Fjälltur för nybörjare!

Jag söker en fjälltur att knalla i sommar. Har aldrig vandrat förut men tänker börja nu...
Vad som är viktigt är att det är en tung(!!!) och vacker tur utan snö(hatar snö)! Gärna upp och ner för berg och dalar! den ska ta mellan 3 och 6 dagar och gärna innehålla möjligheter till proviantering!

Någon som har ngt tips?
Kommentarer angående att man ska börja med ngt lätt undanbedes ;)
[Ändrat av jonsa 2002-05-02 kl 13:26]

Jag behöver ju INTE påpeka att man skall börja med något lätt eftersom du redan valt att göra detta i och med att du säger att det skall "ta mellan 3 och 6 dagar och gärna innehålla möjligheter till proviantering" !. I Jämtland finns det flera områden där man kan göra stugturer.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
tält så klart! Stuga är för bekvämt... Vill ha den del av vandringen när man sitter och klagar runt en eld och sedan kryper in i sovsäcken... Och med tungt så menar jag att det är mycket kuperat fast ändå vidsträckt, ja inponerande helt enkelt!

jonsa; sa:
tält så klart! Stuga är för bekvämt... Vill ha den del av vandringen när man sitter och klagar runt en eld och sedan kryper in i sovsäcken... Och med tungt så menar jag att det är mycket kuperat fast ändå vidsträckt, ja inponerande helt enkelt!

Nikkaloukta-Kebnekajse-Sälka-Nallo-Vistas-NIkkaloukta.

Första tältplatsen kan läggas mellan båten och Tarfalabron, andra runt Kebnekåtan, tredje mellan Sälka och Nallo, fjärde i närheten av Vistasstugan, och femte mellan Vistasstugan och NIkkaloukta.

Turen går runt de mest alpina delarna av Kebnekajse.

Franska alperna

En idé om du vill undvika snö, ändå komma en bra bit upp i höjd men ändå ha nära till proviantering är förstås att sticka till de södra delarna av franska alperna. Där ligger små byar överallt (proviant), solen gassar på dagarna men på nätterna väller regnet ner och vinden friskar i som tusan (gnäll runt elden). Brant upp och ner hela tiden. Mycket vackert dessutom. En extra krydda blir förstås att tjuvtälta eftersom där inte råder någon fri tältning. Flyg till Grenoble och utgå därifrån (för övrigt en mycket trevlig stad med hög puls och Frankrikes klart bästa och mest innovativa musikscen).

Mvh, Markus

chralm; sa:
Nikkaloukta-Kebnekajse-Sälka-Nallo-Vistas-NIkkaloukta.

Första tältplatsen kan läggas mellan båten och Tarfalabron, andra runt Kebnekåtan, tredje mellan Sälka och Nallo, fjärde i närheten av Vistasstugan, och femte mellan Vistasstugan och NIkkaloukta.

Turen går runt de mest alpina delarna av Kebnekajse.

Franska alperna låter bra men då försvinner hela grejen med att stanna i sverige under vandringen, flyg och bök vill jag inte ha med...
Fast runt keb låter ju bra, kanske man kan avsluta med topptur! Hur långt är det att gå ungefär? då menar jag mellan: Nikkaloukta-Kebnekajse-Sälka-Nallo-Vistas-NIkkaloukta.

sträckan

jonsa; sa:
Hur långt är det att gå ungefär? då menar jag mellan: Nikkaloukta-Kebnekajse-Sälka-Nallo-Vistas-NIkkaloukta.

Tja, det är 19+26 (genväg direkt till Sälka, ej via Singi)+10+9+34= 98 km

dvs aningen kortare än att vandra från Abisko om ja minns rätt.

Minimum 6 dar kan tyckas.

MVH Mats

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips