Fjällvandra/national park

Hej nu håller jag på att bli tokig på att jag inte kan göra ett val. Så nu vänder jag mig till er. Jag och min kille ska vandra första veckan i augusti. Vi vill gärna ta bil dit vi ska vandra så där av har jag haft svårt att hitta lämpliga turer. Förra året var vi 3 dagar i Muddus national park, som var helt fantastiskt! I år vill vi ha något liknande men gärna med lite bergigare. Varit inne på fulufjället och sonfjället, men oroar mig att det ska vara en massa folk. Både jag och killen gillar känslan av att känna oss helt ute i öde marken. Har någon erfarenhet av dessa fjäll? Eller något annat alternativ? Vi vill gärna vara ute minst 4 dagar och max 6 dagar. Alla tips uppskattas augusti är snart här :D
 
Jag uppfattar det som att ni vill göra en rundtur med tält på 4-6 dagar, och kanske i den södra delen av fjällkedjan. Jag anar också en låsning till nationalparker(?), vilket jag tycker är en onödig begränsning. Både Sonfjället och Fulufjället är intressanta områden, men 4-6 dagar?

Jag har två förslag. Åk till Grövelsjön och gå en tur längs leder till Svukuriset i Norge och runda Rogensjön i Sverige. Blir kanske ca 10 mil. Om det känns långt så kan ni parkera vid Ramundberget och gå mot nordväst, först längs led, sen oledat runt Skarsfjället och kanske åter via Fältjägarstugan. Här tror jag ni är ganska ensamma.

Själv tycker jag de finaste fjällen finns i Lappland, men det är en annan sak. Lycka till önskar Pelle
 
Med 4-6 dagar hinner man med både Fulufjället och Sonfjället eftersom det är mindre områden. Det är framförallt Sonfjället som är ett väldigt litet område. Fulufjällets nationalpark kan man spendera flera dagar i, men det är en platå och därför inget jag skulle kalla särskilt bergigt.
Precis som Per skulle jag rekommendera Grövelsjön istället med möjlighet att gå över till Norge och Femundsmarka nationalpark. På svenska sidan finns också Töfsingdalens nationalpark om ni absolut vill besöka en svensk sådan. En tur runt Rogen tar er genom eller förbi bägge dessa.
 
Varifrån skall ni bila? Grövelsjön har bra kommunala kommunikationer från södra Sverige. Mera bergkänsla får ni i många norska områden.

Thure
 
Grövelsjön låter väldigt intressant, och vi är verkligen inte bundna till att det ska vara en national park. Än har vi begränsad kunskap om att endast följa kompass och karta, där av jag tänkte att national parket oftast har utmärkta leder. Så får man tillfälle att gå lite "off road" för att öva sig på att följa kompass och karta.

Gällande Töfsingdalens nationalpark där är det endast kompass och karta som gäller? den verkar riktigt vacker och spanat en del på den men uppfattat det som det inte finns några utmärkta leder...stämmer detta?

Bila gör vi från stockholm. Varför vi gör det är för att bila i härlig natur äe även det en upplevelse. Även är det väldigt skönt att efter några dagars vandring sätta sig i en bil och slippa sitta lökig på ett tåg eller dylikt. Speciellt i denna värme. Även litar jag inte helt på tågen för närvarande då det varit en massa strul.

Men okej får jag fråga er vilken bästa vandring ni gjort med mycket vildmark känsla? Än är jag som sagt en gröngling när det kommer till vildmarks livet. Men lär mig mer och mer efter varje gång jag är ute. :)
 
Leder

Det finns inget större samband mellan markerade leder och nationalparker. Sarek är i det fallet precis tvärtom, där finns inga markerade leder.
Gå in på
https://kso.etjanster.lantmateriet.se/ och leta dig fram till det område du vill vandra i. När du zoomar in dig så dyker lederna upp (vandringsleder är prickade eller heldragna röda markeringar). Det mesta av markerade vandringsleder ligger utanför nationalparkerna.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Vindskydd Fjällvandra - var? Fjällvandring 26
Peifen Fjällvandra nu Fjällvandring 7
kjpil Område att fjällvandra med småbarn? Fjällvandring 16
Lunkan90 Fjällvandra söderut Fjällvandring 16
Wasseslotta Fjällvandra från Ljungdalen första veckan i september Fjällvandring 2
Matteevaldsson Ska fjällvandra nästa år och få så mycket tips som möjligt. Fjällvandring 11
backaj Nya ställen att fjällvandra, utanför leden! Fjällvandring 8
Mini87 Fjällvandra med 3-månaders bebis Fjällvandring 2
rinia Fjällvandra för första gången (Lapplandsfjällen) Fjällvandring 44
fjording Fjällvandra i oktober? Fjällvandring 13
Noahspappa Fjällvandra med barnvagn Fjällvandring 6
Påveen Fjällvandra bland fjordar i norge tips. Fjällvandring 2
Snorkeljohn Fjällvandra nära Göteborg!? Fjällvandring 9
notaraver Någon som skall fjällvandra i Nordnorge? (en fråga om samåkning) Fjällvandring 0
glenn o.c. Vill fjällvandra men var. Fjällvandring 9
mli.86 Fjällvandra ensam? Fjällvandring 46
rottemark Fjällvandra i början av juni Fjällvandring 16
Erika80 Någon som är sugen på att fjällvandra i sommar? Fjällvandring 5
Annette A Fjällvandra v 33 Fjällvandring 0
yogafreak Fjällvandra i Norge i augusti, Tips på bra ställe? Fjällvandring 11
"Nubepensierosa" Fjällvandra med fyrbenta vänner Fjällvandring 14
tt_85 Fjällvandra i Sverige i Juni.. Var är det bäst att gå? Fjällvandring 13
kullagulla Fjällvandra med komfort Fjällvandring 4
femma Fjällvandra med många barn - tips? Fjällvandring 11
2004-06-16 Varför fjällvandra ? Fjällvandring 50
pontusbergöö fjällvandra några dagar i maj-juni? Fjällvandring 5
Ace 374 Fjällvandra i Timberlandkängor ?? Fjällvandring 20
karin_h fjällvandra söder om Östersund? Fjällvandring 7
AniMal Ska fjällvandra för första gången.... Fjällvandring 8
Andréas Kronblad Var fjällvandra i slutet av september? Fjällvandring 12
sachsaren Fjällvandra gärna solo! (Tekniska aspekter) Fjällvandring 21
avslutatmedlemskap1004 Fjällvandra inte solo Fjällvandring 95
7508 Fjällvandra med småbarn? Fjällvandring 2
wolfman Fjällvandra själv? Fjällvandring 5
humbug Fjällvandra nu Fjällvandring 1
graylingman Fjällvandra med rullstol?? Fjällvandring 8
telleus Fjällvandra i Hardanger!!? Fjällvandring 4
qvanting Fjällvandra i september? Fjällvandring 4
Fjällvandra i början av juni? Fjällvandring 7
lindajones Vandring i Yosemite National Park Fjällvandring 2
Markus Sjöberg Inspirationsfilm, Vandring/fiske m.m i Femundsmarka national park 2012 Fjällvandring 20

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.