Fjällvandring i extremvärme - erfarenhetstråden

Nu fick jag se på nära håll hur det blir när man slarvar med intaget av vätska och mat. Det var lite läskigt att se hur apatiska en människa kan bli. Och det är ingen höjdare upp på Kebnekaise.

Istället för resorb och salt kan man ju bara slicka i sig svetten och dricka sitt urin som Bear Grylls

Lite extremt och äckligt, men recycling är trendigt idag ju?

Lästips

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Jaså du skrev inte det, ok då får jag påminna dig om detta då.
Först din upplevelse med kramper m.m.
Fine!

Och sen kommer lärdomen på det: "Salta maten lite extra". Det är en uppmaning till folk i allmänhet att salta extra.
Slutsats: Du lärde dig nåt om dig själv och saltet, och vill att andra också lära sig samma sak, trots att du inte vet om folk lider av samma saltbrist som du.

Det är så myter skapas. Egna erfarenheter görs till allmängiltiga sanningar.
Bättre att bara utgå från sig själv, och inte hur nånting är för andra, för då kan man bli ifrågasatt.
(...) svettas man mycket kan man även få saltbrist fortare än man tror. Man får inga tidiga varningssignaler, och fattar kanske inte var håglösheten och huvudvärken kommer ifrån. (...)
Förstår du vad orden "kan" och "kanske" betyder? Samt att "svettas man mycket..." är villkoret för hela resonemanget?
Jag är helt övertygad om att Utsidans läsare är intelligenta nog att läsa mitt inlägg som det observandum det är avsett som, och naturligtvis inte kommer att stoppa i sig extra salt oavsett egna behov och just då rådande omständigheter.

Tillbaka till trådens ämne.

En tredje sak jag tänker på är den ökade osäkerheten om fjällvattnets kvalitet, för att inte säga säkerhet - just för att vi normalt är så bortskämda med att kunna dricka det så obekymrat.

Men en långvarig värmebölja sätter sannolikt fart på eventuellt otrevliga bacillers tillväxt, och det kan ligga fler döda djur här och var. Det var mindre kul att plötsligt se en död vildren (det var i Norge) mitt i den friskt porlande bäck, som jag just druckit ur knappt hundra meter nedströms. Nu blev jag inte sjuk, men det var sent på året och vattnet nära nollgradigt. Motsvarande incident under/efter många dagars värmebölja hade kanske fått ett annat slut.

En tredje sak jag tänker på är den ökade osäkerheten om fjällvattnets kvalitet, för att inte säga säkerhet - just för att vi normalt är så bortskämda med att kunna dricka det så obekymrat.

Men en långvarig värmebölja sätter sannolikt fart på eventuellt otrevliga bacillers tillväxt, och det kan ligga fler döda djur här och var. Det var mindre kul att plötsligt se en död vildren (det var i Norge) mitt i den friskt porlande bäck, som jag just druckit ur knappt hundra meter nedströms. Nu blev jag inte sjuk, men det var sent på året och vattnet nära nollgradigt. Motsvarande incident under/efter många dagars värmebölja hade kanske fått ett annat slut.
Min norska lärare sa alltid rinner vattnet så är det ingen fara. Jag har alltid följt det devisen och har aldrig haft problem med magen.

Nu fick jag se på nära håll hur det blir när man slarvar med intaget av vätska och mat. Det var lite läskigt att se hur apatiska en människa kan bli. Och det är ingen höjdare upp på Kebnekaise.
Har tyvärr sett på nära håll vad vätske- och saltbrist kan göra. Har man suttit och teskeds-matat livsfarligt dehydrerade småbarn med isotonisk sockersaltlösning som de genast kräks upp igen, så glömmer man det aldrig.

Relevansen för tråden är väl att man får tänka till lite extra om man har små barn med sig på fjället under värmebölja. De riskerar uttorkning mycket snabbare p g a sin mindre kroppsvolym i relation till hudytan, och de signalerar vätske- och saltbrist lika tydligt som vuxna.
Min norska lärare sa alltid rinner vattnet så är det ingen fara. Jag har alltid följt det devisen och har aldrig haft problem med magen.
Inte jag heller*, men kan tänka mig att risken ökar efter en långvarig värmebölja.
I detta fall hade vattnet bara hunnit rinna mindre än hundra meter, så osäkert om det fått godkänt av läraren ;)

* ...men i det fallet ska ingen dra några slutsatser av just mina erfarenheter - jag råkar vara begåvad med en plåtmage :)

Senast ändrad:
Kombinationen av stora snömängder och värmebölja i mitten av juli tyckte jag gjorde det svårt att ta sig över snölegor då de var oberäkneliga och mängden vatten i jokkarna gjorde vaden tuffare.

Vid Frippes fall var det omöjligt att duscha vid det vanliga fallet, istället fick en tillfällig ny ränna nyttjas.
1754398793229.png

En bra grej för mig om det råder sol och hög värme är att jag doppar min lilla mikrofiberhandduk (urgammal från Biltema, ca 30 x 40 cm) i vatten, sätter den på huvudet som en schalett, och trycker den likaledes doppade kepan ovanpå. Skön svalka, solskydd för öron och nacke, och även visst myggskydd. Nackdel: det är inte så vackert. Tur att man vandrar ensam!

En annan bra grej som jag en gång råkade komma på mer eller mindre av misstag är att för en gångs skull utnyttja den kylande effekten hos bomull. Om jag vet att det ska vara riktigt varmt, som i år, tar jag med en tunn bomullsskjorta. Kyler rätt bra!

Och, med risk för att åter glänta på locket till lattjolajbanlådan, jag har tryckt i en eller två vätskeersättningstabletter i vattenflaskan varje dag. Inte vet jag om det gör nån skillnad. Jag har även med mig en massa salta jordnötter och rostade mandlar, så det är möjligt att jag håller styr på mina saltnivåer ändå. Det har åtminstone inte skadat. (Annat än att jag möjligen har gött Big Hälsokost lite.)

För mig är det viktigt att vänja sig vid värmen i tid och inte låta sommarens långvandring bli första mötet med väderleken. Jag vet att alla inte har lämplig hudtyp för detta, men jag ser alltid till att sola upp huden så den blir brun och van med sol innan jag ger mig ut. Att ha gjort några kortare helgvandringar i sol och värme vänjer också kroppen och man får en behagligare tur.
Alla vet vi ju hur det känns på vårkanten då värmen kommer innan man har vant sig, man blir klibbig och flåsig samt blir solbränd och öm i huden.
Och ja; jag känner till cancer och andra risker med sol och värme men jobbar ofta emot bättre vetande ;-)
Metoden funkar lika bra om du använder solskydd, man blir värmetålig ändå. Och glöm inte att bada, bada, bada så fort du kommer åt.

Själv föredrar jag långärmat och långbyxat för att slippa smörja in mig, och för att slippa myggbett. Har aldrig haft shorts med på fjället faktiskt. Jag kör vindställ och keps/hatt med myggnät och ibland tunna skalvantar om myggen är jävliga. Kan blir varmt, men doppa kepsen i nån bäck så svalkar det bra. Varken badar eller dricker resorb. Salt mat och nötter räcker väl för mig.

För mig är det viktigt att vänja sig vid värmen i tid och inte låta sommarens långvandring bli första mötet med väderleken. Jag vet att alla inte har lämplig hudtyp för detta, men jag ser alltid till att sola upp huden så den blir brun och van med sol innan jag ger mig ut. Att ha gjort några kortare helgvandringar i sol och värme vänjer också kroppen och man får en behagligare tur.
Alla vet vi ju hur det känns på vårkanten då värmen kommer innan man har vant sig, man blir klibbig och flåsig samt blir solbränd och öm i huden.
Och ja; jag känner till cancer och andra risker med sol och värme men jobbar ofta emot bättre vetande ;-)
Metoden funkar lika bra om du använder solskydd, man blir värmetålig ändå. Och glöm inte att bada, bada, bada så fort du kommer åt.
Känner inte direkt igen mig. Solkräm klarar väl av det med solen på en gång, värme kanske man vänjer sig lite till men det är väldigt ovanligt med 30 grader och sol där jag bor och tror inte tillvänjningen faktiskt är så stor. Att träna eller tävla med någorlunda hög intensitet i värme tror jag också är väldigt individuellt hur bra det fungerar.

I år var det 12 grader och regn med några få fina dagar på 20 grader och sol innan det blev 2 veckor med sol och 30 grader några dagar in i juli.

Fast hudens färg påverkar inte förmågan att tåla värme. Däremot tål inte ljus hud lika mycket UV-strålning. UV-strålning och temperatur är olika saker. Vid midsommar är UV-strålningen i Sverige som starkast. Om lufttemperaturen då är 10°C eller 30°C har ingen betydelse för graden av UV-strålning.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips