Fjällvandra med barnvagn

Mina planer för sommaren har ändrats och jag får ta med sonen på 2 år om jag nu vill vandra något :)
Inte mig emot men det kräver nog att jag kan gå med en vagn då han inte orkar gå några längre sträckor!

Finns det något vackert ställe i härjedalen eller jämtland där man kan gå med vagn, en tur på ca 3 dagar?!
 
Det har nyss varit en tråd som behandlar barnvagn och fjällvandring som verkade komma fram till en del bra tips, finns här: http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=78305

Annars skulle jag nog spontant hellre ta en bärstol till en tvååring. Du får väl inte med så mycket packning, men du slipper i gengäld bära en vagn över gud vet vad för terräng...
 
Mina planer för sommaren har ändrats och jag får ta med sonen på 2 år om jag nu vill vandra något :)
Inte mig emot men det kräver nog att jag kan gå med en vagn då han inte orkar gå några längre sträckor!

Finns det något vackert ställe i härjedalen eller jämtland där man kan gå med vagn, en tur på ca 3 dagar?!

Att knuffa en vagn framför sig på leder med utstickande stenar eller rötter skulle jag nog vilja beskriva som en mardröm. Om din tvååring inte är alltför stor än så borde en bärstol funka annars är nog kanske vagnarna från Chariot ett bra alternativ. De har extremt stora hjul och du kan dra dem efter dig med sele vilket underlättar framkomligheten. Tyvärr kostar de såklart en slant.
 
I den andra tråden rekommenderas grusvägen längs Handölan mot Tjallingen. En sådan tur ger utrymme för många upplevelser. T ex borde det gå att:
  • Tälta innan hängbron, något nedströms, i den glesa fjällbjörkskogen. Ca 1,5 km från Storulvån men ändå relativt ostört.
  • Tälta halvvägs efter grusvägen där vägen går närmast vattnet. Roliga stenar att kasta och fritt val mellan öppet läger för tältet eller att gömma det bland träden.
  • Vid Tjällingen finns det tältplatser strax hitom vadet. Det borde gå att köra barnvagn nästan hela vägen kanske med undantag av de sista 50meterna.
  • Det går nog också bra att ta en utflykt över Handölan vid Tjallingen på Hängbron. Det är dock lite skräpigt där pga renskötseln.
  • Vid Tjallingen finns ett dass.
 
Vanlig barnvagn går bort tycker jag. Chariot är fina men dyra, om priset har betydelse så kan du köpa en begad eller ny cykelkärra (typ biltema) och dra den efter dig. Du tar alltså bort framhjulet och ordnar ett handtag att dra med (tex svetsa ett T). Har dragit barn i svårare terräng än vad jag trodde var rimligt. Ännu bättre om man är 2 vuxna då kan en putta o den andre dra och lyfta om det blir riktigt svårt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Vindskydd Fjällvandra - var? Fjällvandring 26
Peifen Fjällvandra nu Fjällvandring 7
kjpil Område att fjällvandra med småbarn? Fjällvandring 16
Lunkan90 Fjällvandra söderut Fjällvandring 16
seemore Fjällvandra/national park Fjällvandring 7
Wasseslotta Fjällvandra från Ljungdalen första veckan i september Fjällvandring 2
Matteevaldsson Ska fjällvandra nästa år och få så mycket tips som möjligt. Fjällvandring 11
backaj Nya ställen att fjällvandra, utanför leden! Fjällvandring 8
Mini87 Fjällvandra med 3-månaders bebis Fjällvandring 2
rinia Fjällvandra för första gången (Lapplandsfjällen) Fjällvandring 44
fjording Fjällvandra i oktober? Fjällvandring 13
Påveen Fjällvandra bland fjordar i norge tips. Fjällvandring 2
Snorkeljohn Fjällvandra nära Göteborg!? Fjällvandring 9
notaraver Någon som skall fjällvandra i Nordnorge? (en fråga om samåkning) Fjällvandring 0
glenn o.c. Vill fjällvandra men var. Fjällvandring 9
mli.86 Fjällvandra ensam? Fjällvandring 46
rottemark Fjällvandra i början av juni Fjällvandring 16
Erika80 Någon som är sugen på att fjällvandra i sommar? Fjällvandring 5
Annette A Fjällvandra v 33 Fjällvandring 0
yogafreak Fjällvandra i Norge i augusti, Tips på bra ställe? Fjällvandring 11
"Nubepensierosa" Fjällvandra med fyrbenta vänner Fjällvandring 14
tt_85 Fjällvandra i Sverige i Juni.. Var är det bäst att gå? Fjällvandring 13
kullagulla Fjällvandra med komfort Fjällvandring 4
femma Fjällvandra med många barn - tips? Fjällvandring 11
2004-06-16 Varför fjällvandra ? Fjällvandring 50
pontusbergöö fjällvandra några dagar i maj-juni? Fjällvandring 5
Ace 374 Fjällvandra i Timberlandkängor ?? Fjällvandring 20
karin_h fjällvandra söder om Östersund? Fjällvandring 7
AniMal Ska fjällvandra för första gången.... Fjällvandring 8
Andréas Kronblad Var fjällvandra i slutet av september? Fjällvandring 12
sachsaren Fjällvandra gärna solo! (Tekniska aspekter) Fjällvandring 21
avslutatmedlemskap1004 Fjällvandra inte solo Fjällvandring 95
7508 Fjällvandra med småbarn? Fjällvandring 2
wolfman Fjällvandra själv? Fjällvandring 5
humbug Fjällvandra nu Fjällvandring 1
graylingman Fjällvandra med rullstol?? Fjällvandring 8
telleus Fjällvandra i Hardanger!!? Fjällvandring 4
qvanting Fjällvandra i september? Fjällvandring 4
Fjällvandra i början av juni? Fjällvandring 7
Anke79 Vandring med barnvagn Fjällvandring 1
kjpil fjällvandring med barnvagn? Fjällvandring 20

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.