Fjällvandra med fyrbenta vänner

Hej hej,
Skall ge mig ut i fjället för första gången med min hund.
Har relativt bra vana att vistas ute men är osäcker på om jag glömt tänka på något kring hundens prylar. Här är vad jag tar med till hunden:

Foder
Extra gott
Tuggben
kåsa
Koppel
Sele
Sovfilt
Täcken, en varm och en vattentät (kortpälsad hund)
Tasssalva
Hundens första hjälpen

Om det saknas ngt är jag tacksam för tips :)
Ha det
 
Jag har aldrig varit i fjällen , men jag skulle ta med mig festing medel och festing plockare..min hund får festingar va hon än är tycker jag.
 
Tack för tipset :)
Han har fästing halsband på sig och fästingplockare ingår i första hjälpen. Håller med att fästingar inte är roliga och att man alltid hittar några!
// Gabbi
 
Utrustning

Är till fjälls ca 60 dagar/år med våra två Schäfrar. De går ständigt klövjade eller hjälper till att dra pulkan. Det jag har med mig sommar och vinter skiljer sig inte mycket.

"Första hjälpen"
Skydd för tassarna(Neoprenstrumpa)
Tassalva/myggmedel(Tre ess)
Foder
Vikbar matskål
Lina med expander och BGB karbin
Nomesele=vintern
Täcke=vinter
Klövjeväskor=sommar

Våra hundar(Schäfer, Dobermann och Vorsteh-KH) har genom alla år varit riktigt trötta när tältet slagits upp. Min erfarenhet har varit att de varit nöjda med att sova direkt på marken så länge sovplatsen varit väderskyddad(absiden)och torr. Täcke brukar jag ha med mig på vinterturerna då temperaturen kan sjunka rejält, tog även med mig det under hösten/jakt när jag hade Vorsteh´n. Tuggben/leksaker brukar det inte finnas tid eller ork för. Men, om du har en högvarvig hund och du eller hunden vill bära med sig ben, leksaker eller sovfilt så varför inte? Jag har inte stött på fästingar i norr och västerbottensfjällen men kan inte utala mig hur det ser ut längre söderut.

Kom ihåg att detta är vad jag anser är viktigt och att det kan variera från person till person vad man vill ha med sig.

Lycka till!
 
Det låter vettigt det du skrivit.
Chopper älskar sina leksacker så nån tar jag nog med om det skulle va så att det blir för pissigt och jag bestämmer mig för att ligga kvar i tältet lite längre än vanligt :)
Hoppas det kommer gå bra, han är väldigt liten så en filt behöver han nog...en bitig liten hund!
Kollade vädret..ser ut som jag kommer få snö :( aja det är väl bättre än regn!
Ha det/ Gabbi
 

avslutad210712

Gäst
Vet inte var Ni har tänkt gå men jag har aldrig hört talas om fästingar i norrbottensfjällen.
 
Hundar har en benägenhet att gå där de vill och det kanske blir på de torraste ställena...
Jag har alltid en "hundhanduk" en sån som suger upp extra mycket vatten till min hund.
Sover man i tält är det mysigare om inte jycken är dyngsur och så har våra rottisar lätt för att få våteksem.
 
Fästingar finns inte i fjällen.
Men se över hunden innan du åker så att det inte sprids fästingar dit. Dom överlever inte vintern men dom kan leva en sommar och ställa till problem för andra hundar den tid dom lever.

Thomas
 
Har hört att det kan vara bra att ha med superlim för att kunna limma ihop en sprucken klo. Har aldrig provat själv.

Brukar släpa med kortison, inte för att det egentligen behövs eftersom det inte finns så mycket orm i fjällen.

Som godis brukar jag torka kött (okryddat) inbillar mig att det är godare än Frolic.

Jag brukar ha en sån sittlapp som liggunderlag till vovven, passar lagom till en liten terrier, sedan får min fleecejacka fungera som sovfilt.

/Ulf
 
Myggmedel

Myggspray är bra att ha med för hunden kan bli rätt utsatt om man är i områden med mkt mygg.

/M
 
Goddag, idag gäller det, åker till storulvån mot kvällen!

Fästingar är inget problem...kontrollera hunden ganska regelbundet. Det skadar inte att ha med pincett i vilket fall, fästingar eller inte.

Som extra gotta har jag med torkad lever vilket chopper är galen i samt lite andra torkade köttbitar.
Tog med extra energirik foder också som han gått på nu i två veckor, vill inte att han skall magra. Han är redan ganska slimmad, en rackare på ca 6,5 kg.

Det dära med superlim låter jätte skumt skall jag säga, men en sprucken klo skulle faktiskt kunna bli aktuellt....hmmm funderar på detta lite. Kortison tabletter har jag med funderat på men tror inte att det blir aktuellt ...får se.

Är faktiskt lite orolig för natten. Det kommer nån gång bli minusgrader eftersom väderprognosen tyder på snö och chopper är väldigt frusen av sig och skakar lätt. Tar med en fleece filt som jag tänkte lägga i en sopsäck och bilda som en liten öpen krypin...har med en bit liggunderlag också. Låter detta för mkt? Det gör inget "bättre förberedd än svärande" eller som man säger egentligen "better sure than sorry"

//Gabbi
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Vindskydd Fjällvandra - var? Fjällvandring 26
Peifen Fjällvandra nu Fjällvandring 7
kjpil Område att fjällvandra med småbarn? Fjällvandring 16
Lunkan90 Fjällvandra söderut Fjällvandring 16
seemore Fjällvandra/national park Fjällvandring 7
Wasseslotta Fjällvandra från Ljungdalen första veckan i september Fjällvandring 2
Matteevaldsson Ska fjällvandra nästa år och få så mycket tips som möjligt. Fjällvandring 11
backaj Nya ställen att fjällvandra, utanför leden! Fjällvandring 8
Mini87 Fjällvandra med 3-månaders bebis Fjällvandring 2
rinia Fjällvandra för första gången (Lapplandsfjällen) Fjällvandring 44
fjording Fjällvandra i oktober? Fjällvandring 13
Noahspappa Fjällvandra med barnvagn Fjällvandring 6
Påveen Fjällvandra bland fjordar i norge tips. Fjällvandring 2
Snorkeljohn Fjällvandra nära Göteborg!? Fjällvandring 9
notaraver Någon som skall fjällvandra i Nordnorge? (en fråga om samåkning) Fjällvandring 0
glenn o.c. Vill fjällvandra men var. Fjällvandring 9
mli.86 Fjällvandra ensam? Fjällvandring 46
rottemark Fjällvandra i början av juni Fjällvandring 16
Erika80 Någon som är sugen på att fjällvandra i sommar? Fjällvandring 5
Annette A Fjällvandra v 33 Fjällvandring 0
yogafreak Fjällvandra i Norge i augusti, Tips på bra ställe? Fjällvandring 11
tt_85 Fjällvandra i Sverige i Juni.. Var är det bäst att gå? Fjällvandring 13
kullagulla Fjällvandra med komfort Fjällvandring 4
femma Fjällvandra med många barn - tips? Fjällvandring 11
2004-06-16 Varför fjällvandra ? Fjällvandring 50
pontusbergöö fjällvandra några dagar i maj-juni? Fjällvandring 5
Ace 374 Fjällvandra i Timberlandkängor ?? Fjällvandring 20
karin_h fjällvandra söder om Östersund? Fjällvandring 7
AniMal Ska fjällvandra för första gången.... Fjällvandring 8
Andréas Kronblad Var fjällvandra i slutet av september? Fjällvandring 12
sachsaren Fjällvandra gärna solo! (Tekniska aspekter) Fjällvandring 21
avslutatmedlemskap1004 Fjällvandra inte solo Fjällvandring 95
7508 Fjällvandra med småbarn? Fjällvandring 2
wolfman Fjällvandra själv? Fjällvandring 5
humbug Fjällvandra nu Fjällvandring 1
graylingman Fjällvandra med rullstol?? Fjällvandring 8
telleus Fjällvandra i Hardanger!!? Fjällvandring 4
qvanting Fjällvandra i september? Fjällvandring 4
Fjällvandra i början av juni? Fjällvandring 7
monterey Just nu: Vänner i Padjelanta behöver tips Fjällvandring 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.