Fjällvandring V.31

Hej Alla glada äventyrare och andra frilufsare!
Är ganska ny på det här med fjällvandring. Men det är planerat att vi ska vandra en vecka i fjällen v. 31, så jag undrar om någon vet en fin led i området mellan Abisko och Nikkalukta (om man ej är sugen på kungsleden)? Har hört att det ska finnans något som heter mårmapasset, eller något i den stilen. Mejlar gärna med någon som har lite mera erfarenhet än jag.
Tack på förhand! Med vänliga hälsningar /Liisa

En trevlig variant är att vika av vid Abiskojaurestugorna och gå mot Unna Allakas, som ligger fantastiskt vackert. Därifrån kan man snedda över till Alesjaure, för en stärkande bastu. Sen t.ex. vidare genom Vistasvagge. Från Vistasstugorna kan man gå upp mot Nallo, ytterligare en mycket vacker väg. Från Nallo mot Kebne finns det flera alternativ, beroende på hur 'högaplint' man vill satsa.

/Per
[Ändrat av fson 2007-05-24 kl 19:14]

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Lapporten

Att gå via Mårmapasset är lite lagom spännande och betydligt roligare än Kungsleden. Vi tog den vägen som relativa nybörjare utan problem (nåja). Starta i Abisko Östra (tågstation) och gå genom Lapporten till Mårmapasset och vidare till Nikkaluokta antingen över Tjeuralako eller snedda in i Tarfaladalen. Läs gärna mer om vår vandring på http://www.folder.nu/abisko. Och sök på Mårmapasset här i forumet, det har diskuterats massor av gånger.

abisko, lapporten, mårmapasset, vistasdalen, nallo, keb, nikkaloukta är en fin tur, men lite lång för en vecka. I synnerhet som det kan vara klokt att avvakta med att gå över mårmapasset om det är busväder.
Men det går bra att "kortsluta" den rundan genom att gå direkt genom vistasdalen till nikkaloukta.

Mellan lapporten och mårmapasset är det ganska jobbig terräng med mycket videsnår. Själva mårmapasset är brant och på vistassidan handlar det om att balansera från block till block.

Tack för svaren! Blir verligen mer och mer inspirerad. Har ytterligare några frågor: Hur lång tid tror ni att det tar att vandra de föreslagna sträckorna, om man håller en ganska bra hastighet men ändå inte vill missa att njuta av allt det vackra?
Är även sugen på att bestiga kebnekaise, hur är normaleden? Skulle vilja prova att vandra från fjällstationen via Singistugorna och sedan därifrån till toppen. Är detta möjligt? Hur lång tid kan man räkna med att det tar? Hoppas på fler bra svar. Mvh / Liisa

ChicAndersson; sa:
Hej Alla glada äventyrare och andra frilufsare!
Är ganska ny på det här med fjällvandring. Men det är planerat att vi ska vandra en vecka i fjällen v. 31, så jag undrar om någon vet en fin led i området mellan Abisko och Nikkalukta (om man ej är sugen på kungsleden)? Har hört att det ska finnans något som heter mårmapasset, eller något i den stilen. Mejlar gärna med någon som har lite mera erfarenhet än jag.
Tack på förhand! Med vänliga hälsningar /Liisa
Jag har inte vandrat via Mårma, så det kan jag inte uttala mig om, men en betydligt trevligare väg till Kebnekaiseområdet än den från Abisko (via Kungsleden), får du om du väljer att åka några stationer till och kliva av i Katterjåkk för att därifrån vandra söderut via Stuor Kärpel och Unna Allakas till Alesjaure. Därifrån kan du sedan välja väg in i själva Keb-området.

HåkanF
[Ändrat av MAJJEN 2007-06-03 kl 14:31]

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips