Fjällvandra med envävs "sommartält"?

Hej

Jag äger ett Six moon design Lunar Duo tält. Det har fungerat utmärkt på sörmlandsleden.

Jag undrar nu om jag ska fjällvandra sommartid behöver jag ytterliggare ett tält (som tål vind och kyla bättre) eller räcker det med en bra sovsäck.
 
Det beror lite på var och när.

Fjällen kan i vissa fall bli ganska vinteraktiga på sommaren, men det är inte på så många ställen.

Dessutom funkar nog ändå ett enkelt tält även då.

Hade två tält i somras till Keb, eftersom vi var för många att rymmas i ett. Det ena var ett litet envägss Jysk-tält köpt för en hundring! förstärkt de tämligen kassa glasfiberbågarna med alu-tejp, och allt gick utmärkt.
 
Det kan bli träligt väder på kalfjället så jag är inte benägen att chansa på strapatser där man har långt hem om tältet skulle gå sönder. Jag hade uppskattningsvis hård kuling och +2 grader med snöblandat regn ca 11:e juli i somras i Vålådalen, var hyfsat högt upp på ca 1100 meter. Sambon låg och läste i tältet i ca 24 timmar med avbrott för hundrastning då och då medan jag försökte fiska 30 min åt gången, kände mig som kapten Onedin. Har också haft stormvindar i tidig september vid Sylarna. Då är det skönt med tält som håller torrt och håller ihop. Risken för sånt väder är liten men helt klart en faktor att räkna med på kalfjäll, även mitt i sommaren.
 
Bomullstält och en 1/2 m snö fick vi en gång i Juni i Norge. Tältet genmblött men vi skottade rent runtom med hjälp av den metalskodda skärbrädan och till kvällen kom varm torr luft och torkade upp tältet. Fjäll betyder att man bör räkna med alla fyra årstiderna i snabb följd. Samerna har åtta.
Inblåst och inregnad har väl hänt att man blivit men det brukar gå över. Vi klarade oftast det med. Ha med bok eller spel.
 
Det är såklart bra att välja plats med omsorg men ibland är det platt som en pannkaka och dåligt med vindskydd och jag kan inte alla fjäll som jag är upp på. Då är det skönt att känna att grejerna säkert håller. Det är min erfarenhet. Jag hann bli 39 år innan jag råkade ut för stormbyar och då var jag inte så tuff. Ösregn och extremt kaftig vind hela natten. Jag trodde att tältet skulle blåsa sönder så jag sov inte en sekund, hade allt löst packat i ryggsäcken och sov med kläderna på. Det enda som hände när det var över var att en tältstång krökte sig permanent och jag är nöjd att jag la lite extra på tältet.
 
Lunar är stort ryggåstält fast med meschinnertält. Mesch är skönt i hetta, mindre skönt i vind och kyla. Går utmärkt att tälta i fjällen med ryggåstält, i jämförelse med moderna tunnel- eller kupoltält av bättre kvalitet ligger dock vindegenskaperna i lä...val av tältplats är mer kritiskt.

...var och en väljer vilken nivå av vädertålighet man vill ha på sina sovgrejor...undertecknad slutade med ryggås på 80-talet och har aldrig ångrat det...

//J
 
Ja det blir väl som alltid. Att man får testa och se helt enkelt. Så länge det inte blåser sönder eller liknande är det lungt.
 
Varför skulle enväggstält vara sämre på att tåla kraftig vind eller regn? Det beror väl på tältets form och materialets kvalitet, inte huruvida det finns ett innertält eller ej...?

Har själv använt ett enväggstält i flera år nu. Har tältat i Himalaya, Patagonien, Europa mfl ställen under 3 säsonger. Det har blivit en del nätter med busväder, men aldrig några problem.
 
Varför skulle enväggstält vara sämre på att tåla kraftig vind eller regn? Det beror väl på tältets form och materialets kvalitet, inte huruvida det finns ett innertält eller ej...?

Har själv använt ett enväggstält i flera år nu. Har tältat i Himalaya, Patagonien, Europa mfl ställen under 3 säsonger. Det har blivit en del nätter med busväder, men aldrig några problem.

...om du tittar på tältmodellen så ser du att det är ett envävs *ryggåstält*. Precis som du skriver har tältets form betydelse..;)...

//J
 
Vilket tält använder du? Nyfiken...

Varför skulle enväggstält vara sämre på att tåla kraftig vind eller regn? Det beror väl på tältets form och materialets kvalitet, inte huruvida det finns ett innertält eller ej...?

Har själv använt ett enväggstält i flera år nu. Har tältat i Himalaya, Patagonien, Europa mfl ställen under 3 säsonger. Det har blivit en del nätter med busväder, men aldrig några problem.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
rikard500 Söker god råd rörande ”sommartält” Bo och sova 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.