Fleecetröja/Windstopper?

Vilket är att föredra vid fjällvandring - fleecetröja eller en windstopper?
Funderar på Tierra´s Aircore 200 (tar mindre plats) eller en windstopper. Har sett något inlägg på denna sida att windstoppern blir för varm under en GoreTex.
Ser fram emot många tips.
 

arvid@physc.su.se (Arvid Nilsson)

Gäst
W-stopp. varken hackat eller malet

Enligt mitt förmenande har man inget större behov av en windstopper jacka. Man förlorar andningsförmågan hos en ordinär fleece, och den har (nästan) inga skalplaggs egenskaper. Plagget hör hemma i halvkallt, fint väder, därför är det lite opraktiskt att släpa på ett sånt plagg i fjällen.... Min fjällgraderob består av superunderställ, tunn fleece, tjock fleece och gore-tex, med detta klarar man från +25 grader till -10 grader i alla väder och vindar. (Är det kallare måste dun till). Du borde faktiskt överväga ull också, jag har själv funderat på att uppgradera min syntet-garderob till en ull-garderob. Ull värmer ju som kännt även när det är blött, och detta gäller inte bara när plagget är dyngsurt, utan även i rå-kall väderlek. Dagens väder här (stockholm) är optimalt ull väder; +2 och regn. Inget plagg ger en så behaglig värme som en tjock ylle-polo, det funkar utmärkt under gore-jackan också. OK, det torkar långsamt, men hur ofta blöter man ner sitt förstärknings plagg?
Om du undrar mer om ull så läs senaste utemagasinet, där finns en lång artikel om ull. Jag blev omvänd.
 
jag använder den jämt...

Hej !
skaffar man däremot en windstoppertröja blir det lätt så att man bär den jämt och ständigt.


Jag använder min windstoppertröja varje dag till allting. Idag i Umeå var det cirka +1 grad och uppehåll, lätt snålblåst, jag satte på mig en Haglöfs Powerstretchtröja och Tierra windstoppertröja (modelle Moreno). det räcker !


Jag använder den till och från träningen eftersom jag tycker den är så enormt lätt och smidig.Jag har den som löpningsplagg utanpå underställströjan, vilket funkar bra ner till minst -5 grader.Jag upplever andningsförmågan som mycket bra.Lätt regn gör ingenting, den tar inte åt sig fukt.


Däremot under en Goretexjacka använder jag den mera sällan.Jag upplever den som inte speciellt värmande.Jag utnyttjar den mera som andande vindtätt plagg.


I fjällen har jag använt den en hel del också och den var suverän i augustisnålblåsten i Kebnekaise (cirka +5 hela tiden).


Förövrigt har jag inget emot ull.


mvh Mats Frank, Umeå
 
ok, men kanske inte bäst

Jag håller med de båda två har skrivit.
Jag använder min windstopper, mountain hardwear. Ofta. Det är ett kärt plagg. Min går att öppna under armarna, men kör man hårt skidor så räcker inte det. Den blir sur av min svett. Självklart.


Jag använder också en fleeceväst, fjällräven. Köp inte fjällräven, men den fungerar bra när jag skidar med tung packning.


Nu blev du allt förvirrad men min kommentar är denna. Ska du använda det extremt: så är det fleece utan windstopper. Vill du ha en bra allround så kör windstopper - men den är inte så varm när man står still.
Ulltröja, jag har en skogshuggar tröja - suverän bra MEN Stor och klumbig, tung om du svettas i den. Men ,,, Bedöm själv


Jag har alla tre, men nu när jag var på Keb så hade jag windstopperns som värmeplagg vid rast, och västen när jag körde. Det var +5- -7,8


Tänk på att du kan snurra sovsäcken omkring kroppen vid extrem kyla så spar du vikt. Var vaksam bara så att du inte skalar bort för många prylar i packningen. Säkerhet är allt för dig. (jag har erfarenhet att dumdristighet.)
 

jaken@hotbot.com (Anders Karlsson)

Gäst
Finns bättre än windstopper och det är inte ull....

Jag vill tipsa om alternativ till Windstopper. Windstopper, som namnet antyder om, stoppar vind men det harde en nackdelen att den är för tät.
Det största problemet för alla käder är hur de ska hantera fukt- utifrån och inifrån, fukten gör att vi fryser så småningom- om inte direkt. Ett windstopper materiel har en sämre förmåga att ta hand om fukten eftersom den är relativt tät. Det finns alternativ, materiel som är "nästan" vindtät dsv släpper in en liten del luft vilket gör att din fuktiga luft byts ut till en torrare och hjälper därmed till att ta hand om fukten. (rätt smart).
Två plagg som jag vet har denna funktion är Marmot´s Driclimate windshirt och Klättermusens Fliisa. Själv har jag använ tMarmot´s tröja på olika sätt och är mycket nöjd med den. Rekomenderas.


Angående ull så vill jag framföra vissa synpukter. Visst värmer ull även i blött tillstånd och visst ull tar hand om fukt.Jag läste också Utemagasinets artikel och blev brydd. Nackdelen med ull som gör den till sämre val än syntet är just dess förmåga angående fukt.
Den fukten som ullen binder gör att även om den leder värmen bättre så leder den också kylan bättre.(Vi som har bott eller bor vid vatten vet vad jag talar om, det känns kallare när luften bär större mängd fukt). Det åtgår mer energi från kroppen att kondersera/transoprtera bort fukten eftersom den binder en större mängd fukt. Mer motstånd i materielet. Jag har själv upplevt detta vid flera tillfällen, ullen fungerar så länge som du är någorlunda bra skick. Jag har helt gått över till syntet och kommer att bli svårt att gå tillbaka till ull.


Anders
 

goran_lindgren@hotmail.com (Göran)

Gäst
Menar du inte Klättermusen Mithril?

Apropå Klättermusenplaggen: Jag har provat Fliisa men upplevde den som för tät. Den satt kanon som alla Klättermusengrejor (suverän skärning).


I dag använder jag deras Mithriltröja. Den har samma skärning, är ganska tajt men stramar ändå ingenstans. Mellan 0 och sådär -10 är den helt perfekt i kombination med underställ (ull just nu...) och en inte alltför tjock fleecetröja. Jag tycker den balanserar vindtäthet och fuktransport alldeles utmärkt.


Har även provat kombinationen i ganska stark blåst, och i dag åker skaljackan (Klättermusen Bifrost, bra men dyr) på först när vädret är så dåligt att huvan (eller de mycket praktiskt utformade fyra fickorna) behövs.


Hälsningar Göran
 

AndersV (Anders Villumsen)

Gäst
Bra vid låg aktivitet

Om man skall ha med sig en widstopper-fleece beror nog lite på vad man tänker göra. Om man skall hålla låg aktivitet och sitta stilla är den helt klart att rekomendera. Eftersom jag är biolog och fotointresserad händer det att jag sitter en del stilla. Jag har sytt en egen jacka i windstopper. Kopierade klättermusen till stor del. Tyvärr säljer de inte tyger längre.
Till vardags använder jag den jämt och även vid turer i skog och fjäll.
Om man skall hålla högre aktivitet under både blöta och kalla förhållanden bör man nog inte ha winstopper då två membran är ett för mycket.


Anders Villumsen
 
bra till allt, således !

Hej igen !


Min åsikt är att windstopper fungerar som bäst vid hög fysisk aktivitet, som t ex löpning och cykling.Andningsförmågan är perfekt när jag svettas en del. Ofta har jag Haglöfs Powerstretch under. Då använder jag windstoppern som ytterplagg alltså...


Vid låg aktivitet tycker jag däremot att den värmer för lite. Jag har iofs den tunna varianten Tierra Moreno som har ett borstat polyesternät på insidan och ingen fleece direkt mot kroppen. Jag tycker därför vanliga fleecetröja ger bättre värme under skaljackan.....


vid låg aktivitet i kylig väderlek har jag nästan aldrig windstopper under skaljackan.


MVH Mats
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
sir Toby Lätt fleecetröja Kläder 5
pluto5 Fleecetröja Kläder 6
erikhaglund Microfleece + dunväst alt. tjock fleecetröja?? Kläder 9
greendanger Nytt år, ny fleecetröja! Kläder 12
d_jonsson fleecetröja med hel dragkedja? Kläder 3
FruNalleman Ulljacka med windstopper - funkar det? Kläder 5
Aico Windstopper fleece, hvor ble det av? Kläder 6
utesälen Windstopper? Kläder 2
limitless86 Merino-windstopper mössa (?) Kläder 0
Farbrorvattenmelon Windstopper Paclite? Kläder 9
andy69 Softshell eller windstopper..? Kläder 8
XPAT Windstopper + vattenpelare Kläder 6
thfc Soft shell + windstopper Kläder 9
Xander Windstopper, ett onödigt material? Kläder 15
Malindo WindPro vs. WindBloc vs. WindStopper Kläder 7
kempe Windstopper i skidjacka? Funkar det? Kläder 1
dgn Erfarenheter av Windstopper fleece. Kläder 5
erikri Klarar en Windstopper-skaljacka av GBGs regnskurar? Kläder 6
Mathew Impregmera Windstopper. Lite hjälp tack! Kläder 6
schweingaard Bergans Chmonix Ullfleece Windstopper Kläder 9
Martin Fjäderlätt Windstopper - en bluff! Kläder 11
BengtW Windstopper-väst, dammodell? Kläder 1
mellgren Polar Tech/Dry Clime/Power stretch/Windstopper Kläder 0
nojo Windstopper-fleece Kläder 10
Martin Gidlund Windstopper Kläder 9
liedberg windstopper fleece Kläder 19
Ka-Ka Windstopper handskar Kläder 8
föhl Windstopper eller inte? Kläder 1
0399 Windstopper tech Jacket Kläder 0
avslutatmedlemskap150217 Goretex vs windstopper Kläder 12
sindrin Allroundbyxor: Windstopper ELLER Gore Tex Kläder 6
snurpen windstopper fleece Kläder 5
oskarg North Face Pamir Windstopper-väst Kläder 3
Andningsförmåga Gore-Tex vs. Windstopper Kläder 2
Ras Diskret Windstopper jacka? Kläder 1
s022vq Windstopper shell jacka Kläder 0
Regn och Windstopper? Kläder 7
Windstopper el. windcutter Kläder 2
norppa windstopper fleece? Kläder 16
1977 Windstopper Tyg? Kläder 1
Bra fleeceväst ej windstopper Kläder 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.