Fjällvandra gärna solo! (Tekniska aspekter)

Hej!

Det här inlägget har givetvis en direkt anknytning till forumet som öppnades av herr tigertämjare.

Innan jag kommer till mitt egentliga ärende, vill jag bara i all korthet karakterisera mina vandringsvanor:
Fastän jag är en ytterst social och ganska försiktig människa, är jag fullständigt kompromisslös i ett avseende:

Jag vandrar ensam!

Det finns en hel bunt mycket starka motivationer varför folk vandrar ensam och varför folk gärna tar de större riskerna, dessa motivationer är välkända och jag tänker inte upprepa dem. Det handlar knappast om någon kick. Det är något helt annat, ni som vandrat ensamma vet nog vad jag menar...

Nu till ärendet, nämligen den tekniska sidan.
Jag har ofta och länge funderat över vad man göra kan OM man trots all försiktighet ligger ute med brutet ben och måste skaffa hjälp.

Att lämna detaljerad färdplan är en självklarhet!

Vad jag syftar på är ett aktivt medel att kontakta någon eller höra av sig. Mobiltelefoni är hopplös, återstår andra slags radiotekniska och/eller pyrotekniska hjälpmedel.
Det finns t.ex. satellitbaserade pejlsändare som är ganska brukliga innom seglar- och havskajakbranschen. Deras nakdel är dock att de har en oskärpa av upp till 17 sjömil. Det räker om man befinner sig i en röd gummiflotte på en grå vattenyta, men det är allt för oprecist för ett starkt strukturerat och bevuxet fjällområde.
Dessutom finns som sagt pyroteknik, alltså magnesiumfacklor och små nödraketer som stiger 80 m.

FRåGAN: Har någon av er praktiska erfarenheter med sådant eller möjligen andra intressanta förslag och tips angående signalteknik?? Portabel signalteknik! ;)

En sista tanke om den mycket intressanta ensamvandringsdiskussionen.
Stilen av några inlägg påminner mig faktiskt om den mäktiga svenska jägarlobbyns verksamhet. Hela detta eländiga skitsnacket om blodtörstiga odjur, om farliga björnar och vargar!

Räkna antalet anfallna vandrare och bärplockare! Det är så gott som obefintligt. 2-3 stycken under de senaste 100 åren.

Räkna antalet jaktolyckor!
Varje år händer tragiska jaktolyckor. Jag syftar inte alls på jägare som skjuter på varandra, det är deras "yrkesrisiko". Jag syftar på vandrare och bärplockare.
Den 22 september 2002 var jag på vägen in i Sarek, stod på en kulle och lyssnade på nyheterna och hörde att en 80årig älgjägare av misstag hade dödat en bärplockare. Jag blev så arg! Samtidigt tog jag det som ett typiskt exempel för riskernas sanna proportion till varandra.

Hamna mellan en björnhona och hennes unge - och du kan avskriva ditt liv. Men man måste verkligen vara mycket "blind" för att hamna där.

Gör en emsamvandring i Sarek utan färdplan - och du tar vansinniga risker. Men lämna en färdplan och ta det lite försiktigt - och den återstående risken är nog inte större än att cykla omkring i en storstad eller på en landsväg. Om man inte överskattar den egna förmågan och kraften. Nybörjare borde definitivt inte börja ensamvandra i Sarek.

AAterstår bara en enda fråga: Varför blir mina inlägg så j***a långa? :(

Georg
 
saxaren; sa:
Det finns t.ex. satellitbaserade pejlsändare som är ganska brukliga innom seglar- och havskajakbranschen. Deras nakdel är dock att de har en oskärpa av upp till 17 sjömil. Det räker om man befinner sig i en röd gummiflotte på en grå vattenyta, men det är allt för oprecist för ett starkt strukturerat och bevuxet fjällområde.


Hmmm. Huvudsaken är väl att kunna få iväg ett meddelande om att man överhuvudtaget är i nöd.

Den extra risken du tar som ensamvandrare är ju att bli liggande vid liv men orörlig tills någon saknar dig. Således är det viktigaste att överhuvudtaget få iväg ett meddelande att *någon* är i nöd *ungefär* där du är.
 
Det finns en bra pryl som löser detta problem, tyvärr kostar den ca: 30k......men Breitling har en klocka som har en inbyggd nödsändare som larmar till räddningstjänsten. Lätt att ta med, löser problemet men som sagt priset.........

//Uffe
 
Satellittelefon?

Åtminstone tidigare fanns ett satellitbaserat mobiltelefonsystem som jag har för mig hette Iridium. De gick i putten men telefonerna fortsatte visst att fungera ett tag till vad som sedan hände vet jag inte.

Dyrt men har använts t ex av expeditioner i Arktis.

Nödsändarsystemet ovan verkar vettigt har för mig att t ex Globetrotter säljer sådana sändare.

Hälsningar Thure
 
Hm, det verkar gå ut på pejlsändare, om man absolut vill skaffa en elektronisk leksak.

Satellittelefon är ju obetalbar, åtminstone för mig.
Dessutom lär de vara ganska stora och tunga. Vilket påminner mig om denna östtyska vits:

-Hur funkar ditt nya ryska armbandsur?
-Bra, men batterierna är så tunga. (Och sedan låtsades man att bära en hink eller koffert i varje hand.)

/Georg
 
Hallå hallå!

haskell; sa:
saxaren; sa:
Satellittelefon är ju obetalbar, åtminstone för mig.
Dessutom lär de vara ganska stora och tunga.
Mja, inte nu längre. Motorola 9505 är hyfsat behändig.

Hmm, det var en intressant hänvisning. Inte bara för storlekens skull, utan också för prisets skull.

Denna satellittelefon kostar ju mindre än en av dessa nödsändare som sänder på 406 MHz, vilket är en förutsättning för att kunna använda nödsändaren även efter år 2008, där 121,5 MHz-frekvensen kommer att inställas. Än är 121,5 MHz-frekvensen vanligast (och billigast), det finns t.ex. 600.000 flygplan som använder nödsändare med denna frekvens.

406 MHZ-frekvensen har en betydligt mindre oskärpa, den sänder digitala signaler och kan t.o.m. nå GPS-precision. Och den är dessutom och i motsats till 121,5 MHz-frekvensen utrustad med en personlig kod, dvs folk i räddningscentralen ser direkt att det bara handlar om en av dessa ensamvandrare :(, inte om en Boeing 747 som ligger någonstans i Sarek.

En satellit-nödsändare är ju utan tvivel mycket enklare konstruerat än en satellit-telefon -- den i mina ögon orimliga prisskillnaden motiveras av tillverkarna med den påstått enorma pålitligheten av det lilla gula plasttinget.

/Georg
 
Om man nu antar att man lämnat färdplan och en tid då man skulle vara tillbaka. Då saknar någon en och förhoppningsvis larmar räddningstjänst eller liknande.

Ljusstav, signalspegel och visselpipa är alla enkla medel att kunna signalera till någon som söker efter en. Sen finns alltid de 3. 3 märken som visar att du är i nöd, t.ex. 3 eldar.
 
saxaren; sa:
Denna satellittelefon kostar ju mindre än en av dessa nödsändare som sänder på 406 MHz, vilket är en förutsättning för att kunna använda nödsändaren även efter år 2008, där 121,5 MHz-frekvensen kommer att inställas. Än är 121,5 MHz-frekvensen vanligast (och billigast), det finns t.ex. 600.000 flygplan som använder nödsändare med denna frekvens.


/Georg

Halloj Georg!

Satte nästan kaffet i vrångstrupen när jag såg vad du skrev. Ska 121,5Mhz-frekvensen tas bort år 2008? Samtliga ELT (emergency locator transmitter) är väl inställda på 121,5 eller på 121,5 samt 250Mhz, så det borde komma någon form av info från luftfartsmyndiheterna om att nödfrekvensen ska ändras, eller är det bara jag som har missat att läsa dylik information? Skulle vara väligt tacksam om du hade någon vidare information om frekvensbytet.

Mvh Jesper
 
När får man använda COSPAS-SARSAT satellit-nödsändare?

Det har jag inte funnit närmare information om. Kanske vi kommer att ta med nödsändaren i år (en vän är seglare och har en 260g sändare för oss). Själva satellitsignalen ger ingen positionsinformation men helikoptern kommer at pelja in sändaren.

Jag har väl funnit information om hur systemet egentligen fungerar: http://www.cospas-sarsat.org/Index_Frame_English.html
och att Räddningsverket tar hand om SARSAT alerts http://www.srv.se , men varken den ena eller andra sidan ger upplysningen jag leter efter.

Jag läsar att det krävs -direkt-livshotande-situation- innan jag får använda sändaren. Räcker brutna ben på en av oss? Kompisen kunde ju säkra honom (boende, vatten etc) och förtsätta till nödtelefonen (där det inte krävs direkt livshotande situation...)?

Jag är väldigt osäker när larmet är rimligt överhuvudtaget. Nödsituationer i fjällen händar ju inte alltid plötsligt och när når jag livshotandet om situationen blir värre och värre men kanske inte dödlig? Varken Fjällräddningens eller Fjällsäkerhetsrådets hemsidor är särskilt hjälpsamma ( http://www.cifro.info / http://www.environ.se/fjallsakerhet/) i detta avseendet (regler när larm är rimligt).

Finns erfarenheter med SARSAT / SAR i Sverige hos Utsidan? Kanske någon som är med på fjällräddningen?

mvh, Lukas
 
Fick en knasig idé: Om det inte finns redan så skulle man väl kunna utveckla nån slags färgpatron för nödläge, vilken sprutar ut nån typ av signalfärg, vilket skulle underlätta sökandet för spaningsplan. En stor orange prick på backen som är lätt att upptäcka från luften. Biologiskt nedbrytbar kan den ju åxå vara kanske...
 
mördarsnigel; sa:
Fick en knasig idé: Om det inte finns redan så skulle man väl kunna utveckla nån slags färgpatron för nödläge, vilken sprutar ut nån typ av signalfärg, vilket skulle underlätta sökandet för spaningsplan. En stor orange prick på backen som är lätt att upptäcka från luften. Biologiskt nedbrytbar kan den ju åxå vara kanske...

...eller en stor färgad tygbit. Allt som avviker från det normala i omgivningen är ett tecken på att någon är där (om någon söker efter en). Därför kan man hänga upp kläder, lämna saker där de inte borde vara med mera. Läste en artikel om detta i lokaltidningen då gubbar i 70- 80årsåldern försvinner med jämna mellanrum.
http://www.ltz.se/artikel_standard.php?id=108701&avdelning_1=101&avdelning_2=142
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Vindskydd Fjällvandra - var? Fjällvandring 26
Peifen Fjällvandra nu Fjällvandring 7
kjpil Område att fjällvandra med småbarn? Fjällvandring 16
Lunkan90 Fjällvandra söderut Fjällvandring 16
seemore Fjällvandra/national park Fjällvandring 7
Wasseslotta Fjällvandra från Ljungdalen första veckan i september Fjällvandring 2
Matteevaldsson Ska fjällvandra nästa år och få så mycket tips som möjligt. Fjällvandring 11
backaj Nya ställen att fjällvandra, utanför leden! Fjällvandring 8
Mini87 Fjällvandra med 3-månaders bebis Fjällvandring 2
rinia Fjällvandra för första gången (Lapplandsfjällen) Fjällvandring 44
fjording Fjällvandra i oktober? Fjällvandring 13
Noahspappa Fjällvandra med barnvagn Fjällvandring 6
Påveen Fjällvandra bland fjordar i norge tips. Fjällvandring 2
Snorkeljohn Fjällvandra nära Göteborg!? Fjällvandring 9
notaraver Någon som skall fjällvandra i Nordnorge? (en fråga om samåkning) Fjällvandring 0
glenn o.c. Vill fjällvandra men var. Fjällvandring 9
mli.86 Fjällvandra ensam? Fjällvandring 46
rottemark Fjällvandra i början av juni Fjällvandring 16
Erika80 Någon som är sugen på att fjällvandra i sommar? Fjällvandring 5
Annette A Fjällvandra v 33 Fjällvandring 0
yogafreak Fjällvandra i Norge i augusti, Tips på bra ställe? Fjällvandring 11
"Nubepensierosa" Fjällvandra med fyrbenta vänner Fjällvandring 14
tt_85 Fjällvandra i Sverige i Juni.. Var är det bäst att gå? Fjällvandring 13
kullagulla Fjällvandra med komfort Fjällvandring 4
femma Fjällvandra med många barn - tips? Fjällvandring 11
2004-06-16 Varför fjällvandra ? Fjällvandring 50
pontusbergöö fjällvandra några dagar i maj-juni? Fjällvandring 5
Ace 374 Fjällvandra i Timberlandkängor ?? Fjällvandring 20
karin_h fjällvandra söder om Östersund? Fjällvandring 7
AniMal Ska fjällvandra för första gången.... Fjällvandring 8
Andréas Kronblad Var fjällvandra i slutet av september? Fjällvandring 12
avslutatmedlemskap1004 Fjällvandra inte solo Fjällvandring 95
7508 Fjällvandra med småbarn? Fjällvandring 2
wolfman Fjällvandra själv? Fjällvandring 5
humbug Fjällvandra nu Fjällvandring 1
graylingman Fjällvandra med rullstol?? Fjällvandring 8
telleus Fjällvandra i Hardanger!!? Fjällvandring 4
qvanting Fjällvandra i september? Fjällvandring 4
Fjällvandra i början av juni? Fjällvandring 7
Ralphandersson Vandra i sydliga fjäll på höstlovet, och gärna fiska också Fjällvandring 3
jaberg TIPS! Tur på 5-7 dagar, gärna med tågförbindelse Fjällvandring 3
Grangfors Hur är den att gå nu för en nybörjare? Jag går gärna med tält trots fina stugor. Fjällvandring 9
nacud_hotmail.com Göteborg-Enafors gärna Storsnasen Fjällvandring 15
fsundin Tips på område för fjällvandring i Norge? Gärna jämfört med Kebnekaise Fjällvandring 3
gittan2 Hej vandrare/fotograf med stav (gärna personligt utf)! Fjällvandring 3
williamkarlsson 15 åring solo? Fjällvandring 35
Nallo94 Solo Abisko-Nikka Fjällvandring 45
Svartvik Tur m tält i Nor/Sve i Maj, solo nybörjare Fjällvandring 12
veni Reseberättelse från min solo vandring, Nordkalottvägen Kilpisjärvi till Kautokeino Fjällvandring 16

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.