Varför fjällvandra ?

Jag vill lägga in en fjällvandring varje sommar och saknar den om jag inte fått vandra på sommaren.

Men varför ?

Man kan ibland undra varför man släpar runt saker på ryggen och sover på ett liggunderlag, brottas med mygg, kämpar i uppförsbackar, får ont i fötterna, äter ur en gryta, utan toalett och badar i kallt vatten. Vill bara höra era argument.
 
Man kan ibland undra varför man släpar runt saker på ryggen och sover på ett liggunderlag, brottas med mygg, kämpar i uppförsbackar, får ont i fötterna, äter ur en gryta, utan toalett och badar i kallt vatten. Vill bara höra era argument.
Jag ska ge ett mer uttömmande svar senare, men först vill jag ge lite moteld mot ett förväntat svar.

Ity, man kan ju vänta sig att ett givet svar är "För att man sen ska uppskatta allt det man har i vardagslivet" (god mat, dusch, espressomaskin med mjölkskummare...)

Och jag kan bara konstatera att den känslan (åtminstone hos mig) försvinner inom ett par timmar efter att jag återvänt till civilisationen. Första duschen är great, första färska frukten och nybakt bröd är gott, men sen är allt banne mig som vanligt. Det är inte så att man "lidit" svårt under naturvistelsen, och sen ägnar resten av året åt att gotta sig åt hur bra vi har det...

Särskilt inte idag när jag är skitbakis, samtidigt som det fallit 5cm rent slask ute.
 
Man kan ibland undra varför man släpar runt saker på ryggen och sover på ett liggunderlag, brottas med mygg, kämpar i uppförsbackar, får ont i fötterna, äter ur en gryta, utan toalett och badar i kallt vatten.

Inte konstigt att arbetskamrater och bekanta tycker man är lite knäpp...

Min ena dotter har försvarat mitt fjällvandrande för en närstående person: "Men mormor, mamma måste få hålla på så där, det är hennes sätt att hämta kraft för att orka med..."

Mycket klokt sagt av flickan, hon var bara tonåring då. För hon hade rätt. Fjällvandringen är ett sätt att balansera stressen och jäktet i tillvaron. Att bara få vara, njuta av landskapet, rätta sej efter väder och vind, klara sej utmärkt bra med det ganska begränsade antalet prylar som får plats i en ryggsäck.

Hälsn. BM
 

avslutad210712

Gäst
Varför måste man ha en klubba i handen, några till i en väska och ett antal bollar man slår framför sig för att få lite motion.

Den frågan är betydligt svårare för mig att förstå jämfört med att åka till fjällen och vara totalt avskuren från allt vad kontakt med "civilisationen" heter.

PS: Är jag den enda moderna människan utan en egen blogg :)
 
min första fjällvandring var delvis för att jag skulle använda alla prylar som jag köpt genom åren och som aldrig användes, och på köpet fick jag en mycket annorlunda upplevelse. Dessutom är det enda tillfället på året som jag är helt ensam. Men om det fanns ett laptop batteri som höll i en vecka skulle jag ta med min thinkpad, för mig skulle det vara en dubbel njutning och jag ser inget fel i det.
 

avslutad210712

Gäst
Men om det fanns ett laptop batteri som höll i en vecka skulle jag ta med min thinkpad, för mig skulle det vara en dubbel njutning och jag ser inget fel i det.

Så länge man inte ser något fel i vad man bär med sig så kan man ta med sig vad som helst. Fast du lär nog aldrig vinna priset för årets lättaste packning :)
 
Jag vill lägga in en fjällvandring varje sommar och saknar den om jag inte fått vandra på sommaren.

Men varför ?

Man kan ibland undra varför man släpar runt saker på ryggen och sover på ett liggunderlag, brottas med mygg, kämpar i uppförsbackar, får ont i fötterna, äter ur en gryta, utan toalett och badar i kallt vatten. Vill bara höra era argument.

Nu är det bara 130 av mina 515 vandringsdagar som jag tillbragt i fjällen - och merparten
har varit i Sydnorge. Min senaste fjällvandring, med dåligt väder, svullna älvar i Reinheimen
och magsjuka fick mig att fundera på om jag ska skippa fjällen iår om det är lika sen snösmältning.

Annars, om vandring i allmänhet: Släpandet har jag försökt dra ned på för att spara rygg och knän. 15 kg räcker för en 10-dagarstur i fjällen (8 dagar söderut, det går åt mer mat)
och jag kanske spanar in diverse lättlösningar även framgent, Jag har inte precis brottats
med mygg ens i Nordnorge, och i syd är de näst intill obefintliga. Kämpa i uppförsbackar -
jag vet inte om det är kamp direkt; på min 63-årsdag började jag en vandring i Frankrike med en stigning på 1800 meter och sådant hör till tjusningen. Ett pass om dagen håller doktorn borta.

Höjdskillnaderna i fjällen är i jämförelse beskedliga. Ont i fötterna får jag nästan aldrig, men jag slår av stortår.

Lägerliv är en njutning - det är på intet vis ett pris utan en viktig del av upplevelsen. Jag tvättar mig med en tvätthandske och föredrar bäcken framför dusch i stuga - man behöver ju inte ha handduk!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Vindskydd Fjällvandra - var? Fjällvandring 26
Peifen Fjällvandra nu Fjällvandring 7
kjpil Område att fjällvandra med småbarn? Fjällvandring 16
Lunkan90 Fjällvandra söderut Fjällvandring 16
seemore Fjällvandra/national park Fjällvandring 7
Wasseslotta Fjällvandra från Ljungdalen första veckan i september Fjällvandring 2
Matteevaldsson Ska fjällvandra nästa år och få så mycket tips som möjligt. Fjällvandring 11
backaj Nya ställen att fjällvandra, utanför leden! Fjällvandring 8
Mini87 Fjällvandra med 3-månaders bebis Fjällvandring 2
rinia Fjällvandra för första gången (Lapplandsfjällen) Fjällvandring 44
fjording Fjällvandra i oktober? Fjällvandring 13
Noahspappa Fjällvandra med barnvagn Fjällvandring 6
Påveen Fjällvandra bland fjordar i norge tips. Fjällvandring 2
Snorkeljohn Fjällvandra nära Göteborg!? Fjällvandring 9
notaraver Någon som skall fjällvandra i Nordnorge? (en fråga om samåkning) Fjällvandring 0
glenn o.c. Vill fjällvandra men var. Fjällvandring 9
mli.86 Fjällvandra ensam? Fjällvandring 46
rottemark Fjällvandra i början av juni Fjällvandring 16
Erika80 Någon som är sugen på att fjällvandra i sommar? Fjällvandring 5
Annette A Fjällvandra v 33 Fjällvandring 0
yogafreak Fjällvandra i Norge i augusti, Tips på bra ställe? Fjällvandring 11
"Nubepensierosa" Fjällvandra med fyrbenta vänner Fjällvandring 14
tt_85 Fjällvandra i Sverige i Juni.. Var är det bäst att gå? Fjällvandring 13
kullagulla Fjällvandra med komfort Fjällvandring 4
femma Fjällvandra med många barn - tips? Fjällvandring 11
pontusbergöö fjällvandra några dagar i maj-juni? Fjällvandring 5
Ace 374 Fjällvandra i Timberlandkängor ?? Fjällvandring 20
karin_h fjällvandra söder om Östersund? Fjällvandring 7
AniMal Ska fjällvandra för första gången.... Fjällvandring 8
Andréas Kronblad Var fjällvandra i slutet av september? Fjällvandring 12
sachsaren Fjällvandra gärna solo! (Tekniska aspekter) Fjällvandring 21
avslutatmedlemskap1004 Fjällvandra inte solo Fjällvandring 95
7508 Fjällvandra med småbarn? Fjällvandring 2
wolfman Fjällvandra själv? Fjällvandring 5
humbug Fjällvandra nu Fjällvandring 1
graylingman Fjällvandra med rullstol?? Fjällvandring 8
telleus Fjällvandra i Hardanger!!? Fjällvandring 4
qvanting Fjällvandra i september? Fjällvandring 4
Fjällvandra i början av juni? Fjällvandring 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.