Fjällvandra i början av juni

Hej!

Vi är en grupp studenter på LTU med varierande erfarenhet av friluftsliv som har pratat om att passa på att ta sig ut till någon av våra nationalparker och vandra. Smidigast vore att göra det i anslutning till slutet av VT/början av HT, eftersom vi ändå är här uppe då. Det lättaste valet skulle väl vara början av HT, dvs slutet av augusti, men eftersom det är omtentaperiod då blir det svårt att planera. Därför skulle jag vilja få lite information om vad som kan vara aktuellt i början av juni.

Ge gärna flera olika förslag med varierande svårighetsgrad, så att vi kan anpassa efter vilka som följer med. Vi är inte ute efter tuffast möjliga utmaning, utan framför allt den mest storslagna naturen. Vad det gäller den aspekten är väl Sarek svårslaget, men är det möjligt att göra en vandring där njutbar under den tiden på året? Problemet överallt i fjällen är väl att snön ligger kvar på höga höjder, och att dalarna är dränkta.

Det handlar om en tur på cirka en vecka.

Tack på förhand!
 
Spontant så blir det nog väldigt blött vid den tiden om ni ska upp i fjällen. Kan ju ha fel men jag skulle hellre sikta på sommar eller helst höst. Lyckas ni få loss en vecka i slutet av augusti eller tidigt september så tycker jag att det är en härlig tid på året.
 
En snabb titt på STF:s hemsida visar att de i jämtland öppnar runt 20:e juni och i Kebnekajseområdet nån vecka tidigare. Det finns en bra orsak till dessa datum. Att gå innan KAN vara underbart, men kan också vara BLÖTT och skittjobbigt (helt enkelt en chansning). Er termin på hösten börjar väl i slutet av augusti, satsa på veckan innan dess. Förhoppningsvis har mygggen då mer eller mindre dött också.

Christian
 
Abisko

skulle kunna fungera i juni. Kanske skall ni gardera med skidor/snöskor vid färder på lite högre höjder.

Thure
 
Haha, vi var i Gränsen över 1:a maj 2009 och vi hade ett riktigt snöväder då. 18 m/s vindar och kraftigt snödrev så de stängde toppliftarna mitt på dagen. Man såg INGENTING och det var varning för snödrivor i pisten. Var lite kul att försöka åka i backen och helt plötsligt köra in i en lårhög snödriva som man inte kunde se.

Njut av vinterns sista skidåkning i Riksgränsen, fram till midsommar.. :)
 
I juni bör ni gå i gummistövlar och ha galonlårings, längre norrut kan skidor stundtals vara mer njutbara. Glöm inte wetexduk för att torka upp med.
 
Okej, det låter nästan omöjligt att fullfölja den planen alltså...

Muddus ska jag faktiskt till nu i helgen, för en 3-dagarsvandring. Får se om jag fastnar tillräckligt för den parken för att rekommendera den för de andra.

Det skulle absolut vara enklare att göra en sådan vandring på sensommaren, som jag också skrev. Vår terminstart ligger helt perfekt för det, men eftersom det är omtentaperiod veckan innan det kommer det förmodligen vara vissa som börjar en vecka tidigare än oss andra. Därför blir det svårt att planera.

Thureb skriver att Abisko skulle kunna fungera. Varför skulle det vara större chans där än i de andra parkerna?
 
Det låter ju som ett klart rimligt skäl tycker jag.

Är det någon som varit i Abisko den tiden och kan bekräfta att det kan vara möjligt att göra en vandring då, utan att behöva kriga sig fram varannan meter?

Jag har vänner som varit där i början (första veckan) av juni. Totalintrycket är att det är blött och inte särskilt grönt. Augusti låter bättre, alternativt om ni kan vänta åtminstone till mitten av juni med att åka till Abisko.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Fjällvandra i början av juni? Fjällvandring 7
Vindskydd Fjällvandra - var? Fjällvandring 26
Peifen Fjällvandra nu Fjällvandring 7
kjpil Område att fjällvandra med småbarn? Fjällvandring 16
Lunkan90 Fjällvandra söderut Fjällvandring 16
seemore Fjällvandra/national park Fjällvandring 7
Wasseslotta Fjällvandra från Ljungdalen första veckan i september Fjällvandring 2
Matteevaldsson Ska fjällvandra nästa år och få så mycket tips som möjligt. Fjällvandring 11
backaj Nya ställen att fjällvandra, utanför leden! Fjällvandring 8
Mini87 Fjällvandra med 3-månaders bebis Fjällvandring 2
rinia Fjällvandra för första gången (Lapplandsfjällen) Fjällvandring 44
fjording Fjällvandra i oktober? Fjällvandring 13
Noahspappa Fjällvandra med barnvagn Fjällvandring 6
Påveen Fjällvandra bland fjordar i norge tips. Fjällvandring 2
Snorkeljohn Fjällvandra nära Göteborg!? Fjällvandring 9
notaraver Någon som skall fjällvandra i Nordnorge? (en fråga om samåkning) Fjällvandring 0
glenn o.c. Vill fjällvandra men var. Fjällvandring 9
mli.86 Fjällvandra ensam? Fjällvandring 46
Erika80 Någon som är sugen på att fjällvandra i sommar? Fjällvandring 5
Annette A Fjällvandra v 33 Fjällvandring 0
yogafreak Fjällvandra i Norge i augusti, Tips på bra ställe? Fjällvandring 11
"Nubepensierosa" Fjällvandra med fyrbenta vänner Fjällvandring 14
tt_85 Fjällvandra i Sverige i Juni.. Var är det bäst att gå? Fjällvandring 13
kullagulla Fjällvandra med komfort Fjällvandring 4
femma Fjällvandra med många barn - tips? Fjällvandring 11
2004-06-16 Varför fjällvandra ? Fjällvandring 50
pontusbergöö fjällvandra några dagar i maj-juni? Fjällvandring 5
Ace 374 Fjällvandra i Timberlandkängor ?? Fjällvandring 20
karin_h fjällvandra söder om Östersund? Fjällvandring 7
AniMal Ska fjällvandra för första gången.... Fjällvandring 8
Andréas Kronblad Var fjällvandra i slutet av september? Fjällvandring 12
sachsaren Fjällvandra gärna solo! (Tekniska aspekter) Fjällvandring 21
avslutatmedlemskap1004 Fjällvandra inte solo Fjällvandring 95
7508 Fjällvandra med småbarn? Fjällvandring 2
wolfman Fjällvandra själv? Fjällvandring 5
humbug Fjällvandra nu Fjällvandring 1
graylingman Fjällvandra med rullstol?? Fjällvandring 8
telleus Fjällvandra i Hardanger!!? Fjällvandring 4
qvanting Fjällvandra i september? Fjällvandring 4
hsp Sen vandring början av October Fjällvandring 2
nicko_ Gå Svartsjön/Gaskkajavri-Tarfala eller omvänt -- är det möjligt i början av september? Fjällvandring 11
Jonity Ammarfjället början av juli Fjällvandring 4
jonw Grövelsjön/Femundsmarka i början av oktober? Fjällvandring 10
MrsNHP Saltoluokta i början av september? Fjällvandring 3
8Bald Galdhöpiggen början juni Fjällvandring 0
Christoffer_123 Vadning Sarek i början av juli Fjällvandring 5
kopperhead Vandra till Skierfe början av juni 2019 Fjällvandring 2
coffeefolder Solovandring 7-10 dagar i fjäll slutet av Juni/början av juli Fjällvandring 16
Erik.erik Snöläget i muddus nu i början av maj Fjällvandring 6
Knallarn Jämtlandstriangeln början av juni - möjligt? Fjällvandring 25

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.