Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
fjällräven eller haglöfs?
- Trådstartare afro
- Start datum
Vare sig är oxså ett svar....
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
Beroende på!
Det hela beror på vilken grupp du vill tillhöra. Antingen köper du extremdyra pryttlar och får skit för det eftersom du då kommer kallas stureplansfriluftswannabee. Alternativ två är att du köper gamla grejor, som var som det var förut, då blir du inte anklagad för att vara wannabe men räkna ändå med att det tar ungefär sexhundra år att komma in i friluftseliten (för då spelar det ingen roll vad man har, allt är rätt) och då får man också tillträde till nationalparker och andra orörda ställen som borde förbjudas för stureplanswannabees.
Nä, kläder kan jag inget om.
Med skidor (jag såg ditt andra inlägg) så tycker jag du ska se till att prova. Måste du ha skidorna innan du åker?, du kanske kan köpa dem på plats, ibland lite dyrare, men det är det värt att få ett par skidor som passar bra. Man brukar få dra av priset för hyran om man kper skidorna sen.
Mvh Mattias
Det hela beror på vilken grupp du vill tillhöra. Antingen köper du extremdyra pryttlar och får skit för det eftersom du då kommer kallas stureplansfriluftswannabee. Alternativ två är att du köper gamla grejor, som var som det var förut, då blir du inte anklagad för att vara wannabe men räkna ändå med att det tar ungefär sexhundra år att komma in i friluftseliten (för då spelar det ingen roll vad man har, allt är rätt) och då får man också tillträde till nationalparker och andra orörda ställen som borde förbjudas för stureplanswannabees.
Nä, kläder kan jag inget om.
Med skidor (jag såg ditt andra inlägg) så tycker jag du ska se till att prova. Måste du ha skidorna innan du åker?, du kanske kan köpa dem på plats, ibland lite dyrare, men det är det värt att få ett par skidor som passar bra. Man brukar få dra av priset för hyran om man kper skidorna sen.
Mvh Mattias
afro; sa:Hej alla pratar om att skaljackor+byxor måste vara i goretex o helst haglöfs då. Har läst att fjällräven kör med ett "membran"?. hydratic iq som också verkar andas bra o vara resistent mot vatten.
Funkar gfjällräven eller säljer dom skräp till dyrt pris?
Vem säger att det måste vara haglöfs? Är inte de rätt ute nu?
Vad ska du ha skalstället till? Man behöver knappast eptfe-membran när det är kallt.
monkeyman; sa:afro; sa:Hej alla pratar om att skaljackor+byxor måste vara i goretex o helst haglöfs då. Har läst att fjällräven kör med ett "membran"?. hydratic iq som också verkar andas bra o vara resistent mot vatten.
Vad ska du ha skalstället till? Man behöver knappast eptfe-membran när det är kallt.
jag vill ha ett allsides sklapplagg som funkar bra både på lite tuffare vandringar o i backen o som också fungerar bra i skogen... är det för mkt begärt?
Bry dig inte så mycket om membranet utan passformen.
Viktigast att detaljerna är rätt på plagget. Jag har provat en del olika och köpte senast en lundhags syncro med Event membran. Normalpriset är dyrt ca 4600 kr. Jag köpte i sommaras på extrapris för ca 2700 kr. Förra jackan köptes 89 så de håller länge. Jag använder jackan höst, vår och vinter. Tycker inte om membran på sommaren. Duger med lätt regnjacka.
Jag föredrar 3 lagersjackor.
mvh
Harald
Viktigast att detaljerna är rätt på plagget. Jag har provat en del olika och köpte senast en lundhags syncro med Event membran. Normalpriset är dyrt ca 4600 kr. Jag köpte i sommaras på extrapris för ca 2700 kr. Förra jackan köptes 89 så de håller länge. Jag använder jackan höst, vår och vinter. Tycker inte om membran på sommaren. Duger med lätt regnjacka.
Jag föredrar 3 lagersjackor.
mvh
Harald
afro; sa:monkeyman; sa:afro; sa:Hej alla pratar om att skaljackor+byxor måste vara i goretex o helst haglöfs då. Har läst att fjällräven kör med ett "membran"?. hydratic iq som också verkar andas bra o vara resistent mot vatten.
jag vill ha ett allsides sklapplagg som funkar bra både på lite tuffare vandringar o i backen o som också fungerar bra i skogen... är det för mkt begärt?
Risken med ett sådant plagg är att det blir för kraftigt och tungt för vandring alternativt för klent för backen/skog.
Själv är jag nöjd med ITAB: s packaway för vandring på fjället där stället används som ett renodlat regn- och förstärkningsplagg. Lätt å billigt, men knappast hållbart för hård användning i pist eller ens i skog (kör ändå med det som regnplagg i skogen på sommaren, tejpar de hål som uppstår).
I skogen under den kalla säsongen och på vinterfjället kör jag (om jag måste ha "andasplagg") Taiga Forest som är hur skönt som helst, men alldeles för tungt för att bära omkring på, så det sitter på kroppen istället för vanliga brallor och jacka. Forest och liknande konstruktioner med separat GT-liner är mig veterligen de enda GT-plagg som även funkar i kyla eftersom fryspunkten hamnar i lagret utanför membranet (för det mesta
Fjällrävens regnkläder har ett enklare material som nog påminner mer om ITAB: s men de funkar om man inte har de högsta kraven på ventilation genom materialet.
Vanlig 3-lagers GT andas sämre än liner-varianterna men är inte lika tunga och varma så de funkar året runt...
Nu blev jag själv förvirrad, vad är bäst..?
//J
afro; sa:monkeyman; sa:afro; sa:Hej alla pratar om att skaljackor+byxor måste vara i goretex o helst haglöfs då. Har läst att fjällräven kör med ett "membran"?. hydratic iq som också verkar andas bra o vara resistent mot vatten.
Tre-lagers GT eller event eller liknande är funkis i de flesta situationer. Sen är det väl upp till dig om du tycker det är värt att lägga så mycket pengar på ett ställ. Visst, jackan kan man kanske använda i stan och till vardags.
Själv trivs jag i bomullsanorak och fjällrävenbyxor på vintern, och klarar mig ganska bra med det plus ett regnställ på sommaren. Fast jag har en eventjacka och ett par trollveggenbrallor också, men jag blir så himla svettig i dem, tar dem bara om jag ska på topptur, vilket är ganska sällan i nu-läget.
Men väg kostnaden mot nyttan. ITAB, som någon rekommenderade, kanske kan vara ett billigare alternativ?
Liknande trådar
- Svar
- 42
- Visningar
- 9 K
- Svar
- 8
- Visningar
- 4 M
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar