Fjällvandra med 3-månaders bebis

Hej!
Jag och sambon har precis fått tillökning av en liten kille som vi håller på att lära känna. Vi har inga semesterplaner i sommar men längtar till fjällen och funderar på att ta en tur i slutet augusti eller början septemberför att komma hemifrån och andas lite fjälluft. Då är lillen drygt 3 månader. Planen är isåfall att bo i en stuga el likn och ta dagsturer. Naturligtvis allt på lillens villkor.

Efterlyser tips på var vi skulle kunna åka, gärna Jämtland eller Härjedalen, inte för långt från Sundsvall där vi bor. Tipsa gärna om boende också.
Bör vara relativt lättgått då vi kommer bära killen i en pognae bärsele på bröstet. Han är tidig i utvecklingen och förutsättningen att kunna använda selen är att han kan sitta i den utan spädbarnsinlägg då det blir för varmt med det.

Tar gärna andra tips som kan vara matnyttigt. Tex kläder till lillen mm.
 
Hej,
Roligt att ni vill vandra med bebisen! Det blir säkert en minnesvärt och trevlig vandring för dig och din lilla familj. Vi var med våra bebisar/småbarn på fjällstationerna i Saltoluokta, Kvikkjokk, Abisko och Storulvån. Sedan bodde vi i stuga/lägenhet i Katterjokk, Abisko och Klimpfjäll också (ingen av dessa är riktigt nära Sundsvall, men kanske ändå värt att tänka på. Klimpfjäll och Storulvån ligger dock närmast av dessa). Av alla dessa ställen tyckte jag att det var bäst i Katterjokk då man har nära till allt som man kan behöva för en nödsituation med bebis (allt från blöjor och barnmat till tillgång till bilen och därmed sjukhus). Samtidigt har man högfjällskänsla redan när man tittar ut genom fönstret.
Med bebisarna var det som sagt viktigt för oss att vi kan hantera vissa "nödlägen" och därför ville ha ett basläger med vissa bekvämligheter, men ändå*kunna ta oss upp på kalfjället och slippa myggor redan efter en kortare vandring. Storulvån är dyrare då man måste i princip boka hotellstandard för att få*ett eget rum, vilket behövs med småbarn och bebisar (mest för att inte störa andra gäster). Här har man bilen nära, men ingen affär direkt. Men man är redan uppe på fjället med enklare vandringsstigar. Saltoluokta har ett väldigt fint och barnvänligt hus, men det tar lite tid att komma upp ur myggskogen, om de finns kvar alltså. Samma gäller för Kvikkjokk också, men här har man i alla fall bilen nära och en affär. Klimpfjäll är inte lika spektakulärt med tanke på att fjällen är mycket lägre, men man stannar med bilen mitt på fjällen och kan vandra var som helst där omkring Stekenjokk. Sedan kan man åka tillbaka till stugan och njuta av civilisationens bekvämligheter. Vi gjorde så att vi var 3 nätter i Saltoluokta och sedan 2 till i Klimpfjäll. Då blev det som en rund och fin upplevelse. Abisko tycker jag är mindre lämpligt med småbarn, då det enligt min erfarenhet finns så mycket mygg där. Det tar ju längre att ta sig upp på kalfjället därifrån. Men i början av september lär de väl ha dött redan. Mina kompisar var i Abisko med sin då 4 månaders bebis andra veckan i september 2010 och hade det mycket trevligt. Övernattade till och med 2 nätter i tält på väg till och från Kårsavaggi. Bland annat gjorde de en dagstur upp till trollsjön, vilket är bland det vackraste som finns i fjällen.
Så skönt att höra att du bär ergonomiskt med en Pognae!! Heja Sjalbarn!! Det jag tycker är bra att ha med när man bär barn på en vandring är en midjeväska av den större modellen (t.ex. Bergans Tydal 11l) som du kan ha som proviant- och skötväska. Sedan kan den andre vuxen ha en ryggsäck med extra kläder och eventuell övernattningsutrustning samt kök och den riktiga "maten". I och för sig kan du även ha en mindre ryggsäck på ryggen när du bär på magen, men jag trivdes bättre med midjeväskan eller till och med 2 stycken samtidigt - en framme och en bak. Annars är det samma tänk som när du gör en dagsutflykt hemma. Tänk på att ha med minst 2 ombyten till bebisen för per dag, då de gärna bajsar igenom blöjorna vid 2-6 månaders åldern. Och plastpåsar för att kunna transportera både använda blöjor och nedbajsade kläder. Väderskydd till bebisen som även funkar med bärselen (t.ex. en vatten- och vindtätt bärjacka eller väderskydd till selen). Går att fixa själv, så man behöver inte lägga stora summor på det. Jag brukade använda benvärmare i olika tjocklekar och material för att anpassa bebisens klädsel till väderförhållanden. Är det varmt, behövs inga, börjar det blåsa och blir kallare, dra på passande benvärmare och vantar, så behöver du inte ta ut bebisen. Riktigt kallt? Hemmasydda benvärmare gjorda av en gammal snöoverall som du klipper av benen och syr dit ett gummiband som håller de på plats. Samma kan du göra med ärmarna. Och tänk på att du kan amma i bärsele också, i fall att du inte har redan lärt dig så kan jag rekommendera det starkt just för att kunna fjällvandra utan att behöva sitta ner hela tiden. Kom ihåg värmande amningsinlägg då också, det drar ibland ganska mycket uppe på fjället. Men du vet säkert redan det, så det är nog bäst att du frågar i fall att du vill veta något :)

Och grattis till bebisen :)
 
Vi gick till Stensdalsstugan.

Hejsan,

Vi var uppe med vår lilla grabb i Jämtlandsfjällen första veckan i Juni i år. Han var 4.5 månader då. Vår plan från början var att knata runt Jämtlands-fyrkanten (Vålådalen-Lunndörrstugorna-Vålåstugorna-Stensdalsstugorna-Vålådalen) och bo i tält. Men det var bara 4 grader varmt och hällregnade när vi kom upp och lillen började hosta i tältet på eftermiddagen (hade varit förkyld veckan innan), så vi avbröt det lilla försöket :)

Istället valde vi att vandra in till Stensdalsstugan dagen efter och ha den som basläger. Min fru bar lillen i sjal och jag bar all utrustning. Gick precis hur bra som helst.

Nu har Slagathoria redan svarat på det mesta, men ett tips är att ha med ett tält! Vi hade även med ett sådan på dagsturerna under påsken (då han var bara 2.5 månader). Är oerhört skönt att snabbt kunna slå upp ett väder/vind/myggskydd när det ska ammas, byta blöja, eller bara om liten vill kunna sträcka på sig.

Vår grabb sover verkligen som en stock i både bärsjal och vår Thule Chariot - pulka. Så en "normalt" upplägg har varit ungefär 2 timmar vandring - sen paus med fika/lunch/blöjbyte och vidre igen när familjen är redo. Tog oss två sådana 2-timmars pass att gå in till Stensdalsstugan som ligger oerhört vackert en 14 km från Vålådalen.

/ Stefan

PS: Jag hade valt att vandra i September om det är möjligt....med lite tur är det slut på myggsäsongen då! Vi valde början av Juni för att just slippa mygg och knott.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Vindskydd Fjällvandra - var? Fjällvandring 26
Peifen Fjällvandra nu Fjällvandring 7
kjpil Område att fjällvandra med småbarn? Fjällvandring 16
Lunkan90 Fjällvandra söderut Fjällvandring 16
seemore Fjällvandra/national park Fjällvandring 7
Wasseslotta Fjällvandra från Ljungdalen första veckan i september Fjällvandring 2
Matteevaldsson Ska fjällvandra nästa år och få så mycket tips som möjligt. Fjällvandring 11
backaj Nya ställen att fjällvandra, utanför leden! Fjällvandring 8
rinia Fjällvandra för första gången (Lapplandsfjällen) Fjällvandring 44
fjording Fjällvandra i oktober? Fjällvandring 13
Noahspappa Fjällvandra med barnvagn Fjällvandring 6
Påveen Fjällvandra bland fjordar i norge tips. Fjällvandring 2
Snorkeljohn Fjällvandra nära Göteborg!? Fjällvandring 9
notaraver Någon som skall fjällvandra i Nordnorge? (en fråga om samåkning) Fjällvandring 0
glenn o.c. Vill fjällvandra men var. Fjällvandring 9
mli.86 Fjällvandra ensam? Fjällvandring 46
rottemark Fjällvandra i början av juni Fjällvandring 16
Erika80 Någon som är sugen på att fjällvandra i sommar? Fjällvandring 5
Annette A Fjällvandra v 33 Fjällvandring 0
yogafreak Fjällvandra i Norge i augusti, Tips på bra ställe? Fjällvandring 11
"Nubepensierosa" Fjällvandra med fyrbenta vänner Fjällvandring 14
tt_85 Fjällvandra i Sverige i Juni.. Var är det bäst att gå? Fjällvandring 13
kullagulla Fjällvandra med komfort Fjällvandring 4
femma Fjällvandra med många barn - tips? Fjällvandring 11
2004-06-16 Varför fjällvandra ? Fjällvandring 50
pontusbergöö fjällvandra några dagar i maj-juni? Fjällvandring 5
Ace 374 Fjällvandra i Timberlandkängor ?? Fjällvandring 20
karin_h fjällvandra söder om Östersund? Fjällvandring 7
AniMal Ska fjällvandra för första gången.... Fjällvandring 8
Andréas Kronblad Var fjällvandra i slutet av september? Fjällvandring 12
sachsaren Fjällvandra gärna solo! (Tekniska aspekter) Fjällvandring 21
avslutatmedlemskap1004 Fjällvandra inte solo Fjällvandring 95
7508 Fjällvandra med småbarn? Fjällvandring 2
wolfman Fjällvandra själv? Fjällvandring 5
humbug Fjällvandra nu Fjällvandring 1
graylingman Fjällvandra med rullstol?? Fjällvandring 8
telleus Fjällvandra i Hardanger!!? Fjällvandring 4
qvanting Fjällvandra i september? Fjällvandring 4
Fjällvandra i början av juni? Fjällvandring 7
LeilahSonny Vandrar med 7 månaders valp Fjällvandring 3
Struensee Tips på bekväm fjällresa med 10-månaders barn Fjällvandring 9
björsi Dagsturer med 6 månaders bebis Fjällvandring 17
fruttas Vandra med 7 månaders Fjällvandring 5
sanwhe Vandra med 2-3 månaders bebis Fjällvandring 11
DaisyMiller Vandra med bebis? Fjällvandring 29
Gunilla Grövelsjötips för dagsvandringar med bebis? Fjällvandring 4
Pellepassat Tält eller stuga med bebis? Fjällvandring 1
christianthell Keb med bebis Fjällvandring 22

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.