Flock på Everest topp

Skönt att höra! Då är det time: Grattis till bedriften! Ha det så jätteskönt nu och NJUT.

(Och tack för länken)
 
Ytterligare fel i artikeln

Håller med om att det är sorglig läsning.
Tråkigt att de skriver mest om Strängs misslyckande mer än Flocks bravad.
Ytterligare ett fel är ju:

"1997 tvingades äventyraren Göran Kropp att avbryta sin klättring mot toppen med bara 50 meter kvar."

De måste mena 1996 och när han vände var det formodligen lite mer än 50 höjmeter kvar till toppen, nära sydtoppen. Inget skrivet om att han några veckor senare kom upp.

Sen kan man tycka det känns lite patetiskt att Sträng framställs som en Superman som cyklar sönder testutrustningen för att han är så vältränad etc, när det sen visar sig att han är mänsklig han med.

Försökt påpeka de fel du nämt, att Cronlund var först på nordsidan + fel årtal men inte fått nåt svar från artikelförfattaren.

/Olle
 
Jag håller med. Det är helt sjukt att det bara pratas om sträng. Flock verkar glömmas bort helt. Så lät det ju innan och under expeditionen oxå. Jag tycker det var riktigt kul att Flock klarade det och att Sträng inte gjorde det. Sträng verkar vara lite för mkt ego för att jag ska gilla honom. Visst var det lite synd att han missade toppen, men jag såg hellre att han missade än Flock.
 
_Erik_; sa:
Jag håller med. Det är helt sjukt att det bara pratas om sträng. Flock verkar glömmas bort helt.

Gefle Dagblad tycker tydligen att det mest aktuella att rapportera är att "Fredrik misslyckades med att nå toppen". Att en man kom upp på toppen skriver man inte ett ord om.
 
jd; sa:
_Erik_; sa:
Jag håller med. Det är helt sjukt att det bara pratas om sträng. Flock verkar glömmas bort helt.

Gefle Dagblad tycker tydligen att det mest aktuella att rapportera är att "Fredrik misslyckades med att nå toppen". Att en man kom upp på toppen skriver man inte ett ord om.

Det är nog inte så konstigt som det kan verka. Gefle Dagblad är en lokal tidning för Gävle/Gästrikland och Sträng är väl från Gävle. Det är inte Flock så vitt jag vet. Nyheterna i Gefle Dagblad färgas så klart av det lokala intresset för Strängs förehavanden, på samma sätt som vi alla intresserar oss mer för vad svenskar gör än vad norrmän gör. Utan att för den skull påstå att bedriften är större för att den görs av en svensk.
/Thomas J
 
Det verkar ju vara så att killarna har var sin lokal tidning som vinklar för just dem, Gefle Dagblad för Sträng och UNT för Flock. Så långt ok. Men det båda tidningarna har glömt är att det som regel räknas som en framgång för en expedition att ha haft en man på toppen, eftersom de andra deltagarna på olika sätt har hjälpt fram denna person och alltså starkt bidragit till succen.

Den som inte vill ha hjälp av andra kan göra som Kropp, men i det här fallet var det väl inte frågan om två solobestigningar samtidigt, utan om en expedition tillsammans? Sen kan man givetvis förstå att den som inte kommer upp först känner stor besvikelse, något annat vore väl inte att vänta. Men när den värsta tröttheten är över och man får perspektiv antar jag att alla är glada över framgången och hoppas att tidningarna skriver så. (Rätta mig om det är fel uppfattat, men jag har antagit att detta är ett team, inte två individuella klättringar som kämpat om vem som ska komma upp först.)
 
De andra

Någon som vet hur det gått för de andra Svenskarna?
Mig veterligen så är det ytterligare en Svensk som försökt från nordsidan och en som klättrat på den Nepalesiska.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
hsp Inställning av längd på stegjärn Alpin / Bigwall 3
tustak Tips på bergsguide/byrå i alperna Alpin / Bigwall 8
JackieBoy Tälta på mount blanc (gouter route) Alpin / Bigwall 1
Skogsmulle25 Tips på alpina äventyr till 2 nybörjare Alpin / Bigwall 7
Vittfarne Ukrainare död på Kazbegi i Georgien Alpin / Bigwall 0
helmutlotti vindsäck på höghöjd Alpin / Bigwall 3
trolltind Vinterförhållanden på Tre Cima Alpin / Bigwall 1
Ghost79 Camping på Matterhorn. Alpin / Bigwall 0
andyyy 19 döda på Mt Kinabalu Alpin / Bigwall 7
trod Linda handtag på isyxa, vad ska jaga nvända? Alpin / Bigwall 17
trod Söker boktips på alpina tekniker Alpin / Bigwall 12
Lull Tips på storlek på alpina klätterskor. Alpin / Bigwall 8
Pallet "Bergsvakter" på Mt. Blanc i sommar Alpin / Bigwall 17
AriGold Nio döda i lavin på Everest Alpin / Bigwall 62
Cantrell Långa avstånd mellan klättrare på snö Alpin / Bigwall 6
Pallet Vanligaste dödsorsak på höga berg? Alpin / Bigwall 10
Pallet Motsvarande känsla av att stå på 8000 meter? Alpin / Bigwall 14
Skare i Åre Kilian fixade nytt rekord på Matterhorn Alpin / Bigwall 7
AriGold Tips på ensliga toppar i Alperna Alpin / Bigwall 8
E9climbing Nya regler för camping på Mt Blanc!!!! Alpin / Bigwall 27
E9climbing Everest och Lhotse på 24h Alpin / Bigwall 0
Onesport Livat på Everest... Alpin / Bigwall 36
johnliungman Har någon svensk varit på Manaslu? Alpin / Bigwall 6
Vittfarne Klättrare saknas på Mount Ushba Alpin / Bigwall 1
Polarnatt Kreatin på hög höjd? Alpin / Bigwall 25
bjen Fredrik Sträng på höga hästar... Alpin / Bigwall 51
Polarnatt Lavin på Denali Alpin / Bigwall 0
Polarnatt Fyra saknade på Everest Alpin / Bigwall 11
hebbe Rapport från olyckan på Kjerag Alpin / Bigwall 0
avslut210607 Två klättrare hittades döda på Kjerag idag. Alpin / Bigwall 8
E9climbing Äntligen är bultarna på Cerro Torre borta Alpin / Bigwall 97
apfaktor Sydpillaren på Mongejura Alpin / Bigwall 5
chrtur Mont Blanc på ett annat sätt Alpin / Bigwall 12
Polarnatt Kameror på Everest Alpin / Bigwall 2
trolltind Ras på Dru Alpin / Bigwall 4
Hasselabon Vikt på Aidhammare Alpin / Bigwall 2
apfaktor Höjden på Mt Everest. Alpin / Bigwall 8
per162 Namn på berg Alpin / Bigwall 15
trolltind Höst på Steind Alpin / Bigwall 5
Ghost79 Effekt av vistelse på höghöjd Alpin / Bigwall 11
johnliungman Tips på fin vintertur för nybörjare? Alpin / Bigwall 3
Ghost79 Status på Matterhorn Alpin / Bigwall 3
Maurits Acklimatisering på Kilimanjaro Alpin / Bigwall 17
Johannes74 Sveriges främsta alpinister på dagsfärska meriter? Alpin / Bigwall 18
gunnarl Bultar/ankare på Wellenkuppe och Dom? Alpin / Bigwall 0
Anders V Rester av stuga på Matterhorn Alpin / Bigwall 2
johnliungman Ännu fler bultar på Compressor Route Alpin / Bigwall 11
zzeezz svenskor på Everest Alpin / Bigwall 39
johnliungman Cassin route på Piz Badile Alpin / Bigwall 6
Anders V Nya kvastar sopa på Mt Everest Alpin / Bigwall 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.