete för abborre?

Min egen erfarenhet är att skeddrag är det bete som attraherar abborren minst. Jag har fått en och annan abborre på skeddrag men inte alls lika många som på andra artificiella beten. Så jag funderar påvar det kan komma sig. Är det för att det är lätt hänt att man fiskar hem skeddraget i en del av vattenmassan där abborren inte befinner sig? Men där brukar ju spinnaren också ofta hamna.

Nils Färnström gör ju i sin bok Spinnfiske ett ganska kategoriskt uttalande om att skeddrag inte attraherar abborren. Men nämner även att han vid ett tillfälle hade bra fiske på abborre med skeddrag.
 
Färnström gjorde många kategoriska uttalanden. En av mina favoriter är: "Någon tafs använder man aldrig vid haspelfiske. Det finns visserligen en teoretisk möjlighet att en gädda kan bita av en nylonlina men i praktiken händer det sällan. Förf. har aldrig råkat ut för den malören." (Haspelfiske, Lindqvists, 1958). Det uttalandet fick mig att fundera över om hr Färnström överhuvudtaget fiskat gädda. Hur som helst så tar jag hans aldrig så kategoriska uttalanden med en rejäl skopa salt...

På den tiden då ABU ännu var svenskt och styrdes av vettiga personer med koll på vad det handlar om så bestod deras Måste-sortiment för abborre av, till lika delar, spinnare och skeddrag (Atom och Lillöringen, båda 7 gram).. De betena fungerar fortfarande lika bra men vinstnarginalerna på sk crankbaits och annat av mutade ("sport-")fiskare hypeade beten är förmodligen högre
 
Senast ändrad:
Kan inte minnas att jag fått någon abborre på skeddrag, men jag har suttit i samma båt som storfiskaren Trassel, när han drog en 43cm abborre, på just ett litet, sketet, skeddrag.
 
Jag får mest aborre på mete, och ngn gång en jigg. Och kanske spinnare. Men jag har bara haft riktigt dåliga skeddrag till färskvattensfiske. Tycker iofs inte ens om dragfiske efter predatorer, så det blir mest mete och fluga.

Håller med Lausvik om sportfiskemarknaden i Sverige som klart tagit efter USA. I Storbritanien och kontinentala europa är metet mkt mkt större än dragfiske, men såklart sämre avans på krokar, mäsk o frysta beten än fräsiga plastdrag från kina. Kräks i munnen när grabben ska vissa tuffa killar i stora stöddiga båtar på youtube. Vidrig kultur. Mjukbeten för 400 spänn?! Nej tack. Vill jag fånga en oätlig gyttjekrokodil kan jag göra det med en spirr, två trekrok och ett sänke.

Ursäkta gubbilskan. Den kommer smygandes med åren. Ända som hjälper är lite stilla fiske då och då. Och whisky.
 
Tja, jag har fått en och annan abborre på mindre skeddrag men den absoluta majoriteten på spinnare. Min favoritspinnare köpte jag i Torup, Halland på 60-talet, en typ ABU reflex 12 gram med röd kropp samt sked i droppen-form och av pärlemorfärgad plast. Innan jag förlorade den hade jag fått (i Nissan) flera abborrar runt halvkilot.

Senare har jag fått mycket abborre på en Mepps 17 gram , mycket sällsynt förövrigt (försök googla fram en ;)
Köpt på 80-talet och omöjlig att bli av med, därav det mycket slitna skicket ;)
 

Bilagor

  • Mepps-17gr..jpg
    Mepps-17gr..jpg
    1 MB · Visningar: 155
Färnström gjorde många kategoriska uttalanden. En av mina favoriter är: "Någon tafs använder man aldrig vid haspelfiske. Det finns visserligen en teoretisk möjlighet att en gädda kan bita av en nylonlina men i praktiken händer det sällan. Förf. har aldrig råkat ut för den malören." (Haspelfiske, Lindqvists, 1958). Det uttalandet fick mig att fundera över om hr Färnström överhuvudtaget fiskat gädda. Hur som helst så tar jag hans aldrig så kategoriska uttalanden med en rejäl skopa salt...

På den tiden då ABU ännu var svenskt och styrdes av vettiga personer med koll på vad det handlar om så bestod deras Måste-sortiment för abborre av, till lika delar, spinnare och skeddrag (Atom och Lillöringen, båda 7 gram).. De betena fungerar fortfarande lika bra men vinstnarginalerna på sk crankbaits och annat av mutade ("sport-")fiskare hypeade beten är förmodligen högre

Jo det dyker upp en del kul saker i hans böcker. Som att spinnfisket skulle vara så effektivt att det påverkade mängden fisk tillgänglig för yrkesfiskaren.

Jo det finns ju mer formspråk att ta till på andra beten än skeddragen. Och kan man hitta på beten så man ”måste” ha olika spön till dom blir det ju ännu bättre.
 
Jag får mest aborre på mete, och ngn gång en jigg. Och kanske spinnare. Men jag har bara haft riktigt dåliga skeddrag till färskvattensfiske. Tycker iofs inte ens om dragfiske efter predatorer, så det blir mest mete och fluga.

Håller med Lausvik om sportfiskemarknaden i Sverige som klart tagit efter USA. I Storbritanien och kontinentala europa är metet mkt mkt större än dragfiske, men såklart sämre avans på krokar, mäsk o frysta beten än fräsiga plastdrag från kina. Kräks i munnen när grabben ska vissa tuffa killar i stora stöddiga båtar på youtube. Vidrig kultur. Mjukbeten för 400 spänn?! Nej tack. Vill jag fånga en oätlig gyttjekrokodil kan jag göra det med en spirr, två trekrok och ett sänke.

Ursäkta gubbilskan. Den kommer smygandes med åren. Ända som hjälper är lite stilla fiske då och då. Och whisky.

Jo att det skulle krävas så märkvärdiga beten för att fånga en gädda är ju inte direkt troligt då det brukar vara svårt att inte få den att hugga.
Att importera trender ifrån USA för vårat fiske ser jag inte som något positivt. Förutom att bass inte beter sig på samma sätt som abborre som man försöker få att likna bass så är det mycket runt omkring som lämnar en dålig smak. Båtarmed motorer som lämnar en virvel i tanken. Vattentankar så att man kan samla på sig en massa fisk innan man släpper tillbaks den. Fick det förklarat att det skulle vara till för att snabbare kunna fortsätta fiska och inte bryta stimmet eller vad det var. Men att dra upp kring 100 abborrar bara för sakens skulle och sedan prata om catch and release som någon form av fiskevård är ju helt vansinnigt.
 
Tja, jag har fått en och annan abborre på mindre skeddrag men den absoluta majoriteten på spinnare. Min favoritspinnare köpte jag i Torup, Halland på 60-talet, en typ ABU reflex 12 gram med röd kropp samt sked i droppen-form och av pärlemorfärgad plast. Innan jag förlorade den hade jag fått (i Nissan) flera abborrar runt halvkilot.

Senare har jag fått mycket abborre på en Mepps 17 gram , mycket sällsynt förövrigt (försök googla fram en ;)
Köpt på 80-talet och omöjlig att bli av med, därav det mycket slitna skicket ;)

Pärlemospinnare hörde jag det pratas om som något magiskt när jag började fiska. :)
 
Med risk för att bli tjatig...

Använder man oftast spinnare när man fiskar abborre så kommer man sannolikt att ta sina flesta abborrar på den typen av drag. Detsamma gäller jiggar och i princip alla beten som inte är totalt odugliga. Skeddrag är, åtminstone av de flesta yngre (än mig) fiskare jag haft med att göra en förbisedd typ av bete (utom, möjligen, när det handlar om kustfiske efter havsöring) men nog fångar de fisk. Om man ger dem chansen och lär sig hur man ska fiska med sådana drag.

Spinnare kräver inte lika mycket av fiskaren. Det är bara att veva hem dem så lockar de fisken. Jiggarna har den fördelen att de oftast hamnar nere vid botten där fisken ofta står. Men när storabborren jagar i de övre vattenskikten hugger den gärna på ett litet skeddrag med livlig rörelse.
 
Som lausvik skriver, det stämmer att det man fiskar mest med är det man får mest med. I mellansvenska vatten är gul/vit Vipp i 7 & 10 g favorit och i klart/humusfärgat är den orange/svart i samma vikter favorit. Man behöver inte trixa till invevningen så mycket heller.

Skeddrag får man imho jobba mycket mer aktivt med spinnstopp och knyck & knix för att få dem mer intressanta. Ofta kommer hugget när man startar upp efter ett spinnstopp. Verkar som att om en halvintresserad fisk som följt efter utan att hugga gör det på reflex när "bytet" försöker fly.
 
Som lausvik skriver, det stämmer att det man fiskar mest med är det man får mest med. I mellansvenska vatten är gul/vit Vipp i 7 & 10 g favorit och i klart/humusfärgat är den orange/svart i samma vikter favorit. Man behöver inte trixa till invevningen så mycket heller.

Skeddrag får man imho jobba mycket mer aktivt med spinnstopp och knyck & knix för att få dem mer intressanta. Ofta kommer hugget när man startar upp efter ett spinnstopp. Verkar som att om en halvintresserad fisk som följt efter utan att hugga gör det på reflex när "bytet" försöker fly.
Skeddragets styrka är att det attraherar fisk inte bara när man vevar eller knycker hem det utan även när det sjunker. Detta är "hemligheten" bakom de bland havsöringfiskare så omhuldade spinnstoppet och den fungerar lika bra när det gäller annan rovfisk, tex abborre. Problemet är att linan inte är sträckt när man stannar invevningen för att låta draget singla ned mot bottnen, varför det krävs litet extra skärpt uppmärksamhet för att man inte ska missa de hugg som kommer då.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.