Fjällvandring i extremvärme - erfarenhetstråden

Nu fick jag se på nära håll hur det blir när man slarvar med intaget av vätska och mat. Det var lite läskigt att se hur apatiska en människa kan bli. Och det är ingen höjdare upp på Kebnekaise.

Istället för resorb och salt kan man ju bara slicka i sig svetten och dricka sitt urin som Bear Grylls

Lite extremt och äckligt, men recycling är trendigt idag ju?

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Aircontact Pro – designad för de stora äventyren

Vandra med kvalitet! När packningen är tung och terrängen krävande gäller det att ha riktigt bra utrustning. Med Aircontact Pro har deuter skapat en ...

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Jaså du skrev inte det, ok då får jag påminna dig om detta då.
Först din upplevelse med kramper m.m.
Fine!

Och sen kommer lärdomen på det: "Salta maten lite extra". Det är en uppmaning till folk i allmänhet att salta extra.
Slutsats: Du lärde dig nåt om dig själv och saltet, och vill att andra också lära sig samma sak, trots att du inte vet om folk lider av samma saltbrist som du.

Det är så myter skapas. Egna erfarenheter görs till allmängiltiga sanningar.
Bättre att bara utgå från sig själv, och inte hur nånting är för andra, för då kan man bli ifrågasatt.
(...) svettas man mycket kan man även få saltbrist fortare än man tror. Man får inga tidiga varningssignaler, och fattar kanske inte var håglösheten och huvudvärken kommer ifrån. (...)
Förstår du vad orden "kan" och "kanske" betyder? Samt att "svettas man mycket..." är villkoret för hela resonemanget?
Jag är helt övertygad om att Utsidans läsare är intelligenta nog att läsa mitt inlägg som det observandum det är avsett som, och naturligtvis inte kommer att stoppa i sig extra salt oavsett egna behov och just då rådande omständigheter.

Tillbaka till trådens ämne.

En tredje sak jag tänker på är den ökade osäkerheten om fjällvattnets kvalitet, för att inte säga säkerhet - just för att vi normalt är så bortskämda med att kunna dricka det så obekymrat.

Men en långvarig värmebölja sätter sannolikt fart på eventuellt otrevliga bacillers tillväxt, och det kan ligga fler döda djur här och var. Det var mindre kul att plötsligt se en död vildren (det var i Norge) mitt i den friskt porlande bäck, som jag just druckit ur knappt hundra meter nedströms. Nu blev jag inte sjuk, men det var sent på året och vattnet nära nollgradigt. Motsvarande incident under/efter många dagars värmebölja hade kanske fått ett annat slut.

En tredje sak jag tänker på är den ökade osäkerheten om fjällvattnets kvalitet, för att inte säga säkerhet - just för att vi normalt är så bortskämda med att kunna dricka det så obekymrat.

Men en långvarig värmebölja sätter sannolikt fart på eventuellt otrevliga bacillers tillväxt, och det kan ligga fler döda djur här och var. Det var mindre kul att plötsligt se en död vildren (det var i Norge) mitt i den friskt porlande bäck, som jag just druckit ur knappt hundra meter nedströms. Nu blev jag inte sjuk, men det var sent på året och vattnet nära nollgradigt. Motsvarande incident under/efter många dagars värmebölja hade kanske fått ett annat slut.
Min norska lärare sa alltid rinner vattnet så är det ingen fara. Jag har alltid följt det devisen och har aldrig haft problem med magen.

Nu fick jag se på nära håll hur det blir när man slarvar med intaget av vätska och mat. Det var lite läskigt att se hur apatiska en människa kan bli. Och det är ingen höjdare upp på Kebnekaise.
Har tyvärr sett på nära håll vad vätske- och saltbrist kan göra. Har man suttit och teskeds-matat livsfarligt dehydrerade småbarn med isotonisk sockersaltlösning som de genast kräks upp igen, så glömmer man det aldrig.

Relevansen för tråden är väl att man får tänka till lite extra om man har små barn med sig på fjället under värmebölja. De riskerar uttorkning mycket snabbare p g a sin mindre kroppsvolym i relation till hudytan, och de signalerar vätske- och saltbrist lika tydligt som vuxna.
Min norska lärare sa alltid rinner vattnet så är det ingen fara. Jag har alltid följt det devisen och har aldrig haft problem med magen.
Inte jag heller*, men kan tänka mig att risken ökar efter en långvarig värmebölja.
I detta fall hade vattnet bara hunnit rinna mindre än hundra meter, så osäkert om det fått godkänt av läraren ;)

* ...men i det fallet ska ingen dra några slutsatser av just mina erfarenheter - jag råkar vara begåvad med en plåtmage :)

Senast ändrad:

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips