Tips på fjällvandring

Sourva, rapadalen, aktse/skierffe, saltoluokta är en trevlig och rätt snabb tur som man hinner på en mindre än vecka om man är snabb (12-13mil). Finns ett par vad i dalen som kan va mycket vatten i men annars inget speciellt. ta bussen till Sourva och börja knata in i Sarek direkt efter dammarna. Dag 2 är du mitt i smeten nedanför Sarektopparna ute på Pielaslätten. Fint värre.
 
Gärna! Först ska sägas att du går under högsäsong, och dessutom en av de vanligaste rutterna. Det betyder att du inte är ensam. En fördel från säkerhetssynpunkt men en nackdel om man vill vara ensam. För att ange en storleksordning på "trängseln" gissar jag att du kommer att se ungefär tio personer om dan. De flesta på lite håll. Man väljer oftast själv om man vill stanna och prata eller bara morsa på avstånd.

Starta i Ritsem så har du resan över sjön avklarad (båt eller helikopter). Du landar då vid Änonjalme och går sen Padjelantaleden över bron över Vuojatädno. Gå uppför backen och ytterligare någon km så har du en finfin första tältplats intill stigen med både vatten och utsikt. Dag 2 går du till Treparksmötet, alltså över första bron, och svänger sen uppför en brant ås mot Kisuriskåtan. Lämpliga tältplatser finns lite överallt. Dag 3 fortsätter du längs spontana stigar in i Ruohtesvagge och vadar Smajlajokken, som rinner på grusbäddar och är uppdelad i flera armar. Skulle det vara för mycket vatten så tältar du före vadet och går över på morgonen, då vattenmängden brukar minska.

Dag 4 passerar du Skarja, går över pålyftsbron och vidare mot Tjåggnårisjokken, turens förmodligen största vad. Tidigt på säsongen finns här en snöbrygga ovanför stigen. Granska den i så fall noga och känn dig för med staven. Utan snöbrygga, eller vid osäkerhet, går du ner till svämkonen nära utloppet och går över där. Även här kan det vara lämpligt att tälta före vadet och gå över på morgonen.

Dag 5 fortsätter du på västra sidan av sjön Bierikjavrre och följer sen dess utlopp till Vuojnesskajdde, där det finns fina tältplatser. Man kan också gå en stig i passet mellan Vuojnesvarasj och Vuojnesskajdde. Dag 6 går du över Gukkesbron, förbi Nienndo och tar lite höjd på Njavveboullda så att du kan vada Njavvejågåsj kring 900 m, eller vid behov högre upp. Dag 7 släntrar du ner mot renhagen och bilvägen vid Suorva. Finns en del skrivet om detta här på Utsidan om du söker.

Du följer bilvägen till en olåst dörr till vänster om bilgrinden och hittar sen busshållplatsen direkt vid stora vägen.

Lycka till med din fjälltur önskar Pelle

Otroligt stort tack! Vilken beskrivning! Nu känns det mycket bättre och jag kan överblicka hela sträckan när jag studerar kartor. Mycket tacksam för detta.

En tanke som slår mig bara är om det är synd att missa Rapadalen? Det är ju något man läser om i varje tråd om Sarek och det känns som det identifierar parken. Om det är ett ”måste” att uppleva den, så är det givetvis värt att lägga till några dagar. Vad tror du?
 
Otroligt stort tack! Vilken beskrivning! Nu känns det mycket bättre och jag kan överblicka hela sträckan när jag studerar kartor. Mycket tacksam för detta.

En tanke som slår mig bara är om det är synd att missa Rapadalen? Det är ju något man läser om i varje tråd om Sarek och det känns som det identifierar parken. Om det är ett ”måste” att uppleva den, så är det givetvis värt att lägga till några dagar. Vad tror du?

Om du har dagarna och orken så är det naturligtvis ett alternativ. Lite jobbigare förstås med fler höjdmetrar, vattendrag och mer vegetation. Även blockterräng om du väljer den höga vägen. Svårt att säga hur du ska välja. Jag tror bara du själv kan svara på frågan!
 
Hej!

Jag är ny här på sidan och relativt ny till fjällvandring. Gjorde min första riktiga tur förra året mellan Abisko - Nikkaluokta. Vandringen var helt fantastiskt och precis vad jag önskar av en tur.

Hej! Hur lång tid tog det för dig denna vandring? Jag har vandrat en del men alltid med barn i släptåg så jag har svårt att bedöma vad jag skulle klara som vuxen själv.
Tack!
 
Om du har dagarna och orken så är det naturligtvis ett alternativ. Lite jobbigare förstås med fler höjdmetrar, vattendrag och mer vegetation. Även blockterräng om du väljer den höga vägen. Svårt att säga hur du ska välja. Jag tror bara du själv kan svara på frågan!

Det har du helt klart rätt i. Tack för synpunkterna. Jag ska fundera mer på detta.
 
Hej! Hur lång tid tog det för dig denna vandring? Jag har vandrat en del men alltid med barn i släptåg så jag har svårt att bedöma vad jag skulle klara som vuxen själv.
Tack!

Hej!

Vi hade överlag ett medeltempo, där vi traskade på men samtidigt tog oss tid att njuta. På dag 5 nådde vi Kebnekaise fjällstation. Dag 6 ägnade vi åt att bestiga sydtoppen. Dag 7 var vi framme i Nikkaluokta.

Så utan sydtoppen tog vandringen 6 dagar :)
 
Förslag på veckotur i ett bekant område. Alesjaure och Sälka har du ju passerat. Vistas och Nallo är väldigt fina områden, om du inte tog den vägen när du gick senast. Du kommer inte vara ensam, men det är inte som Kungsleden, när jag gick i slutet av Augusti träffade jag ca tre sällskap per dag på leden vissa etapper.

Dag 1: Katterjåkk – Valfojåkka (22km)
Dag 2: Valfojåkka – Alesjaure (24km)
Dag 3: Alesjaure – Vistas (20km)
Dag 4: Vistas – Nallo (9km)
Dag 5: Nallo – Unna Räita – Sälka (19km)
Dag 6: Sälka – Kebnekaise Fjällstation (24km)

 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mrty tips på 2-4 nätters fjällvandring med fiske? NORGE Fjällvandring 4
HanSolo Tips på 3-4 nätters fjällvandring med barn? Fjällvandring 10
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
Sl96 Fjällvandring alternativa rutter Abisko - Nikkaloukta eller tips på andra rutter Fjällvandring 21
Moga Fjällvandring varierad natur, tips på sträcka/led? Fjällvandring 5
Tarekfb Tips på område för fjällvandring i augusti, tält & folktomt? Fjällvandring 3
Lunkan90 Tips på regnjacka för fjällvandring Fjällvandring 10
Fjällnjutaren Tips på 3-4 mils fjällvandring i Lappland Fjällvandring 15
krihamm Tips på 5-7 dagars fjällvandring Fjällvandring 12
madfor4 Tips på fjällvandring i Dalarna? Fjällvandring 7
Noatun. Tips på tvådagars fjällvandring Jämtland Fjällvandring 1
Noahspappa Vill ha tips på fjällvandring 3 dagar Tärnaby/Hemavan Fjällvandring 3
hjerner tips på fjällvandring Fjällvandring 5
millamill tips på 2 dagars fjällvandring nära oslo? Fjällvandring 1
snuffle Tips på fjällvandring med övernattning i stuga Fjällvandring 10
niklaz Tips på tidig fjällvandring, ca 2:a veckan i juli Fjällvandring 12
fsundin Tips på område för fjällvandring i Norge? Gärna jämfört med Kebnekaise Fjällvandring 3
JohannaXX Tips på fjällvandring och fiske...? Kan Vindelfjällen vara något? Fjällvandring 13
jesper_gbg Tips på 5-dagars vandring? Fjällvandring 13
Sverker G Nybörjare på fjällvandring, tips önskas... Fjällvandring 4
Keep_walking Marsfjället - tips på rutt Fjällvandring 3
stormfrog Tips på hur jag tar båda Sytertopparna bäst i följd? Fjällvandring 1
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
JohannaO Tips på tältplats Vallbo-Anarisstugan-Lunndörren-Vallbo Fjällvandring 8
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 4
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
sebsts Tips på vandringsrutter 7-14 dagar i Norge, Juni/Augusti Fjällvandring 9
GezaX Abisko i slutet på september TIPS? Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
Hefigu Unna Allakas, men sen? Tips på rutt... Fjällvandring 8
Sewen Lofsdalen - tips på dagsturer med barn Fjällvandring 2
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Töre Söker tips på rutt nära Helags Fjällvandring 12
pal2 Tips på fjällsemester - Vart? Fjällvandring 14
Tobias.H Padjelantaleden - Tips på alternativa rutter Fjällvandring 3
Terhol Tips på en rundtur i Norrbotten Fjällvandring 1
ut_och_njut Två nätter på fulufjället. Tips sökes Fjällvandring 0
stormfrog Tips på vandringsleder i/runt Laponia UTANFÖR nationalparkerna? Fjällvandring 9
Struensee Tips på bekväm fjällresa med 10-månaders barn Fjällvandring 9
Lunkan90 Tips på förstavandring Fjällvandring 7
Groberg Tips på vandring, ev. sällskap. Fjällvandring 4
Claes_H Tips på fyrdagarstur runt Fulufjället? Fjällvandring 2
Christoffer_123 Tips på 4-5 dgr laponia Fjällvandring 3
stormfrog Tips på kortare vandring i Lappland med hund? Fjällvandring 5
Helena Bergman Tips på rutt Åre - Gäddede m FÅ VÄGAR Fjällvandring 6
tinyvaldemar Tips på fint hus för vandring Fjällvandring 3
tinab66 Tips på "Stugvadnring" norr &/eller väster om Abisko/Riksgränsen Fjällvandring 6
Essexblue Tips på tältplatser Anarisfjällen Fjällvandring 0

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...