Fjällvandra med många barn - tips?

Har läst en del inlägg om fjällvandring med barn och fastnar på att en del beskriver ryggsäcken som mycket tung - med ett barn med på vandringen! Vi (jag och min fru) är på väg med våra fyra barn nu i sommar och några fjällrävar är vi inte. Våra barn är 10, 8, 6 och 4 - har någon bara några smarta tips på vad vi bör och inte bör göra med så många små barn? Vi är inte ute efter att "bevisa" något så vi är nog väldigt presigelösa men vi vill uppleva en del saker ändå - någon natt i tält, en liten "toppbestigning" (med en 4-åring så inser vi att topp är en relativ sak), laga mat ute, att hela äventyret inte tar så mycket mer än 3-4 dagar. Barnen är laddade - föräldrarna börjar bli nervösa - ser fram emot era mycket insiktsfulla tips!
 
Välj en plats där det är nära att gå till kalfjället. Gå tills ni inte ser vägen/järnvägen. Sätt upp tältet vid en fin plats, nära en jokk och en fin sten att klättra på, och gör dagsturer till fina sjöar, toppar eller helt enkelt "runt" dalen. Stanna så många dagar som ni orkar bära med er mat för. Har ni bil kan någon av de vuxna eventuellt gå två gånger och hämta "resten".

Ni kommer att få underbara dagar! När våra barn var 7, 5 och knappt 2 gjorde vi så i Kärkevagge. Bättre ställe finns inte!
 
Hyr en stuga/hytte och ha som bas gärna uppe i kalfjället, gå i dagscirklar därifrån. Tälta kan man göra vid stugan eller ngn natt lite längre bort men det är skönt med tak och torkmöjligheter om vädret är vrångt.
//J
 
Ett bra tips på ett lättvandrat område är Stekenjokk. Vägen går uppe på kalfjället så ni slipper jobbiga stigningar. Det är nära till den norska gränsen där det finns mäktiga toppar att titta på. Fixa ett basläger en bit från bilen och gör dagsturer därifrån. Ta det lugnt och njut.
 
Baslägervarianten är bra

Trevligt om alla kan ligga i samma tält och då tycker jag att tältkåta är en bra lösning. Tälta nedanför trädgränsen i närheten av någon jokk. Hur tar ni er till fjällen?

Thure
 
Oj vad många bra svar - tack!

Bra tips allting! Tack. Vi hade tänkt oss att kanske ge oss på Jotunheimen (vi har tur att kunna göra ett övernattningsstopp i Trysil hos släkten) - kan det vara något? Jag var där själv när jag var yngre och kommer ihåg att det var "fantastiskt" och att det fanns alla möjligheter att bo och äta på exvis Spiterstulen - men jag har inga klara minnen om det är barnvänlig vandring. Men nu när jag läser en del av råden kanske också Trysil själv kan vara ett alternativ? Eller är det för tillrättalagt kanske för att väcka fjällusten?
 
Bra tips allting! Tack. Vi hade tänkt oss att kanske ge oss på Jotunheimen (vi har tur att kunna göra ett övernattningsstopp i Trysil hos släkten) - kan det vara något? Jag var där själv när jag var yngre och kommer ihåg att det var "fantastiskt" och att det fanns alla möjligheter att bo och äta på exvis Spiterstulen - men jag har inga klara minnen om det är barnvänlig vandring. Men nu när jag läser en del av råden kanske också Trysil själv kan vara ett alternativ? Eller är det för tillrättalagt kanske för att väcka fjällusten?

Jotunheimen i de lägre delarna fungerar alldeles utmärkt! Går man på stigarna och tar sig runt området där, så är det inga problem. Högfjäll är väl att avrekommendera då väderskiftningarna kan göra sig väl påminda och det sker snabbt..

// Jocke, som ska tillbaka till Jotun i sommar!
 
Ja, och en ren att ta packningen på!
Äh, förlåt jag kunde bara inte låta bli. Det var inte heller illa menat, bara så skönt att någon kan ge ett både seriöst och småtokigt råd! Vallhundar fungerar tyvärr bäst med sin egen förare, men visst har man drömt mer än en gång. Kåta är ett gått råd, eftersom man kan elda kan man också torka - och det brukar behövas. Är fyraåringen en lättviktare kan en vävd bärsjal också vara bra, när en fyraåring tar slut är det slut och att släpa storryggan "om utifall att" är jobbigt! Tror ni kan få en fin tur, barnen är ju faktiskt ganska stora! Vår åttaåring gick 16 km. med packning i Härjedalen i somras, i den åldern orkar de mer än man tror! Har man många viljor att ta hänsyn till kan det annars vara en god idé att bjuda med någon extra vuxen. Vi brukar "placera" mormor och morfar i en stuga vid fjällkanten och kan därför vara rätt fria i att lämna den för dagen tröttaste/suraste hemma om det skulle behövas... Lycka till! Anna
 
Tack igen!

Vallhund och ren köps alltså in snarast! Ärligt talat - vi är väldigt tacksamma för alla svar och det vi nog kommit fram till är att det blir "baslägersvarianten" med någon/några tältnätter och kortare turer runt lägret. Det får bli Norge det här året eftersom vi om det kniper har tillgång till "hytte". Kåta får som sagt bli ett framtida äventyr som låter kul. Vi skall försöka avrapportera vår fjällpremiär vad det lider - vi ser verkligen fram emot det efter all uppmuntran!
 
Valdalen-lättillgängliga fjäll

Hejsan!

Valdalen är ett litet fjällhemman ca 5 km in i Norge i höjd med Grövelsjön. Där finns stugor och rum att hyra. Strax väster om Valdalen kommer vägen upp på kaljället och där finns det lämpliga vandringsstigar, även led till Svukuriset en fjällstion. Båthusberget är ett fjäll lite längre västerut med en mkt fin vy utöver Femunden.

Sörmlandsscouter har varit på läger vid Valdalen vid ett par tillfällen. Nästa sommar är det dags igen.

http://katrineholm.ssf.scout.se/arrangemang/lager99/lagerbil.htm

http://katrineholm.ssf.scout.se/arrangemang/lager04/index.htm

Hälsningar
Sven
 
Äventyrsvecka för alla åldrar

Hej! Det går utmärkt att vandra med små barn i fjällen. Om man kan tänka sig att gå i grupp finns aktivitetsföretaget Fjälltur som ordnar "Äventyrsvecka för alla åldrar" i Helagsfjällen i augusti. Turen underlättas genom att tyngre grejer (tält, kök, mat etc.) stationeras ut av guiderna i förväg. Minst två guider följer med på turen. Var och en bär lite personliga saker, sovsäck och liggunderlag. Turen innehåller både tältnätter, matlagning utomhus, paddling och mountainbikecykling. För den som vill blir det en topptur på Helags. Se bilder och dagsprogram här: http://www.fjalltur.se/?handle=122
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Vindskydd Fjällvandra - var? Fjällvandring 26
Peifen Fjällvandra nu Fjällvandring 7
kjpil Område att fjällvandra med småbarn? Fjällvandring 16
Lunkan90 Fjällvandra söderut Fjällvandring 16
seemore Fjällvandra/national park Fjällvandring 7
Wasseslotta Fjällvandra från Ljungdalen första veckan i september Fjällvandring 2
Matteevaldsson Ska fjällvandra nästa år och få så mycket tips som möjligt. Fjällvandring 11
backaj Nya ställen att fjällvandra, utanför leden! Fjällvandring 8
Mini87 Fjällvandra med 3-månaders bebis Fjällvandring 2
rinia Fjällvandra för första gången (Lapplandsfjällen) Fjällvandring 44
fjording Fjällvandra i oktober? Fjällvandring 13
Noahspappa Fjällvandra med barnvagn Fjällvandring 6
Påveen Fjällvandra bland fjordar i norge tips. Fjällvandring 2
Snorkeljohn Fjällvandra nära Göteborg!? Fjällvandring 9
notaraver Någon som skall fjällvandra i Nordnorge? (en fråga om samåkning) Fjällvandring 0
glenn o.c. Vill fjällvandra men var. Fjällvandring 9
mli.86 Fjällvandra ensam? Fjällvandring 46
rottemark Fjällvandra i början av juni Fjällvandring 16
Erika80 Någon som är sugen på att fjällvandra i sommar? Fjällvandring 5
Annette A Fjällvandra v 33 Fjällvandring 0
yogafreak Fjällvandra i Norge i augusti, Tips på bra ställe? Fjällvandring 11
"Nubepensierosa" Fjällvandra med fyrbenta vänner Fjällvandring 14
tt_85 Fjällvandra i Sverige i Juni.. Var är det bäst att gå? Fjällvandring 13
kullagulla Fjällvandra med komfort Fjällvandring 4
2004-06-16 Varför fjällvandra ? Fjällvandring 50
pontusbergöö fjällvandra några dagar i maj-juni? Fjällvandring 5
Ace 374 Fjällvandra i Timberlandkängor ?? Fjällvandring 20
karin_h fjällvandra söder om Östersund? Fjällvandring 7
AniMal Ska fjällvandra för första gången.... Fjällvandring 8
Andréas Kronblad Var fjällvandra i slutet av september? Fjällvandring 12
sachsaren Fjällvandra gärna solo! (Tekniska aspekter) Fjällvandring 21
avslutatmedlemskap1004 Fjällvandra inte solo Fjällvandring 95
7508 Fjällvandra med småbarn? Fjällvandring 2
wolfman Fjällvandra själv? Fjällvandring 5
humbug Fjällvandra nu Fjällvandring 1
graylingman Fjällvandra med rullstol?? Fjällvandring 8
telleus Fjällvandra i Hardanger!!? Fjällvandring 4
qvanting Fjällvandra i september? Fjällvandring 4
Fjällvandra i början av juni? Fjällvandring 7
såg Är det många som går från Abisko ner till Vakkotavare Fjällvandring 9
elinalicia Hur många dagar är det kul att vandra som relativ nybörjare? Fjällvandring 28
leoerdfelt Kungsleden, ljust i många timmar. Fjällvandring 7
linusand Hur många nordiska berg har du bestigit? Fjällvandring 3
Johan.H Första fjällturen - Jämtlandstriangeln, många frågor Fjällvandring 44
Ainon Hur många dagar tror ni behövs? (Sarek) Fjällvandring 2
Pwe Hur många pippisar? Fjällvandring 11
nr23se Hur många fjällvandrare i sverige? Fjällvandring 2
nr23se Många turtips var? Fjällvandring 5
P.D Hur många kalorier käkar ni ? Fjällvandring 7
Per J Många åsikter! Fjällvandring 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.