börja flugfiska.

Tjena!
Jag är en kille på 13 år som älskar att fiska, jag är med i en fiskeklubb som heter sfk pirayorna i Tomelilla.
Jag har fiskat i 3 år nu och ser att dem flesta flugfiskar och så, många säger att när man väl börjat flugfiska vill man inte sluta.
Så därför tänkte jag att jag skulle börja.
Jag har hittat ett nybörjar set på jula.se där det fanns ett billigt set, ska ju bara träna med det, och köpa bättre sen när jag lär mig men håller detta spöet, är det bra och är det bra att träna med ?
Vill ha svar så snabbt som möjligt om det är någon som vet om detta setet håller.
Skickar länk till spöet: http://www.jula.se/flugfiskeset-7-delar-131601
mvh robin. :)
 
hej robin
nix.
det viktigaste är att fluglinan och flugspöt hormoniserar !
billigt skräp kommer inte att funka tillräckligt för att vara roligt.. .
menar inte att du måsta köpa nåt skitdyrt heller.
ta kontakt med nån som kan flugfiska och har hållit på ett tag, bestäm vilken linklass du ska köpa, köp beggat istället

om du envisas att köpa nytt ,typ;
billig grafitrulle med plats för minst 1oo m backing
mellandyr flytlina med kort klump
relativt billigt spö gärna 4delat för enkel transport
polytafs som skarvas med vanlig monofil längst ut.
spötub av pvc - kolla på en elfirma
ta lektion att kasta - det lönar sig - gärna "göran andersson-stilen"

när det gäller tekniken så lönar det sig att skynda långsamt , gör rätt från början, inte slarva
det är bättre att kunna kasta bra på 10 m än att fläska iväg 30 meter.

vänligen nils
 
Hej alla flugfiskeexperter!

Jag tänkte att Robin kanske kunde ha nytta av mina grejer som jag inte använder längre så jag la in en annons. Det vore bra om någon kunde kolla och göra en objektiv bedömning av grejerna och priset.

Eftersom han bara är 13 år är jag extra angelägen om att en ev. affär blir schysst och att han inte betalar något överpris.

Hjälp mig! Detta är en marknad som jag har noll koll på.

//Ala
 
jag är väldigt intresserad av grejerna och det var ett väldigt bra pris på grejerna men jag tror tyvärr inte jag kan köpa det har nämligen inte 1000 kr, har mellan 7 och 800 :/ mvh robin eklund :)
 
Senast ändrad:
hej
en lämplig klass på spöt för nybörjare brukar vara klass 6.
funkar till regnbåge, harr och gädda.
tål någolunda vind samt flugor mellan strl 16-8 dvs tafs mellan 0,14-0,25

använder man "göran andersson-tekniken", vilket jag rekommenderar, så behövs ett kortslagigt spö eftersom hans stil består av korta exakta rörelser.

med harmoni mellan spö och lina menar jag att man mycket enkelt ska kunna skjuta ut lina utan att överbelasta spöt, det ska bara rassla till liksom. svårt att förklara men har man känt skillnaden så förstår man..detta är mycket viktigt annars får man stå och slita med en massa blindkast helt i onödan samt att man kan tappa intresset..blir liksom mer jobb än skoj, tyvärr är detta misstag mycket vanligt - helt i onödan (blindkast används helst endast för att torka ur flugan)

med någolunda rätt prylar tar det inte lång tid att lära sig att kasta behjälpligt-några timmar .
sedan tar det en livstid att lära sig att fiska..

vänligen
nils
 
Hejsan.
det första du måste veta är vad du ska fånga för fisk. Det vanligaste klassen är nog #5, de kan man fiska abborre, öring, röding, mindre regnbåge. Om du ska fiska gädda så är klass #6 nog ganska klent för både flugorna och fisken men regnbåge och större abborre går nog bra.. man brukar använda klass #8 eller #9 för gädda.
Om du är smart så köp inget fiske set för typ 400-900kr. det finns ett set på www.olssonsfiske.se som heter STRÖMSLÄNDAN XPC som kostar lite över tusenlappen, det som hänger med är flugspö, rulle och lina. sen behöver du backinglina och tafs. tafsar hittar du i nästan alla fiskeaffärer för 50 spänn ungefär.
och kom ihåg att tafsen ska vara lika lång som spöet ca 9 ft.
 

Liknande trådar